مقام نخست ایرانی‌ها در از بین بردن خاک

۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۱۲:۲۱:۱۲
کد خبر: ۸۰۰۹۰۲
مقام نخست ایرانی‌ها در از بین بردن خاک
کارشناس مسئول آبخیزداری و ناظر پروژه های فاقد سد سازمان جنگل‌ها گفت: میزان فرسایش خاک در کشور 2 میلیارد تن بوده و ایران مقام نخست بیشترین فرسایش خاک را در جهان دارد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، کارشناس مسئول آبخیزداری و ناظر پروژه های فاقد سد سازمان جنگل‌ها گفت: میزان فرسایش خاک در کشور 2 میلیارد تن بوده و ایران مقام نخست بیشترین فرسایش خاک را در جهان دارد.

داوود افشار، کارشناس مسئول آبخیزداری و ناظر پروژه‌های فاقد سد سازمان جنگل‌ها در بازدید و ارزیابی پروژه های آبخیزداری شهرستان کلاردشت اظهار کرد: تاکنون 58 درصد اعتبارات صندوق توسعه ملی این اداره کل تخصیص داده شده و این اداره کل یکی از ادارات پیشرو در این زمینه بوده است.

وی ادامه داد: پروژه های آبخیزداری اجراء شده در محل رودبارک کلاردشت نقش مهمی در کاهش اثرات سیل، فرسایش خاک و رسوب و افزایش زمان تمرکز آبراهه‌ها و نیز و کاهش زمان پیک سیلاب را در آینده خواهد داشت.

افشار، عوامل انسانی و طبیعی را در افزایش فرسایش خاک در کشور موثر دانست و ادامه داد: تغییر اقلیم به ویژه در کشورهای مناطق خشک و نیمه خشک مانند ایران و نیز تغییر کاربری اراضی جنگلی و مرتعی و تبدیل آن به دیم زارها موثر است.

مهدی شفقتی، رئیس اداره آبخیزداری و تغذیه آبخوانهای سازمان جنگل ها نیز اظهار کرد: به منظور کاهش اثرات مخرب سیلاب، پروژه ها در 649 حوضه آبخیز و در 6084 نقطه کشور در حال فعالیت اجرایی است.

وی، آبخیزداری را شامل مدیریت اکوسیستم‌های طبیعی و منابع آبهای زیرزمینی و سطحی برشمرد و افزود: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری جلوی روان آب‌ها گرفته و باعث نفوذ آب و افزایش سطح سفره‌های زیرزمینی می‌شود. با اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سطح کشور علاوه بر افزایش ترسیب کربن، رسوب سالانه که به طور متوسط 4مترمکعب هکتار در کشور است، کنترل می‌شود.

رئیس اداره آبخیزداری و تغذیه آبخوانهای سازمان جنگل ها ادامه داد: با این عملیات می توانیم سالانه به طور میانگین 9 تن در سال کنترل فرسایش خاک داشته باشیم و حدود 530 مترمکعب آب به وسیله آبخیزداری و آبخوانداری ذخیره کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه با عملیات‌های آبخیزداری قادریم به افزایش سالانه تولید علوفه و سرسبزی مراتع به میزان 120 کیلوگرم در هکتار کمک کنیم، خاطرنشان کرد: آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی نوشهر کل توانسته است حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی پروژه های آبخیزداری را از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به سرانجام رساند.

امسال از محل صندوق توسعه ملی حدود 14 میلیارد تومان اعتبار به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران –نوشهر تخصیص یافته است.

پیش از این رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفته بود: 100 میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش قرار دارند که چرای بی‌رویه دام یکی از عوامل آن است. چرای دام در 90 درصد جنگل‌های مناطق خشک و نیمه خشک کشور هم صورت می‌گیرد.

فریبرز غیبی چهارشنبه (۲۱ آذر) در گردهمایی و هم اندیشی مجریان طرح مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز استان کردستان، اظهار کرده، متاسفانه منابع طبیعی ما در برخی از نقاط در حال از بین رفتن است، چون تعهد و مدیریت خوبی نداریم.

