چگونگی ایجاد شادی اجتماعی بر اساس آخرین تحقیقات بین‌المللی ؛

راهکارهای ایجاد نشاط جمعی فارغ از تصمیمات سیاستمداران/ کیفیت ارتباطات جهانی رو به وخامت

۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۰۵:۴۲:۲۶
کد خبر: ۷۹۹۰۷۰
راهکارهای ایجاد نشاط جمعی فارغ از تصمیمات سیاستمداران/ کیفیت ارتباطات جهانی رو به وخامت
در عصر ارتباطات، دوستی‌ها معنای اتصال به یکدیگر را پیدا کرده است و به نظر می‌رسد که توانایی ایجاد روابط عمیق و معنی دار با افراد را از دست داده‌ایم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  ایجاد نشاط اجتماعی عنوان پرطمطراقی است که به نظر می‌رسد نیاز به اتخاذ تدابیر حکومتی دارد. هرچند نمی‌‌توان از نقش دولت‌ها در برقراری رفاه اجتماعی که نقش مهمی در ایجاد آرامش و رضایت جمعی دارد گذشت، اما راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که با رجوع به فرهنگ ایرانی می‌توان روابط اجتماعی شاد و سرشار از صمیمیت برقرار کرد.  

کشورهای پیشرفته برای ایجاد نشاط در جامعه تحقیقات گسترده‌ای را انجام می‌دهند تا به مناسب‌ترین روش بسترسازی برای مردم کشورشان دست یابند و اجرایی کنند زیرا  معتقدند هر چقدر یک جامعه پرنشاط‌تر باشد حرکت به سوی پیشرفت و ترقی آن نیز سرعت بیشتری می‌یابد. جامعه افسرده هر روز عقب مانده‌تر می‌شود.

 در یک نظرسنجی از 1400 شرکت کننده آلمانی درخواست شد میزان رضایت خود از زندگی را با نشان دادن یک عدد تا 10 نشان دهند. سپس ایده‌هایشان را برای حفظ یا افزایش رضایت زندگی خود در آینده بنویسند.

بعد از یک‌سال آنها دوباره میزان رضایت خود از زندگی را اعلام کردند و به سوالاتی مانند اینکه این یک‌سال را چگونه سپری کرده‌اند، پاسخ دادند.

محققان بعد از پردازش اطلاعات به دو استراتژی متفاوت در شادی دست یافتند: فردی و اجتماعی.

اهداف اجتماعی مانند دیدار با دوستان، افراد خانواده، شرکت در فعالیت‌های عام‌المنفعه و کمک به نیازمندان، شرکت کنندگان را در موقعیت ارتباط با دیگران قرار می‌دهد.

اهداف فردی شامل سلامت، یافتن شغل بهتر یا ترک سیگار نیاز به ارتباط با دیگران ندارد.

در نهایت افرادی که حداقل یک استراتژی اجتماعی را برای زندگی شادتر نوشته بودند و در آن یک‌سال، بیشتر وقت خود را در ارتباط با اجتماع گذاشتند، بیشتر از زندگی خود راضی بودند.

این افراد ارتباط خود با دیگران را مثلا از آموزش شنا به پسرشان تا سفرهای گروهی با دوستان و آشنایی با افراد جدید و همدلی با همشهریان عنوان کرده‌اند.

رسیدن به شادی از جاده روابط اجتماعی

بر اساس این پژوهش، کسانی که فقط بر زندگی فردی خود تکیه داشتند، در طول این یک‌سال بر رضایت آنها از زندگی افزوده نشده بود.

در حقیقت تمرکز بر جاده فردی در راه رسیدن به شادی و رضایت، از اینکه هیچ برنامه‌ای نداشته باشید هم کم اثرتر است که تقریبا نیمی از شرکت کنندگان اینگونه بودند.

افرادی که بر مشارکت اجتماعی تکیه داشتند، زودتر به زندگی شاد برای خود و دیگران دست یافتند اما گروه دیگر تنها به امید تصمیمات سیاستمداران بودند.

این امر البته به فرهنگ جوامع مختلف نیز بستگی دارد و فرهنگ‌هایی که اهمیت خاصی به مشارکت اجتماعی و کمک به دیگران می‌دهند، مانند شرق آسیا، خاورمیانه و روسیه، بیشتر از کشورهایی مانند آلمان و ایالات متحده به شادی جمعی دست می‌یابند.

آنچه به نظر می‌رسد شاخصه‌های فرهنگی نقش مهمی در ایجاد روابط اجتماعی دارد و در نتیجه حال خوب دارد.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد کودکان با روابط اجتماعی قوی به بزرگسالان شادتری تبدیل خواهند شد.

