هوای پایتخت هشداری نمی شود

کابوس تهرانی ها در نقطه پایان/ تحقق وعده ای سخت

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۶:۲۲:۰۷
کد خبر: ۷۹۵۱۱۸
کابوس تهرانی ها در نقطه پایان/ تحقق وعده ای سخت
اهالی پایتخت پاییز و زمستان امسال راحتتر نفس می کشند، ریه هایشان کمتر اذیت می شود و خودروهایشان کمتر زوج و فرد می شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، دی ماه سال ۹۷ به نیمه های خود نزدیک می شود، هر سال از چند هفته قبل تا همین حوالی هوای تهران به قدری آلوده بود که حتی دیدن چند متر جلوتر هم به سختی مقدور می شد ولی امسال در پاییز و ده روز اول زمستان، غیر از چند روز معدود، نه فقط چند متر جلوتر که قله برف گرفته دماوند را هم به راحتی می شد دید.

آلودگی هوا کابوس بزرگی برای پایتخت بود کابوسی که همه ساله با فرا رسیدن پاییز به جان پایتخت نشینان نفوذ می کرد و تا نیمه های دیماه ادامه ادامه می یافت. حالا اما دیماه به میانه خود نزدیک شده ولی از کابوس سهمگین "هوای تهران به مرز هشدار رسید" خبری به گوش نرسیده است.

دولت یازدهم برای رفع آلودگی هوا برنامه های گسترده ای شروع کرده بود، تلاش های زیادی شروع شد تا نوع بنزین مصرفی خودروها با استانداردهای جهانی و محیط زیستی یکسان شود، این تلاش ها زمانی سخت تر می نمود که با تخریب رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست توسط مخالفان دولت همراه می شد و هر روز یک شایعه در مورد موضوع واردات بنزین در رسانه های مخالف دولت منتشر می شد اما دولت مقاومت کرد تا بالاخره بنزین مصرفی خودروها در کلانشهرها استاندارد شود.

تغییر الگوی مصرف کارخانه ها و کارگاه های اطراف تهران از دیگر اقدامات مهمی بود که انجام شد و نتیجه این تغییر الگوی مصرف کاهش آلودگی ناشی از کارگاه های صنعتی بود.

پلیس راهنمایی و رانندگی تهران هم تلاش ویژه ای را در جلوگیری از تردد خودروهای آلاینده هوا به کار گرفت، جرائم سنگین و توقیف خودروها سیاست درستی بود که پلیس راهنمایی و رانندگی در پیش گرفت و اجرایی کرد.

"دود بدرود" پروژه ای بود که شهرداری از ابتدای پاییز امسال آغاز کرد تا خودروها پایتخت موظف شوند در سریعترین زمان ممکن به اخذ معاینه فنی اقدام کنند، همین تلاش درست که البته با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی انجام گرفت هم کمک کرد تا روند کاهش آلودگی هوا که از سال ۹۲ شروع شده بود سرعت گیرد.

امسال تا پایان دهه اول دیماه کمترین میزان آلودگی هوا در پایتخت وجود داشت، علیرغم اینکه برخی مدعی بودند وضعیت جوی عامل اصلی این کاهش روزهای آلوده است اما وضعیت هوا در روزهایی که از باد و باران هم خبری نبود نشان می دهد کاهش آلودگی نتیجه هماهنگی درستی دستگاه های متولی است و شاید همین تجربه کافی باشد برای اینکه همه به این نتیجه برسند با همکاری و تعامل درست می توان مشکلات را یک به یک حل کرد.

نظر شما