وی با اشاره به مساحت ۱۴ میلیون هکتاری جنگل‌های ایران، ادامه داد: اگر در جنگل‌های ما فرآوری صورت نگیرد حیات جنگلی ما قطعا از بین خواهد رفت.

وی اضافه کرد: در دنیا تغییرات اقلیمی در حال انجام است و افزایش تنش و خشکی، هجوم آفات و امراض را شاهد هستیم که تعادل طبیعت را بر هم زده است.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: دو میلیون هکتار جنگل در منطقه زاگرس خشک شده که در حال حاضر به صورت قطعی یک میلیون و 430 هزار هکتار از آن تایید شده است. همچنین در کشورمان میزان بارندگی‌ها کاهش یافه و میزان حرارت افزایش یافته و همین مسئله باعث ایجاد تنش در جنگل‌ها شده است.

دبیرکل خانه کشاورز در سال 96 نیز اعلام کرده که با توجه به اینکه در بحران خاک قرار داریم وزارت کشاورزی باید پاسخگوی این وضعیت باشد.

عیسی کلانتری در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک اظهار کرده از سویی آب را بی‌ رویه استفاده می‌کنیم و باعث فرسایش خاک، شوری خاک و آلودگی آن می‌شویم. از سوی دیگر به دلیل اینکه به عنوان مثال به گوشت قرمز بیشتری نیاز داریم، جمعیت دامی را افزایش داده و باعث از بین رفتن پوشش گیاهی می‌شویم و در واقع با یک رفتار نادرست باعث از بین رفتن محیط زیستی می‌شویم که در زنجیره‌ای اشتباه قرار گرفته است.

دبیرکل خانه کشاورز گفت: این زنجیره ناقص سبب می‌شود که نه‌ تنها همه چیز کشور از آب تا خاک و پوشش گیاهی از بین برود، بلکه حیاط وحش ما نیز به خطر بیفتد و یوزپلنگ‌ها نیز از بین بروند. این نشان می‌دهد هنگامی که از اول اصول را زیر پا می‌گذاریم تا آخر دیوار کج می‌رود اما باید به این نکته توجه کنیم که چقدر از خاک‌ کشور شور می‌شود، چقدر از بین می‌رود، تا چه میزان از خاک حاصلخیز در اثر مصرف نادرست مواد شیمیایی آلوده می‌شود و اساسا چقدر آب و خاک در اختیار داریم.

کلانتری با بیان اینکه در زمینه خاک و آب که باید حافظ منافع نسل‌های آینده باشیم و همچنین به نسل کنونی هم بدهکاریم، تاکید کرد: منابع عظیمی مانند آب و خاک امانت نسل‌های آینده است اما ما امانتدار خوبی نبوده و نیستیم و در این زمینه بدترین نسل در تاریخ این سرزمین به شمار می‌رویم و آیندگان قطعا در مورد ما قضاوت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه نباید تسلیم همه توصیه‌های تصمیم‌گیران باشیم و به هر قیمتی مانند از بین رفتن و فرسوده شدن خاک تولید را افزایش دهیم، افزود: زمانی که تعداد چاه‌ها در کشور و یک سرزمین افزایش می‌یابد و میزان دریافتی کاهش پیدا می‌کند به ورشکستگی آبی می‌رسیم، چراکه بیشتر از آنکه طبیعت، خاک را فرسوده کند ما خودمان آن را فرسوده می‌کنیم و با ردیف بودجه و تشکیلات و راه‌اندازی وزارتخانه‌های خاک، جنگل یا محیط زیست درست نمی‌شود بلکه باید روی فرهنگ مردم کار کنیم و به آنها حقیقت را بگوییم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: نباید بر این مسئله تاکید و اصرار کنیم که چون کشور بزرگی داریم می‌توانیم به هر تعداد افزایش جمعیت، تولید کشاورزی داشته باشیم چراکه ظرفیت تولید قابل افزایش نیست و با این فرهنگ مصرفی که داریم چیزی برای نسل‌های بعد باقی نمی‌ماند.

 

نظر شما
پرونده ویژه