رابطه بین حمایت‌های اجتماعی و شادی فردی

 یک مطالعه دیگر از 1400 دانشجوی دانشگاه هاروارد نشان داد بین حمایت اجتماعی و شادی رابطه همبستگی 0.7 وجود دارد؛ بالاتر از همبستگی بین سیگار کشیدن و سرطان.

این تحقیقات نشان می‌دهد خوشبختی و شادی مانند بسیاری از رفتارهای دیگر مسری است. اگر به یک شبکه اجتماعی متصل هستید که نگرش کلی مثبت دارند، این حس به شما نیز منتقل خواهد شد. این مسئله را فراموش نکنید که محل کار ما تحت تاثیر روحیه و رفتار ما قرار می‌گیرد.

افرادی که دارای روابط اجتماعی اندک هستند، 2 تا 3 برابر بیشتر از افسردگی رنج می‌برند اما افرادی که روابط اجتماعی قوی و سالم دارند، تحت شرایط چالش برانگیز بهتر قادر به مدیریت اوضاع هستند.

امروزه شبکه‌های اجتماعی شما را به افراد زیادی مرتبط کرده است. می‌توانید تعداد دوستان خود در این شبکه‌ها را به روابط اجتماعی خود بیفزایید اما فراموش نکنید که فضای مجازی با زندگی واقعی متفاوت است.

حمایت و پشتیبانی اجتماعی نه به تعداد بلکه به کیفیت دوستان‌تان بستگی دارد. اگر می‌خواهیم خوشحال باشیم، ایجاد روابط قوی‌تر باید یکی از اولویت‌های ما باشد. ما نیاز به روابطی داریم که عمیق‌تر از یک سلام و علیک ساده است؛ در مورد دوستان خود بپرسید آیا می‌توانید به آنها تکیه کنید؟ زمانی که آنها به مشکل برخورد کنند شما وارد می‌شوید؟ به شادی و سلامت یکدیگر اهمیت می‌دهید؟ منبع الهام و امید برای یکدیگر هستید؟

در عصر ارتباطات، دوستی‌ها معنای اتصال به یکدیگر را پیدا کرده و به نظر می‌رسد توانایی ایجاد روابط عمیق و معنی‌دار با افراد را از دست داده‌ایم.

25درصد از گروه مطالعه نتوانستند یک دوست نزدیک را نام ببرند که بدون شک بتوانند به آن تکیه کنند. جای تعجب نیست که سازمان جهانی بهداشت 350 میلیون مورد افسردگی در سراسر جهان گزارش دهد.

ما بیشتر در حال حاضر دچار اتصال هستیم، اما کیفیت ارتباطات ما رو به وخامت است.

انواع حمایت‌های اجتماعی

جامعه شناس مشهور جیمز میشیگان، نتیجه یک رابطه عمیق و معنی دار در اجتماع را چنین معرفی می‌کند:

- پشتیبانی احساسی: شما باید اطمینان کنید کسانی را در گوشه و کنار خود دارید که به رشد و بالندگی شما کمک می‌کنند. کسانی که عشق، اعتماد، مراقبت، صمیمیت، محبت و تشویق به شما هدیه می‌دهند.

- پشتیبانی ملموس: آیا افرادی هستند که هنگام نیاز به آنها مراجعه کنید؟ مانند کمک مالی یا نگهداری از بچه‌ها تا شما بتوانید به تماشای فیلم یا ملاقات با دندان پزشک و دکتر خود بروید.  

- پشتیبانی ارزیابی: افرادی که شما را به اندازه کافی دوست دارند، به شما بازخورد سازنده و صادقانه در مورد خودتان می‌دهند. این نوع از پشتیبانی را نمی‌توان از آشنایان انتظار داشت. این فقط از سوی افرادی است که شما را خیلی خوب می‌شناسند.

- پشتیبانی اطلاعاتی: اینها آشنایان حرفه‌ای هستند مانند وکلا، متخصصین بهداشت و روان، حسابداران، پزشکان، روحانیت و ... آنها می‌توانند تخصص خود را با شما در زمانی که به آن نیاز دارید به اشتراک بگذارند و به حل مشکلات کمک کنند.

- پشتیبانی از همبستگی: دوستان فعالی که ما را وارد گروه‌های اجتماعی و فعالیت‌های جمعی می‌کنند. مانند شرکت در یک گروه موسیقی یا خیریه یا هر گروه دیگر از افرادی باشند که شما با آنها ارتباط برقرار می‌کنید.

به‌طور معمول در زندگی هر شخص افراد متفاوتی وجود دارند که در زمان‌های خاص از کمک‌های ویژه آنان می‌توان بهره گرفت. این افراد گروه پشتیبانی اجتماعی فرد را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی در ایجاد رضایت و شادی در یکدیگر و در نهایت کل جامعه خواهند داشت.

آیا شما یک سیستم پشتیبانی مناسب در زندگی خود دارید؟ هرگز برای شروع دیر نشده است.

نظر شما
پرونده ویژه