کشف گور یک جنگاور ۳ هزار ساله در گیلان

۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۱۹:۳۴:۴۹
کد خبر: ۸۰۱۰۶۲
کشف گور یک جنگاور ۳ هزار ساله در گیلان
سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی محوطه باستانی شهران رستم‌آباد گفت: در کاوش­های اضطراری این محوطه، چند گور همراه با هدایای تدفینی کشف شده است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی محوطه باستانی شهران رستم‌آباد گفت: در کاوش­های اضطراری این محوطه، چند گور همراه با هدایای تدفینی کشف شده است.

شهرام رامین سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی محوطه باستانی شهران رستم‌آباد در استان گیلان گفت: این مجموعه گور با توجه به آثار یافت شده در کنار آن­ها مربوط به عصر آهن است، در حدود سه هزار سال قدمت دارند. محدوده ­ای که گورها در آن یافت شدند در امتداد بزرگ­راه رشت ـ تهران، در حاشیه شرقی دشت رستم ­آباد قرار دارد و به علت اجرای یک پروژه عمرانی در خطر تخریب بود.

کشف گور یک جنگاور ۳ هزار ساله در گیلان

وی افزود: با توجه به این خطر، تیمی از باستان­ شناسان کاوش اضطراری این محوطه را آغاز کردند. در کاوش­های انجام شده آثار چند گور کشف شده که کامل­ترین آن­ها اسکلت انسانی است که همراه با ابزار جنگی و ظروف حاوی مواد خوراکی دفن شده است.

وی گفت: طبق بررسی سارا سلطانی (متخصص انسان­ شناسی)، این اسکلت مربوط به مردی حدوداً چهل تا پنجاه ساله با قدی بین ۱۶۰ تا ۱۶۷ سانتی­متر است. با توجه به اهمیت این یافته، هیأت در نظر دارد که گور و یافته­ های آن را در محل کشف به شیوه اسکن لیزری ثبت و ضبط کند. علاوه بر این طبق هماهنگی­ های انجام شده با پژوهشگاه میراث فرهنگی بزودی این محوطه به شیوه گرمالیان توسط متخصصین این پژوهشگاه تاریخ­ گذاری می ­شود. علاوه بر گورهای عصر آهن، تعدادی ابزار و دست­تراش سنگی در عمق­ های پایین­ تر کشف شده که بر اساس بررسی­های اولیه متخصصین موزه ملی ایران احتمالاً مربوط به دوره فراپارینه سنگی هستند.

طبق گفته سرپرست هیأت، واقع بودن این آثار در کنار هم از اهمیت زیادی برخوردار است و این مجموعه مکان­های هزاران ساله با توجه به موقعیت آن­ها در کنار بزرگ­راه، کاملاً قابلیت تبدیل شدن به یک سایت موزه را دارند.

پیش از این تیمی از باستان‌شناسان ژاپنی طی سال­های ۵۷-۱۳۵۲ گورستانی مربوط به دوره اشکانی را در نزدیکی شهران کاوش کردند. همچنین در حدود سال­های ۶۷-۱۳۶۵ هیأتی به سرپرستی محمدرضا خلعتبری در روستای شهران و اطراف آن موفق به کشف آثاری از سده‌های آغازین هزاره اول پیش از میلاد تا دوره ساسانی شدند.

آخرین­ بار نیز در سال ۱۳۹۳ تیمی به سرپرستی شادروان بهروز همرنگ، کارشناس وقت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، محدوده این محوطه باستانی را از طریق گمانه­ زنی مشخص کردند که طی آن گورهایی مربوط به هزاره اول پیش از میلاد، از جمله دوره اشکانی کشف شدند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز