نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

زمین گیر شدن صنعت دارو به دلیل بدهی بیمه ها

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۰۸:۵۶:۳۷
کد خبر: ۸۰۲۵۴۹
زمین گیر شدن صنعت دارو به دلیل بدهی بیمه ها
صنعت دارو را به دلیل بدهی که بیمه‌ها به مراکز بهداشتی درمانی کشور دارند زمین‌گیر کردیم.

به گزارش برنا، حیدر علی عابدی  با اشاره به اینکه مشکلات دارویی کشور مربوط به نقدینگی و مشکلات مدیریتی است گفت: بودجه‌ای که برای وزارت بهداشت تعیین می‌شود حدود 30 هزارمیلیارد تومان آن مربوط به درآمد اختصاصی است. معنی این درآمد اختصاصی این است که هزینه درمان کسانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند باید پرداخت شود یعنی کسانی که بیمه سلامت و یا تامین اجتماعی هستند یک مقدار را بیمه پرداخت می‌کند و باقی را بیمار می‌پردازد. بنابراین کسی که باید به بیمارستان‌ها پول دهد بیمه‌ها هستند. زمانی که بیمارستان این هزینه را دریافت می‌کنند، هزینه داروساز، داروخانه، شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را می‌دهند بنابراین زمانی که پول‌ها دستشان آمد شروع به برنامه‌ریزی و توسعه کارخانه‌هایی که برای تولید داروها دارند می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که این سیکل معیوب شود یعنی بیمه‌ها نتوانند به تعهدات خود عمل کنند به عبارت دیگر اگر بیمارستان‌ها پول به طلبکاران خود یعنی داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی ندهند، مشکل ایجاد خواهد شد. اگر طرح تحول سلامت فشار را روی دوش بیمه‌ها آورده بود و این همه بدهی صورت نگرفته بود، مسلما با نقدینگی که شرکت‌های دارویی می‌توانستند کسب کنند، مواد اولیه را قبل از خروج ترامپ از برجام تهیه می‌کردند و با این مواد اولیه، تولید خود را به حداکثر می‌رساندند و یا حتی قسمتی از تولیدات را به خارج از کشور نیز صادر می‌کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه صنعت دارو را به دلیل بدهی که بیمه‌ها به مراکز بهداشتی درمانی کشور دارند زمین‌گیر کردیم.

 سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سوال که آیا درست است که دولت بودجه خوبی برای تامین مواد اولیه نداده گفت: دولت بودجه‌بندی می‌کند و به بیمه‌ها برای آن دسته از هزینه‌هایی که نمی‌توانند پرداخت کنند کمک می‌کند و بیمه‌ها طبق نظمی که وجود دارد به طلبکاران خود پول پرداخت می‌کنند . این طلبکاران کسانی هستند که منجر به شبکه تولید دارو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از اثرات منفی بدهی سنگین بیمه‌ها به داروخانه‌ها، ارائه خدمات نامطلوب است تصریح کرد: زمانی که داروخانه‌ها نتوانند طلب خود را از مراکز بهداشتی درمانی وصول کنند، بنابراین نمی‌توانند بدهی خود را به شرکت‌های دارویی دهند. یعنی کاهش نقدینگی و عدم توان شرکت‌های دارویی برای خرید مواد اولیه می‌تواند در سیستم تولید داروی کشور اختلال ایجاد کند.

 

نظر شما