صالح نیکبخت از نتایج طرح کارآفرینی در زندان ها می گوید ؛

کدام مجرمان پس از آزادی از زندان دوباره مرتکب جرم می شوند؟

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۰۶:۰۳:۰۹
کد خبر: ۷۹۴۰۵۷
کدام مجرمان پس از آزادی از زندان دوباره مرتکب جرم می شوند؟
یک حقوقدان گفت: سارقان، کلاهبرداران، کیف قاپان و انواع مجرمان مالی بیشترین بازگشت به جرم را دارند که معمولا به صورت باندی و هماهنگ شده در بیرون از زندان به کار خود ادامه می دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، با اجرای طرح کارآفرینی در زندان های کشور بر آن شدیم تا نتایج و تاثیرات مثبت و منفی حاصل از آن را با یک حقوقدان پیگیری کنیم که در ادامه می خوانید.

صالح نیکبخت، حقوقدان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: در نظام های حقوقی جهان به مجرمان محکوم شده به صورت کسی که غیر  قابل اصلاح باشد، نگاه نمی کنند بلکه با این نگاه که برخی از افراد بر اثر یک اشتباه و یا شرایط اجتماعی یا به هر عنوانی دیگر مرتکب جرم شده و برای  مدتی  از جامعه جدا می شود، نگریسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: بنابراین در برخی از نظام ها برای اینکه وقت زندانی در زندان باطل نماند از وی به عنوان یک نیروی کار توانمند در زمینه شغلی که در آن مهارت دارد، بکارگیری می شود بنابراین شخص  زندانی با مشغول شدن به کار، از قرار گرفتن در محیط های ناسالمی چون تشکیل گروه های سازمان یافته تبهکار، دور می ماند.

نیکبخت ادامه داد: گرچه نمی توان به طور کامل این اقدام را مانع از برگشت مجرمان به فضای گذشته دانست با این حال امروزه همه مجرم شناسان و روان شناسان و نیز حقوقدانانی که در زمینه موارد پیشگیری از وقوع جرم مطالعه و تحقیق می کنند، بر این باور هستند یکی از اساسی ترین عواملی  که موجب می شود شخص مجرم  در زمان تحمل کیفر  از جامعه دور نشود، سالم بماند و دوباره به محیط اجتماعی خود ملحق نشود، کارآفرینی در زندان است.

وی بیان داشت: از طرف دیگر اغلب زندانیان نان آوران  یک خانواده هستند و شخصی که در زندان به کار مشغول می شود حداقل می تواند مخارج خود در زندان را تامین کند و هزینه های او سربار خانواده نشود.

نیکبخت ادامه داد: با این اقدامات و ایجاد اشتغال برای زندانیان، نتایجی که تاکنون به دست آمده برخی از مجرمان بعد از گذراندن مدت حبس و در بازگشت به محیط، اشخاص قابل قبولی شده و هرگز به زندان بازنگشته اند حتی در برخی مواقع در شرایط اجتماعی بعد از آزادی افراد مفیدی برای خانواده و جامعه شده اند.

این حقوقدان اضافه کرد: چنانچه برای زندانیان در حبس، کار و سرگرمی فراهم نشود پیش بینی جذب و پیوستن این افراد به باندها و گروه های تبهکار دور از ذهن نیست بنابراین نتایج مثبت از طرح کارآفرینی در زندان ها اقدام مثبتی در این حوزه بوده است.

وی با اشاره به بیشترین گروه از مجرمانی که پس از دوره حبس به جرم خود ادامه می دهند، گفت:  سارقان، کلاهبرداران، کیف قاپان و انواع مجرمان مالی بیشترین بازگشت به جرم را دارند که معمولا به صورت باندی و هماهنگ شده در بیرون از زندان به کار خود ادامه می دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز