چگونگی درمان یک سرطان شایع زنان

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۸:۵۵:۰۰
کد خبر: ۷۹۷۴۱۷
چگونگی درمان یک سرطان شایع زنان
سرطان رحم از سرطان‌های شایع زنان بوده که با تشخیص آن در مرحله اولیه و درمان موثر، شانس بهبود قطعی بالاتری دارد.

‌به گزارش برنا، سرطان دهانه رحم یا سرطان گردن رحم، گونه‌ای از سرطان است که از گردن رحم آغاز می‌شود؛ این بیماری به دلیل رشد غیر طبیعی سلول ایجاد شده و می‌تواند در دیگر اعضای بدن گسترش یابد یا به آنها حمله کند. در ابتدای ابتلا به این بیماری، معمولا نشانه‌ای بروز نمی‌کند. نشانه‌های بعدی این بیماری شامل مواردی همچون خونریزی واژنی، درد لگن و ... است.

شیما سجادی کارشناس رادیوتراپی با بیان اینکه بعد از شناسایی سرطان، شیمی درمانی آغاز می‌شود، گفت: مقصود از شیمی درمانی، درمان بیماری از طریق به کار بردن داروهای گوناگون است. ناگفته نماند که استفاده از داروهای ضد سرطان یا شیمی درمانی یکی از راه‌های درمان اینگونه توده‌ها بوده و می‌توان آن را با روش‌های دیگری مثل جراحی و پرتودرمانی توام کرد.

وی با اشاره به اینکه در شیمی درمانی از داروهای ضد سرطان برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود، گفت: این داروها باعث تخریب و اختلال در رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند.

این کارشناس رادیوتراپی با اشاره به اینکه از سه روش بیمار سرطانی شیمی درمانی می‌شود، افزود: بیشتر داروهای ضد تومور را به یکی از سه طریق به بیمار می‌دهند که شامل خوردن قرص یا کپسول، تزریق عضلانی و یا از راه تزریق وریدی است.

سجادی با اشاره به اینکه طول مدت درمان بستگی به نوع تومور، دارو و واکنش بدن دارد، گفت: شیمی درمانی ممکن است به صورت روزانه و هفتگی یا تزریقات ماهانه انجام شود. معمولا داروها را به ترتیبی به بیمار می‌دهند که فاصله دو تزریق فرصت کافی برای رشد و ترمیم بافت‌ها و سلول‌های طبیعی آسیب دیده باشد و بدن بتواند تاب و توان طبیعی خود را از نو به دست آورد.

این کارشناس رادیوتراپی با اشاره به عوارض جانبی شیمی درمانی، افزود: تهوع و استفراغ، ریزش مو، کم خونی و عفونت از جمله این عوارض است. قارچ، امگا 3 و زردچوبه سه ماده غذایی معجزه آسا در زمان شیمی درمانی هستند که سرعت بیشتری به بازسازی سلول‌ها می‌دهند.

همچنین سیما محمدی - کارشناس رادیوتراپی گفت: سرطان رحم ششمین سرطان شایع زنان بوده که با تشخیص این سرطان در مرحله اولیه و درمان موثر، شانس بهبود قطعی بالاتری دارد که یکی از موثرترین راه‌های درمان آن رادیوتراپی است.

وی با اشاره به اینکه درمان این بیماری از طریق جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی صورت می‌گیرد، گفت: اسهال، ریزش مو، تهوع و استفراغ، تورم، اختلال بلع و اختلالات ادراری نیز از عوارض انجام رادیوتراپی است.

شیما رحمانی - کارشناس هوشبری نیز گفت: برخی از روش‌های سرطان دهانه رحم می‌تواند بر توانایی بارداری تاثیر بگذارد و تاثیر درمان بر باروری بسته به نوع سرطان، مرحله سرطان و درمان آن متفاوت است.

وی افزود: برداشتن کامل رحم دو نتیجه برای زنان دارد؛ اولین نتیجه قطع خونریزی ماهانه و دوم عدم امکان بارداری بعد از عمل است.

رحمانی یادآور شد: زنان پس از برداشتن رحم، باید مراقبت‌های ویژه را رعایت کنند.

 

نظر شما