در دومین نشست از سلسله نشست های اعتماد ، شفافیت و سیاست عمومی مطرح شد

عدم شفافیت در شرایط کنونی وجود دارد/ باید بدانیم که رابطه میان مردم و دولتمردان را چگونه میتوان ترمیم کرد

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۲۰:۵۷:۱۲
کد خبر: ۸۰۲۹۳۷
عدم شفافیت در شرایط کنونی وجود دارد/ باید بدانیم که رابطه میان مردم و دولتمردان را چگونه میتوان ترمیم کرد
مهاجری گفت : وقتی از شفافیت حرف می زنیم منظورمان شفافیت حاکمان است و کاری به امور شهروندان عادی نداریم. چون اطلاعات زندگی شهروندان عادی تاثیری در تصمیم سازیهای کشور ندارد. به همین نسبت،مسوولانی که یک امضایشان تاثیرات بزرگی می تواند داشته باشد، باید زیر ذره بین شفافیت قرار گیرند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا  به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ؛محمد مهاجری روزنامه نگار و سردبیر خبرآنلاین در دومین نشست از سلسله نشست های اعتماد ، شفافیت و سیاست عمومی که امروز دوشنبه اول بهمن در وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با طرح این سوال که چرا پس از 40 سال به یاد شفافیت افتاده ایم و آیا قانون می تواند ما را ملزم به شفافیت کند اظهار کرد: قبل از اینکه به موضوع شفافیت از نگاه قانون بپردازیم باید به پیشینه فرهنگ ایرانی خودمان توجه کنیم که در آن شفافیت امر پسندیده ای نبوده و به عکس آن،پنهانکاری ترویج و تبلیغ شده است.

 وی ادامه داد: نهادینه شدن این ویژگی به سختی از وجود ما رخت برمی بندد و بخصوص اگر آن را با تعابیری مانند "مصلحت" و "ضرورت" پیوند بزنیم، شفافیت بخشیدن به امر بسیار مشکل و نزدیک به محال تبدیل می شود.
 مهاجری  بیان کرد: تعریفی که عامه مردم از مقوله شفافیت دارند این است که مثلا حقوق وزیران یا نمایندگان مجلس چه قدر است؟ در واقع تنها به اعداد و ارقام ، ان هم در حوزه های کوچکی مانند این خلاصه می شود حال آنکه شفافیت حیطه ها و حوزه های گسترده تری دارد..

 

محمد مهاجری

 
.سردبیر  خبرآنلاین در ادامه بیان کرد: غیر از شفافیت های مالی، اقتصادی و درآمدی ، شفافیت در حوزه سیاست قد می کشد و نبود شفافیت سیاسی باعث شده مردم  بی اعتماد شوند . وی به عنوان مثال،غیرشفاف بودن هزینه های انتخابات و محل تامین این هزینه ها را نام برد و افزود:از آن مهمتر وقتی صلاحیت کاندیداهای مجلس یا ریاست جمهوری احراز نمی شود و دلیل آن برای جامعه شفاف نیست، نمی توان از اعتماد به نظام خیلی محکم حرف زد.

 

محمد مهاجری 2

 وی معتقد است: عدم شفافیت  در بخشهای مختلف حاکمیت،بدون این که ما متوجه باشیم در ناخودآگاه مردم تاثیر می گذارد  و آنها را هم به سمت عدم شفافیت می کشاند. به همین دلیل است که حجم بزرگی از صاحبان کسب، درآمدهای خود را شفاف اعلام نمی کنند تا بتوان از آنها مالیات گرفت.
مهاجری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به جایی رسیده ایم که حتی وقتی اطلاعات شفافی هم در اختیار مردم قرار می گیرد، آن را باور نمی کنند. وی افزود:چندروز پیش یکی از مدیران گفته بود حقوق من نزدیک 19 میلیون است اما در فضای مجازی دیدم که عده زیادی نسبت به راست بودن این عدد شک می کردند و می گفتند ببینید حقوق واقعی اش چقدر است که این قدرش را اعلام می کند.
او گفت: عده ای از مسوولان  طبق قانون موظفند که دارایی های خود را قبل و بعد از دوران مسوولیت شان به قوه قضاییه اعلام کنند.تاکنون در باره این موضوع چقدر اطلاعات شفاف شنیده اید؟ چند وزیر آمده اند و در جایی که قابل دسترس باشد لیست اموالشان را منتشر کرده اند؟ جز این است که آنها هم علاقه ای به این شفافیت ندارند؟
مهاجری خاطرنشان کرد: وقتی از شفافیت حرف می زنیم منظورمان شفافیت حاکمان است و کاری به امور شهروندان عادی نداریم. چون اطلاعات زندگی شهروندان عادی تاثیری در تصمیم سازیهای کشور ندارد. به همین نسبت،مسوولانی که یک امضایشان تاثیرات بزرگی می تواند داشته باشد، باید زیر ذره بین شفافیت قرار گیرند.
وی افزود: این که در کشور ما بحث شفافیت یا عدم شفافیت بحث برانگیز می شود مثل دیگر موضوعات سیاسی و غیر سیاسی است؛ به هرحال یک نظام سیاسی به نام جمهوری اسلامی وجود دارد و یک پشتوانه اندیشه ای و فکری دارد و 40 سال زمان زیادی برای بالنده شدن این تفکر سیاسی نیست . بنابراین نباید نگران باشیم که امروز درسطح ایده آلی از شفافیت قرار نداریم. اگر اراده اش باشد می توان به آینده امیدوار بود.
وی با طرح این سوال که "آیا شفافیت وسیله است یا هدف؟" گفت: اگر بتوانیم به این پاسخ برسیم بخشی از مشکلات رفع خواهد شد . سوال بعدی که پاسخش مهم است اینکه آیا این شفافیت را برای حمکرانی خوب لازم داریم یا خیر ؟ 
مهاجری گفت: برای برخی از سیاسیون شفافیت وسیله است اما نه برای حکمرانی خوب یا اصلاح سیستم یا بهبود روند تصمیمگیری بلکه برای ضایع کردن طرف مقابل است . 
مهاجری معتقد است: عدم شفافیت در شرایط کنونی وجود دارد لذا باید بدانیم که رابطه میان مردم و دولت (حاکمیت ) را چگونه میتوان ترمیم کرد.
او همچنین گفت وقتی که شفافیت را از دالان افشاگری عبور می دهیم باید پذیرای همه خطراتش باشیم . 
وی بازسازی اعتماد را مورد تاکید قرار داد و گفت: هم اکنون اتفاق بدی در مورد شفافیت افتاده و در واقع سرمایه اجتماعی تخریب شده است. برای بازگرداندن این سرمایه اجتماعی باید لنگرهایی وجود داشته باشد که کشتی را با آن مهار کنیم. این لنگرها چهره های برجسته جامعه اند و بخشی از سرمایه اجتماعی به حساب می ۀیند. با تخریب آنها راهی برای بازگرداندن اعتماد باقی نمی ماند.

 

نظر شما
پرونده ویژه