در دومین نشست از سلسله نشست های اعتماد ، شفافیت و سیاست عمومی مطرح شد

زاهد: بحث شفافیت و اتاق شیشه ای تبدیل به مد روز شده است

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۲۱:۰۴:۱۸
کد خبر: ۸۰۲۹۳۸
زاهد: بحث شفافیت و اتاق شیشه ای تبدیل به مد روز شده است
فیاض زاهد ، تحلیل گر و استاد دانشگاه در دومین نشست از سلسله نشست های اعتماد، شفافیت و سیاست عمومی که امروز دوشنبه اول بهمن در محل وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد بر تاریخی بودن ریشه های عدم شفافیت در ایران و کارکرد اجتماعی آن به عنوان نوعی حفاظ تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا به نقل از مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی این تحلیل گر مسائل اجتماعی با بیان تاریخچه ای از دیدگاه خارجی هایی که از کشورهای دیگر به ایران سفر داشته اند  بیان کرد: اکثر بیگانگان به رغم تکریم و احترام به تمدن ایران و ستودن صفتهای نیک ایرانیان از جمله فرهیختگی و دانا بودن، خصلت دروغ و حسادت را از جمله ویژگیهای ایرانیان برشمرده اند که این امر  قابل تامل است.

 
  زاهد با تاکید بر کارکرد اجتماعی دروغ و عدم شفافیت در ایران ، گفت : مسئله عدم شفافیت و حتی دروغ در سبک معماری ایرانی نیز نمود دارد . چرا که در گذشته ایران به دلیل واقع شدن در منطقه خاص همواره در معرض تهاجم و غارت بود. به همین دلیل مناطق مرکزی ایران به سبب حفاظت از ثروت و نوامیس خود، رو به معماری درونگرا آوردند و این مسئله در مناطق شمالی ایران که کمتر مورد تهاجم واقع میشد به شکل معماری برونگرا درآمده است.
 
این استاد دانشگاه با مطرح کردن این دیدگاه که استفاده از دروغ و نفاق، سبب ایجاد نوعی حفاظت می شود به مقایسه انسان شناسی در مناطق مرکزی ایران و مناطق شمالی پرداخت و پیچیده تر بودن شخصیت مناطق مرکزی ایران را به دلیل پنهان کردن میراث، دارایی و تفکر از غارت بیگانگان در طول تاریخ دانست .

 

زاهد  با اشاره به لزوم تغییر ذهنیت در مسئله شفافیت، بیان کرد: در حال حاضر بحث شفافیت و اتاق شیشه ای تبدیل به مد روز شده است که اگر به یک فرهنگ تبدیل شود اتفاق خوبی افتاده است. با این تفکر، حتی اگر از یک اتاق شیشه ای  هم شروع کنیم گامی  رو به جلو است که سبب می شود قدم به قدم به جامعه ای با ثبات نزدیک شویم.

 

نظر شما
پرونده ویژه