پژوهشگر حوزه کودک از لزوم توجه خانواده ها به بازی می‌گوید؛

برو سر درس، بازی بسه!

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۰۵:۵۸:۱۹
کد خبر: ۸۰۱۴۸۳
برو سر درس، بازی بسه!
متأسفانه اغلب به عنوان یک عامل وقت‌گذرانی به بـــازی نگاه می‌شود. جمله‌های رقابتی بین «درس و بازی» را از زبان خانواده‌ها زیاد می‌شنویم: «برو سر درس، بازی بسه.»

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پژوهش‌های فراوانی در جهان درباره فواید بازی و نقش آن در پرورش جسم و روح کودک انجام شده و همگی بر این مسئله اذعان دارند که بازی، نیاز اولیه و ضروری کودکان است.  پرداختن  به بازی‌های سالم و سازنده، فکر و ذهن و جسم کودکان را  پرورش می‌دهد و خصوصیت‌های اجتماعی آنها را بهبود می‌بخشد. کودک هنگام بازی، توانایی‌های خود را کشف می‌کند، دنیای اطراف خود را می‌شناسد و با آن هماهنگ می‌شود. بازی نقش مهمی در شکل دهی شخصیت کودک در آینده دارد.

در همین راستا با محمدسجاد نوروزیان، طراح و مجری نخستین شهربازی مهارتی-حرکتی ایران، به گفتگو نشستیم.

محمدسجاد نوروزیان بازی را جزو تفکیک‌ناپذیر زندگی انسان دانست و گفت: کودکان بیش از هر امر دیگری وقت خود را به بازی اختصاص می‌دهند. بزرگسالان هم بازی می‌کنند؛ فقط نوع بازی و مدت زمانی که صرف بازی می‌شود، در سنین مختلف متفاوت است. متأسفانه اغلب به عنوان یک موضـــوع پذیرفته‌شده و عامل وقت‌گذرانی به بـــازی نگاه می‌شود. جمله‌های رقابتی بین «درس و بازی» را از زبان خانواده‌ها زیاد می‌شنویم: «برو سر درس، بازی بسه.» ‫کودکانی که به اندازه کافی و مورد نیاز بازی نمی‌کنند، از رشد ذهنی مناسب و رشد اجتماعی درست بی‌بهره هستند.

‫وی در مورد انواع بازی نیز افزود: نوع بازی‌ها در سنین مختلف کودکی تغییر می‌کند. این گوناگونی و تنوع باعث می‌شود، کودک مهارت‌های متنوع را بیاموزد. مهارت‌های فردی، گروهی، خانوادگی و اجتماعی. اختلال و نقصان در گوناگونی و تنوع بازی‌ها یا تمرکز بیشتر روی یک نوع بازی، باعث ایجاد چالش‌های مهارتی برای کودک خواهد شد. شـرایـط زنـدگی در گـذر زمان، دچـار تـحـول می‌شود. درک مـفهوم تغیـیر و هم‌نـوا شدن با ریـتـم تغییرات، گـام بـرداشتن به سـوی آیـنـده است. باید ریتم تغییرات در سـال‌های گذشته را در ذهن‌تان مرور کنید؛ آیا ما برای مواجـهـه با آینده آماده هستیم؟ آیا همیـن مــهـارت‌های امـروزی بـرای مـوفـقـیـت در آیـنده کافی است؟ بـرای کـودکـان چگونه است؟

این پژوهشگر حوزه کودک به نقش مهم بازی با توجه به سـبـک زنـدگی ایـن روزهـا اشاره کرد و گفت: بـا وجـود تـغیـیرات سـرسام‌آور تـکنـولـوژی (تـبلت‌ها و مـوبایل‌های هـوشـمـند)، کودکان و بزرگسالان را در باتلاق کم‌تحرکی و بحران اعتمادبه‌نفس گرفتار کرده است. با بررسـی، مـطالعـه و مـشاهده‌ تجربه‌های جهانی، نیاز به فضاهای بازی که نیروی مـحرک اصلی آنها، به جای انـرژی الکتریکی، انـرژی انـسـانی‌ باشد، در ایران احساس می شود. مهندسی انرژی رشد که در سال‌های نخست زندگی آزاد می‌شود و یکی از پیـچیده‌ترین انرژی‌های جهان آفرینش است، مهـم‌تریـن مأموریت این سبک از فضاهای بازی است.

نوروزیان تـوسعه و گـسترش این سبـک از فـضاهای بازی را عامل ارتقای مهارت‌های اصلـی کودکان در آینده نزدیک دانست که پیش‌نیاز زنـدگی مـوفق آنها در آیـنده‌ است: ارتقـای مـهارت‌هـای فـردی و گـروهـی در قـالب بـازی‌هـای سـازمان نیافته با استـفاده از ابزارهایی که بر اسـاس نظام فـطـری و طبیعی رشد کودک طراحی و ساخته شده است، هویت اصلی شهربازی‌های مهارتی حرکتی می‌باشد. در حال حاضر توانسته‌ایم یکی از این فضاهای بازی را در تهران ایجاد کنیم اما قطعا به تعداد بیشتری از این شهربازی‌ها در سطح کشور نیاز است.

نظر شما
پرونده ویژه