نگاهی به تجربه‌ای با نتیجه مثبت در اروپا؛

ضعیف بودن جامعه در کنترل هیجانات و بیان احساسات صحیح/ پیشنهاد تشکیل کارگروه های تئاتر درمانی در مدارس

۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۰۵:۴۲:۲۱
کد خبر: ۷۹۸۶۵۸
ضعیف بودن جامعه در کنترل هیجانات و بیان احساسات صحیح/ پیشنهاد تشکیل کارگروه های تئاتر درمانی در مدارس
تجربیات و نتایج انجام شده در جلسات تئاتر درمانی از تأثیر گسترده این روش بر سلامت روانی، کنترل هیجانی و رفتارهای اجتماعی دانش آموزان خبر می‌دهد که در نمود آن ایجاد یک جامعه سلامت در رفتار است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آنچه در جامعه امروز ما قابل مشاهده است، ناتوانی بسیاری از افراد در بروز احساسات و کنترل هیجانات است که ریشه در کودکی و نوجوانی دارد. آموزش و پرورش کشور با استفاده از روش‌های نوین روان‌شناسی می‌تواند در بهترین زمان، این مشکلات را شناسایی و رفع نماید و در راستای ایجاد جامعه سالم گامی اساسی و مهم بردارد. یکی از این روش‌ها تئاتر درمانی است.

تئاتر درمانی فرصتی برای اکتشاف، شناخت و بیان احساسات در یک محیط ساختاری ارائه می دهد. اغلب در اروپا در هر دو مدارس دولتی و خصوصی برای طیف وسیعی از کودکان و نوجوانان در تمام پایه‌ها استفاده می‌شود.

تئاتر درمانی در نظام ساختاری آموزش و پرورش این کشورها گنجانده شده که هم به صورت انفرادی و هم گروهی بسته به نیاز انجام می‌شود. این کار می‌تواند بر توسعه مهارت‌های اجتماعی، برخورد با فقدان و مصیبت، کنترل احساسات و ایجاد اعتماد به نفس تمرکز کند. موضوعاتی که از سوی معلم، مشاور مدرسه، فعالان اجتماعی و گاهی والدین و سرپرستان کودک یا نوجوان اعلام می‌شود و می‌توان از تئاتر درمانی برای حل آنها بهره گرفت.

از طریق یک کار گروهی کوچک، فرصتی برای کشف و توسعه مهارت‌های اجتماعی، همدلی و اعتماد به نفس به وجود می آید. از طریق استفاده از حرکت، بازی و نمایش، دانش آموز توانایی تخیل خود را به کار می‌گیرد و یک بیرون ریزی خلاقانه در یک محیط حمایتی ایجاد می‌شود.

تجربیات و نتایج انجام شده در جلسات تئاتر درمانی از تأثیر گسترده این روش بر سلامت روانی، کنترل هیجانی و رفتارهای اجتماعی دانش آموزان خبر می‌دهد.

تئاتر درمانی همچنین روشی در برقراری ارتباط با اعضای خانواده، والدین، معلمان و دوستان و نظارت و درک بهتر دانش آموزان و برآورده ساختن نیازهای آنهاست که بهره‌گیری از آن در مدارس از مشکلات آینده این کودکان پیشگیری می‌کند و جامعه را به سمت به جامعه سلامت در رفتار سوق می‌دهد.

نظر شما