معاونت سلامت و حمایت کمیته امداد اعلام کرد:

۶۰۰ هزار خانواده جدیدالورود تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند /شناسایی ۲۴۷ روستای محروم درده استان کشور

۱۳۹۷/۱۰/۰۳ - ۱۱:۴۱:۰۷
کد خبر: ۷۹۱۶۸۲
۶۰۰ هزار  خانواده جدیدالورود تحت پوشش کمیته امداد  قرار گرفتند /شناسایی ۲۴۷ روستای محروم درده استان کشور
رهبر گفت: در حال حاضر 342 هزار دانش‌آموز، 57 هزار دانشجو و 57 هزار بیمار خاص صعب‌العلاج تحت پوشش کمیته امداد قرار داشته و حدود 35 هزار و 500 نفر از خانواده‌های تحت پوشش ما نیز مربوط به خانوارهایی هستند که سرپرست آنها زندانی‌ست که این امر طی تفاهم‌نامه میان کمیته امداد و سازمان زندان‌ها صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری  برنا؛ فاطمه رهبر در نشست خبری امروزخود به ارائه گزارش عملکرد نه ماهه معاونت حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد پرداخت و  گفت: در حال حاضر دو میلیون و 19 هزار و 761 خانوار کمک معیشت بگیر  تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که تعداد 1 میلیون و 465 هزار نفر از آنها سالمند  و 1 میلیون نفر از این جمعیت نیز زن سرپرست خانوار هستند.

وی با بیان اینکه در گذشته 60 درصد از خانواده‌های تحت پوشش  ما را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند ادامه داد: با اجرای تبصره 14 بودجه سال 97 کشور تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش ما کاهش یافت و به 49 درصد رسید.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد افزود: در حال حاضر 342 هزار دانش‌آموز، 57 هزار دانشجو و 57 هزار بیمار خاص  صعب‌العلاج تحت پوشش کمیته امداد قرار داشته و حدود 35 هزار و 500 نفر از خانواده‌های تحت پوشش ما نیز مربوط به خانوارهایی هستند که سرپرست آنها زندانی‌ست که این امر طی تفاهم‌نامه میان کمیته امداد و سازمان زندان‌ها صورت  گرفته است.

رهبر با اشاره به وجود 65 هزار خانوار اقلیت مذهبی در میان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد خاطرنشان کرد: 47 درصد از خانواده‌های تحت پوشش ما شهری  و 53 درصد روستایی هستند و بیشترین علت تحت پوشش قرار گرفتن خانواده‌ها نیز مربوط به فوت سرپرست خانواده است.

وی با بیان اینکه در سال 95 میزان مستمری خانواده های یک تا پنج نفره 52 هزار تا 100 هزار تومان بوده است اضافه کرد: در سال 96 این مبلغ به 148 هزار تا 460 هزار تومان افزایش یافت و با  اجرای تبصره 14 بودجه سال 97 این مبلغ با افزایش 14 درصدی به 161 هزار تا 516 هزار و 500 تومان برای خانواده‌های یک تا پنج  نفره رسید. که این مبالغ جدا از یارانه‌ای است که افراد  تحت پوشش از طریق کارت‌های کمیته امداد دریا فت می‌کنند.

معاون حمایت از سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به بودجه 7 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در سال 97 گفت: با اقداماتی جهادی  موفق شدیم 600 هزار خانوار را طی دو ماه اخیر تحت پوشش قرار دهیم  که این تعداد در حال حاضر مستمری دریافت کرده و برنامه‌ریزی برای ارائه سایر خدمات به این تعداد در حال انجام است.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی و گرانی برخی اقلام اساسی در کشور بیان کرد: با تصویب هیئت امنای کمیته امداد و تأکید فتاح ریاست این نهاد برخی سرفصل‌های اعتباری جابه‌جا شد و 500 میلیارد تومان به اعتبارات حوزه سلامت و  حمایت خانواده اضافه  شد. تا در خصوص مواردی همچون  ودیعه و اجاره مسکن مددجویان، تأمین جهیزیه بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص و کمک‌های موردی و شارژ اعتباری داشته باشیم.

رهبر با اشاره به تأمین 52 هزار جهیزیه طی 9 ماه گذشته گفت: در سال 96 تعداد کل جهیزیه‌های ما 68 هزار فقره بوده که نشان‌دهنده رشد  تعداد جهیزیه‌های داده شده به مددجویان  امداد در سال 97 است. همچنین تعداد وام‌های قرض‌الحسنه ارائه شده به مددجویان در 9 ماهه سال  97،  192 هزار با میانگین 3 میلیون و 60 هزار تومان بوده که نسبت به سال 96 رشد قابل توجهی داشته است.

معاون حمایت  و سلامت خانواده کمیته امداد خاطرنشان کرد: از سال 95 تا کنون تمامی مددجویان ما از  نظر لوازم منزل،  منزل مسکونی اعم از شخصی و استیجاری، محل نگهداری دام و سرپرست  خانواده تحت پوشش بیمه حوادث قرار گرفته‌اند و برآورد دریافت خسارت ما تا کنون حدود 10 میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اقدامی جدید در معاونت حمایت کمیته امداد که در ده استان کشور رخ داد توضیح داد: از طرف یک مرکز  خیریه به ما نامه‌ای ارجاع شد  مبنی بر اینکه در اطراف منطقه قلعه جنگ واقع در جنوب استان کرمان روستاهایی وجود دارند که زیر  25 خانوار بوده و از حداقل امکانات محروم هستند. این روستایان به دلیل خشکسالی مرتب از جایی به جایی دیگر کوچ می‌کردند و محل ثابتی نداشتند، اضافه کرد: این روستاها بهانه‌ای شد برای شناسایی سایر  روستاهایی که در چنین شرایطی قرار داشتند که نهایتا 247 روستای فاقد برق در 10 استان کشور مورد شناسایی قرار گرفتند که طی شهریور و مهر تمامی این روستاها مجهز به منبع آب روستایی سرویس‌های بهداشتی شده و لوازم مورد نیاز آنها اعم از خوراکی، پوشاک و لوازم زندگی مورد نیاز آنها تأمین شد و تمامی آنها  که حدود  2 هزار و 838 خانوار بودند تحت پوشش کمیته امداد  قرار گرفتند و با هم‌افزایی سایر  دستگاه‌ها ایجاد اشتغال به ویژه اشتغال خانگی و مهیا کردن شرایط بازگشت جوانان و مردانی که در  جستجوی کار از این روستاها  به سایر مناطق مهاجرت کرده بودند در حال اقدام است.

رهبر افزود: برای تأمین برق این روستاها هماهنگی‌هایی با بنیاد مستضعفان انجام دادیم و با توجه به اینکه برخی از  روستاها بسیار دور از دسترس هستند از پنل‌‌های خورشیدی برای روشنایی معابر  استفاده شده و تعداد یخچال مشترک نیز برای استفاده مشترک خانواده‌های روستایی در اختیار روستاییان قرار داده شده است.

وی با تأکید بر اینکه شناسایی این 247 روستا که در مناطقی با ضریب بالای محرومیت بودند باعث  شد  که روستاهای دیگری را با همین شرایط در مسیر آنها شناسایی کنیم خاطرنشان کرد: در مرحله اول 15  میلیارد  تومان  به دستور ریاست کمیته امداد برای این 247 روستا در نظر گرفته شد و همچنین برای سایر روستاهای شناسایی شده نیز در  حال برنامه ریزی برای تحت پوشش قرار گرفتن روستاییان و پیشبینی بودجه مناسب برای تأمین امکانات اولیه روستا همچون تأمین سرویس بهداشتی  هستیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز