در گفتگو با دو عضو شورای شهر تهران مطرح شد ؛

چرا مدیریت شهری به جشنواره فجر بی توجه است؟ / آیا مدیران شهری از رویدادهای فرهنگی چشم پوشی می کنند؟

۱۳۹۷/۱۱/۱۲ - ۰۶:۰۷:۱۲
کد خبر: ۸۰۶۶۳۲
چرا مدیریت شهری به جشنواره فجر بی توجه است؟ / آیا مدیران شهری از رویدادهای فرهنگی چشم پوشی می کنند؟
سی و هفت سال از برگزاری جشنواره فیلم فجر می گذرد با این حال مدیریت شهری هر ساله غافلگیر شده و نه تنها به استقبال این رویداد فرهنگی نمی رود بلکه نمی تواند از این فرصت برای شاد سازی فضای شهری استفاده کند. در حالی که این روزها مسئولین به افزایش شادی و نشاط تاکید دارند اما در عمل اتفاق اجرایی قابل توجه ای رخ نداده است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛ مدت ها است که مسئولان ، کارشناسان ؛ جامعه شناسان و روانشناسان کشور تاکید بر الزام  ایجاد فضای شاد و سرزنده برای ایرانیان دارند ، آنهم بر گرفته از آمارهای علمی که جامعه ایرانی را به دلیل  بحران هایی که پشت سر گذاشته است ناشاد معرفی می کند  ولی؛  زمانی که بستر برای مهیا کردن فضای پرنشاط ایجاد می شود ؛ هیچ اثری از استفاده موثر دیده نمی شود . به طور مثال ، این روزها بزرگترین رویداد هنری کشور(جشنواره فجر در شاخه های موسیقی ؛ تئاتر ؛ سینما ؛ تجسمی )در حال برگزاری است ، جشنواره ای که اگر در هر کجای دیگر دنیا برگزار می شد به حتم از این بستر برای برپایی کارناوال یا شادیپمایی بهره می بردند ؛ شهر را به شکل مشخص و نمایان آذین می بستند و تمام تلاش خود را به کار می گرفتند   تا مردم در این روزها حس خوبی داشته باشند.

با توجه به اینکه این رویداد هنری ؛همزمانی با سالگرد پیروزی انقلاب دارد به نظر این بی نشاطی شهر و بی تفاوتی بخش های فرهنگی - هنری و اجتماعی  شهرداری نسبت به این دو اتفاق مهم ؛جای تامل دارد .

در همین خصوص با دو عضو شورای شهر تهران گفتگویی داشتیم که در ادامه می توانید بخوانید:

 

خلیل آبادی : ناهمانگی میان شهرداری و ارشاد دلیل بی توجهی به جشنواره فجر/ شهرداری غفلت خود را جبران کند

 

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به کم توجهی شهرداری تهران به این رویداد فرهنگی به خبرنگار  برنا  گفت: احتمالا هماهنگی خوبی میان مدیران شهری و مدیران ارشاد برای برگزاری این رویداد تاریخی فرهنگی هنری صورت نگرفته است.

حسن خلیل آبادی افزود: متولیان امر  باید جلساتی از قبل داشته باشند و برگزار کنندگان جشنواره، سازمان های مرتبط با مسائل فرهنگی و مدیریت شهری را دعوت و هر یک ماموریتی انجام بدهد.

وی در پاسخ به این انتقاد که هر ساله شاهد برگزاری جشنواره فجر هستیم اما تغییر نگاه جدی در این زمینه در سطح شهر مشاهده نمی شود، گفت: این گفته درست است؛ متاسفانه شهرداری در رابطه با این اتفاق بزرگ که در پایتخت رخ می دهد بی توجهی کرده و امیدواریم این بی توجهی را در روزهای آینده جبران کند.

فخاری: جشنواره ها را به کاخ برگزاری یا سالن ها محدود نکنیم

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نیز  در این رابطه به برنا گفت : در حوزه هایی چون استفاده از  پوستر و توزیع بیلبوردها می توانستیم بهتر عمل کنیم اما به معنای این نیست که فعالیتی انجام نشده است.ممکن است طراحی ها جلب توجه نکرده باشد که باید اصلاح شود  .

الهام فخاری افزود :  اینگونه رویدادهایی که به ویژه در زمینه فرهنگ و تولید فرهنگی آن‌هم در گستره جهانی است بهترین فرصت برای دیپلماسی شهری به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به ارتباط شهرداری با این رخداد فرهنگی گفت: شهرداری می تواند در کنار دبیرخانه جشنواره و وزارت ارشاد باشد تا بتواند از این فرصت برای معرفی تهران استفاده کند. به نظرم فرصت طلایی است؛ نباید جشنواره را به کاخ برگزاری یا سالن ها محدود دید و فقط افرادی حضور پیدا کنند که متعلق به این صنف باشند . جشنواره جهانی فیلم فجر سرمایه و فرصت ارزنده تهران و ایران است.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد:  باید شهروندان درگیر این رویداد فرهنگی شوند چرا که این امر منجر به تقویت سرمایه‌ی فرهنگی شده و به بهبود مناسبات و فضای شهری کمک می‌کند .

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در پایان عنوان کرد: در هر صورت تا آنجا که اطلاع دارم در سال گذشته برای جشنواره فیلم فجر تدارکاتی از سوی شهرداری داده شده بود و شاید گزارش مناسبی در این زمینه ارائه نشده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز