دکتر اخوان عضو کمیته قیمت‌گذاری دارو:

قیمت داروهای otc شرکت‌هایی که جایزه دارویی می‌دهند، بالا نمی‌رود!

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۱۱:۰۹:۰۱
کد خبر: ۸۰۲۶۴۰
قیمت داروهای otc شرکت‌هایی که جایزه دارویی می‌دهند، بالا نمی‌رود!
در سندیکا کمیسیون نظارت بر بازار و قیمت گذاری داروهای «او تی سی» قیمت داروهای شرکت‌های متخلفی را که جوایز دارویی می دهند، بالا نبرده و اصلاح نمی‌کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دکتر غلامرضا اخوان ضمن بیان این مطلب، در خصوص نحوه برخورد با شرکت‌های متخلف که جوایز دارویی می‌دهند، گفت: تنها شرکت‌هایی که تعهد دهند از تخریب همکاران و به هم زدن بازار دارو خودداری کنند و شیوه‌ای پیش بگیرند که باقی شرکت‌ها در پیش گرفته‌اند، داروهایشان قیمت‌گذاری می‌‍شوند.

دکتر اخوان تاکید کرد: رقابت باید علمی، اصولی و اخلاقی باشد و صرفا با خودزنی خود و سایر شرکت‌ها نباید به ضرر و زیان صنعت داروسازی و کیفیت فرآورده‌های دارویی کار کرد.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته به دلیل خودزنی غیرمنصفانه‌ای که برخی تولیدکنندگان انجام دادند و تخفیف‌های بی‌رویه‌ای که به داروخانه‌ها عرضه می‌کردند، سود قابل توجهی از صنعت که باید صرف توسعه صنعت داروسازی می‌شد از صنعت خارج شده است.

عضو کمیته قیمت‌گذاری سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران عنوان کرد: در حال حاضر خواسته یا ناخواسته به دلیل کاهش نقدینگی که در شرکت‌های تولید کننده دارو وجود دارد امکان تخفیف دادن کم شده است اما تخفیفات دارویی همچنان در بازار دارویی وجود دارد.

دکتر غلامرضا اخوان درباره قیمت‌گذاری کلی داروهای تولید داخل گفت: قیمت‌گذاری باید به نحوی باشد که هم حق و حقوق تولیدکننده، شرکت‌های توزیع و هم داروخانه‌ها تامین شود. در واقع فعالیت‌ها باید طوری باشد که همگی از یک سود مناسب برخوردار باشند تا هیچ‌یک از شرکت‌ها و داروخانه‌ها دچار ضرر و زیان نشوند.

عضو کمیته قیمت‌گذاری سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با بیان این مطلب که در بسیاری موارد، مشکل نقدینگی به صنعت داروسازی ضربه زده گفت: وزارت بهداشت باید میزان حاشیه سود تولیدکننده، شرکت پخش و داروخانه را به نحوی تایین کند که داروخانه یا شرکت‌های پخش دنبال امتیاز گرفتن از همدیگر و از تولیدکنندگان نباشند.

وی تاکید کرد: شرکت‌های پخش در حال حاضر به مبلغی که وزارت بهداشت برایشان تعیین می‌کند قانع و راضی نیستند.

عضو کمیته قیمت‌گذاری داروی سندیکای صاحبان صنایع داروسازی ایران، یکی از دلایل بروز مشکلات این حوزه را ارز دولتی دانست و توضیح داد: صنعت داروسازی ارز دولتی می‌گیرد ولی واحدهایی که تلاش می‌کنند دارو به دست مصرف کننده برسد از ارز آزاد استفاده می‌کنند و درآمدهای با ارز دولتی نمی‌تواند جوابگوی هزینه‌های با ارز آزاد یا تورم زیاد موجود از اول سال تا به حال در کشور باشد.

دکتر اخوان تصریح کرد: یکی از کارهایی که باید اندیشیده شود، قیمت‌گذاری دارو با ارز آزاد است اما با این کار قیمت دارو به مراتب و ناگهانی بالا می‌رود و هم به بیمه‌ها و هم به مصرف کننده فشار می‌آید.

وی تاکید کرد: به همین دلیل در قیمت‌گذاری باید بازنگری شود، به طوری که هم داروخانه‌ها بتوانند تامین دارو کنند،سود متعارفی بگیرند، بتوانند جوابگوی هزینه‌های خود باشند و هم شرکت‌های پخش و تولیدکننده راضی باشند.

دکتر اخوان در پایان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند درصد از شرکت‌های تولیدکننده همچنان با درنظر گرفتن جوایز دارویی کار می‌کنند، گفت: به ندرت شرکت‌ها این کار را انجام می‌دهند و به نسبت سال قبل خیلی این موضوع کم شده است. در واقع شرکت‌هایی که نتوانسته‌اند پا به پای رقبای خود نوآوری و خلاقیت داشته باشند و به‌دنبال داروهای جدید نرفته‌اند و در تولید همان داروهای قبل جا زده‌اند بیشتر اقدام به این کار می‌کنند. زیرا به دلیل نداشتن نوآوری و خلاقیت و از طرفی وجود رقبای متعدد برای حفظ بازار دست به این کار می‌زنند. در صورتی که این موضع نه به نفع آنها و نه به ضرر رقباست، این امر تنها بازار را خراب کرده و در نهایت منجر به از بین رفتن کیفیت فرآورده‌ها می‌شود. لذا به نظر می‌رسد این شرکت‌ها اگر بخواهند در بازار دارویی بمانند و جایگاهی داشته باشند هیچ چاره‌ای جز نوآوری و ساخت داروهای جدید و با کیفیت نخواهند داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز