معاون وزیر ورزش و جوانان مطرح کرد؛

میانگین سن ازدواج به ۳۱ سال می‌رسد

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۱۴:۲۱:۴۱
کد خبر: ۸۰۲۸۱۳
میانگین سن ازدواج به ۳۱ سال می‌رسد
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص افزایش سن جوانی در کشور گفت: در ایران کف سن جوانی ۱۵ سال و سقف آن ۲۹ سال بود و عملا سن ۱۵ تا ۱۸ رده‌ای بود که ما نمی‌توانستیم هیچ کاری برای جوانان انجام دهیم و در واقع آنها نیز نمی‌توانستند وارد عرصه قانونی کار و اشتغال شوند، از این رو درخواست افزایش سن جوانی در کشور را مطرح کردیم.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ محمد مهدی تندگویان (معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان) با اشاره به افزایش سن جوانی در کشور گفت: نزدیک به یک سال است که در خصوص این موضوع در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان بحث و بررسی می‌شود.طی یک سال گذشته در این مورد با همه دستگاه‌ها مکاتبه و از آنان درخواست کردیم که نظرات خودشان را نسبت به تغییر سن جوانی در ایران به ما اعلام کنند.

وی ادامه داد: از مجموعه ۲۳ دستگاهی که عضو ستاد ساماندهی هستند نظرات را اخذ کردیم و در ادامه آن خواستیم که این تغییرات در رده سنی جوانی ایجاد شود. در نقاط مختلف جهان تقریبا وحدتی برای این قضیه وجود ندارد و در کشورهای مختلف با توجه به نوع توسعه یافتگی‌شان و سن امید به زندگانی متفاوت است.

تندگویان با بیان اینکه در بسیاری از اجلاس‌های حوزه جوانان معمولا تا رنج سنی ۳۵ سال به عنوان رده سنی جوان در کشورهای مختلف مطرح است، گفت: در برخی کشورها ممکن است سن جوانی از ۳۵ سال بیشتر باشد. البته ما در این خصوص دو مشکل دیگر هم داشتیم، یکی اینکه در ایران کف سن جوانی ۱۵ سال و سقف آن ۲۹ سال بود و عملا سن ۱۵ تا ۱۸ سال رده‌ای بود که ما نمی‌توانستیم هیچ کاری برای جوانان انجام دهیم و در واقع آنها نمی‌توانستند وارد عرصه قانونی کار و اشتغال شوند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: درخواست کردیم که کف سن جوانی به ۱۸ و سقف آن به ۳۵ سال برسد که در حقیقت گستره خدماتی که به جوانان می‌دهیم افزایش یابد و بهتر بود که یک رِنجی را در نظر بگیریم که کاملا توانمند باشند و بتوانند وارد بازار کار شوند.

او به پروسه طولانی مدت تحصیل در کشور اشاره کرد و گفت:‌ با توجه به مدل تحصیلاتی که در ایران داریم و بحث امر سربازی، اگر کسی بخواهد تا مقطع دکتری تحصیل کند و بعد وارد پروسه سربازی شود عملا وارد ۲۹ سالگی می‌شود که در این مقطع ما نمی‎توانیم به آنها خدماتی بدهیم تا وارد بازار کار و اشتغال شوند. بنابراین ما درخواست کردیم با توجه به مدل اشتغال در کشورمان و با توجه به افزایش امید زندگی در ایران که در حقیقت وزارت بهداشت وسازمان بهزیستی گزارش آن را داده‌اند و همچنین افزایش سن ازدواج درخواست کردیم رنج سن جوانی افزایش یابد.

تندگویان در پاسخ به این سوال که علاوه بر اشتغال چه محورهای دیگری برای این تصمیم مد نظر بوده است؟ گفت: موضوع ازدواج یکی از موضوعات مهم است، در حال حاضر میانگین سن ازدواج در کشور ما در حال رسیدن به سن ۳۰ و ۳۱ سال است و اگر ما می‌خواستیم سن جوانی را تا ۲۹ سال حفظ کنیم افرادی که در رنج سنی بعد از ۲۹ سال ازدواج می‌‎کردند تحت پوشش خدمات جوانان قرار نمی‌گرفتند و این یکی از مشکلات ما در کشور بود. یکی از برنامه‌ها و اهداف ما تلاش برای کاهش میانگین سن ازدواج است، ولی واقعیت امروز اجتماع می‌گوید به هر حال این سن افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد:‌ در نهایت جمع‌بندی دستگاه‌ها بر این بود که رنج سنی را تغییر دهیم و مرجع تصمیم‌گیری‌ هم در این زمینه شواری عالی جوانان است. ناگفته نماند طی چهل سالی که از انقلاب می‌‎گذرد تا به حال در کشور و در مقاطع مختلف سه یا چهار مرتبه رنج سنی جوانی تغییر کرده و عددهای متفاوتی داشته است، این بار هم درخواست ما بود که تغییر پیدا کند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که آیا اکنون شرکت‌هایی که تا پیش از این افراد را تا ۲۷ سال جذب می‌کرده الان سن پذیرش نیرو را ۳۵ سال بالا خواهند برد؟ گفت: مرجع تصمیم‌گیری برای تشخیص سن جوانانی در کشور شواری عالی جوانان است. وقتی به تصویب شورای عالی برسد و بعد از ابلاغ معاون اول به عنوان رئیس ستاد عملا در همه دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی و آماری این سن باید به عنوان رنج سن جوانی لحاظ شود.

وی در خصوص ارائه وام چهاردرصدی برای ایجاد مراکز مشاوره ازدواج گفت: یک موضوعی تحت عنوان کمک‌های فنی و اعتباری حوزه جوانان داریم، امسال ما با صندوق کارآفرینی امید تفاهمنامه‌ای را امضا کردیم که کارگزارمان در آن حوزه صندوق کارآفرینی امید است. علاوه بر حوزه جوانان بحث آموزش‌های پیش، حین و بعد از ازدواج و مراکز مشاوره در اختیار وزارت وزرش و جوانان است ما برای اینکه بتوانیم تعداد و خدمات آن مراکز را افزایش دهیم درخواست کردیم کمک‌های فنی و اعتباری‌مان افزایش یابد.

تندگویان در پایان اظهار داشت: بلکه کسانی که صلاحیت اخذ دفاتر مشاوره را دارند و می‌خواهند فعالیت‎های مشاوره‌ای در حوزه جوانان را آغاز کنند مورد حمایت قرار خواهند گرفت و ما در تفاهم نامه قید کردیم که با معرفی صندوق امید بتوانند اقدام کنند.

 

نظر شما
پرونده ویژه