قائم مقام وزیر بهداشت توضیح داد؛

وزارت بهداشت در ۴۰ سال گذشته برای بهبود شرایط سلامت ایرانیان چه کرده است؟

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۰۵:۵۴:۲۰
کد خبر: ۸۰۱۹۵۸
وزارت بهداشت در ۴۰ سال گذشته برای بهبود شرایط سلامت ایرانیان چه کرده است؟
قائم مقام وزیر بهداشت در گفتگو با خبرگزاری برنا از عملکرد وزارت بهداشت در 40 سال گذشته برای بهبود شرایط سلامت ایرانیان گفت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اینکه وزارت بهداشت در چهل سال گذشته در بخش سلامت و ایجاد بستری سالم برای زیست ایرانیان چه کرده؟ در این روزها و با نزدیک شدن به سالروز چهل سالگی انقلاب از جمله سوال‌هایی است که در ذهن مردم وجود دارد و در گفتمان‌هایشان مطرح می‌شود.

ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در دوران پس از انقلاب در بخش سلامت اشاره داشت و گفت: حوزه وزارت بهداشت در دوران پس از انقلاب در بسیاری از بخش‌ها شاهد رشد چشمگیر بوده است. به عنوان مثال، قبل از انقلاب حدود 5700 پزشک فارغ‌التحصیل تخصصی در کل کشور داشتیم که اکثر آنها در تهران مستقر بودند و بخشی از آنها نیز در خارج از کشور به سر می‌بردند. اما امروز تعداد فارغ التحصیلان تخصصی ما بیش از 60 هزار نفر گزارش شده که حدود 39 هزار نفر آنها در داخل کشور فعال هستند.

وی به افزایش بیش از دو برابری تعداد تخت‌های بیمارستانی پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: قبل از انقلاب 56 هزار تخت بیمارستانی داشتیم که در حال حاضر این تعداد به حدود 129 هزار و 800 تخت در کل کشور افزایش یافته است.

قائم مقام وزیر بهداشت پراکندگی تخت‌ها و پرسنل و نیروهای توزیعی پس از انقلاب و به ویژه در طرح تحول سلامت را بیشتر در مناطق محروم برشمرد و گفت: اگر مقایسه‌ای در آمار منتشر شده در این زمینه داشته باشید، در تعداد تخت‌های بیمارستانی تهران و کلانشهرها افزایش کمتری را شاهدیم و عمده این افزایش در مناطق محروم و شهرستان‌ها بوده است.

حریرچی سایر آمار قابل توجه در حوزه سلامت در دوران پس از انقلاب را بدین شرح اعلام کرد: تعداد پرستاران شاغل در بخش دولتی قبل از انقلاب 7100 نفر بوده که الان بیش از 120 هزار نفر است.

تعداد خانه‌های بهداشت روستایی قبل از انقلاب 1500 عدد بوده که اکنون به 17 هزار و 945 عدد رسیده است.

تعداد مراکز خدمات جامع سلامت روستایی از 1050 عدد قبل از انقلاب به 2674 عدد در بعد از انقلاب و مراکز خدمات جامع سلامت شهری از 900 عدد به 2723 عدد افزایش یافته است.

همچنین قبل از انقلاب، پایگاه سلامت شهری تعریف نشده و تعداد آنها صفر بود که در حال حاضر تعداد 5564 پایگاه سلامت در شهرها وجود دارد.

نظر شما
پرونده ویژه