در گفتگو با یک کارشناس حوزه برنامه ریزی شهری مطرح شد:

اشکالات اساسی زیرگذر چهارراه ولیعصر/ راهکارهایی برای حل معضل / جای خالی مشارکت مردمی

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۰۶:۰۱:۳۱
کد خبر: ۸۰۷۱۷۳
اشکالات اساسی زیرگذر چهارراه ولیعصر/  راهکارهایی برای حل معضل / جای خالی مشارکت مردمی
بهاره کیایی گفت : این پروژه ها بیشتر عمرانی‌اند و هدف آنها بیشتر گردش سرمایه است. زیرا گروه هایی که در آن دخیل هستند سودهای فراوانی از آن کسب می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، طرح های شهری گاهی با عدم استقبال شهروندان همراه می شوند. طرح هایی که از ابتدا و با عدم کارشناسی درست می توان شکست آنها را پیش بینی کرد.

چهارراه ولیعصر در مرکز شهر تهران که یکی از پرترددترین معابر شهری است .زیرگذر چهارراه ولیعصر، که حالا قریب به 6 سال از تاسیس آن می‌گذرد به نظر بسیاری از کارشناسان ناکارآمد و بی نتیجه است. علاوه بر این از ابتدای آغاز به کار این زیرگذر مردم و عابرین استقبالی به این طرح نشان ندادند و همین باعث ایجاد بی‌نظمی در چهارراه ولیعصر شد.

بهاره کیایی، کارشناس برنامه ریزی شهری، در این باره به خبرنگار برنا گفت: «در معابری که اولویت با حرکت پیاده است راه‌اندازی زیرگذر با توجه به هزینه‌هایی که دارد و نتایجی مثل کاهش دسترسی و از بین رفتن فضای شهری که به بار می‌آورد به هیچ وجه توصیه نمی شود.»

وی ادامه داد: «چهارراه ولیعصر یک معبر کاملا شهری است و ماهیت شهری دارد. این چهارراه چراغ راهنمایی و رانندگی دارد و این چراغ ها همانطور که می‌توانند حرکت سواره‌ها را ساماندهی کنند، می‌توانند حرکت عابرین پیاده را هم ساماندهی کنند. با توجه به اینکه فضاهای تجاری و فرهنگی اطراف چهارراه ولیعصر وجود دارد و به همین دلیل با حضور عابرین زیادی همراه است انجام این طرح اشتباه بوده است.»

کیایی افزود: «نمی توان الویت را در همچنین معبری بر اساس ماهیت اجتماعی و حجم جمعیتی که در این معبر وجود دارد به سواره داد؛ بنابراین مقاومتی که مردم نسبت به این طرح نشان می دهند طبیعی و قابل پیش بینی است.»

هزینه‌های بی‌نتیجه‌ی زیرگذر چهارراه ولیعصر

بهاره کیایی درباره هزینه های کلانی که برای اجرای این طرح تخصیص داده شده است گفت:  «این زیرگذر با هزینه بالایی اجرا شده و در نقاط دیگر شهر تهران هم این طرح ها دیده می‌شود که هنوز شکل نگرفته‌اند. اما از حالا می‌توان شکست این طرح‌ها را پیش بینی کرد.»

وی ادامه داد: «می‌شد بخش کمی از هزینه‌ای که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد را برای ساماندهی در سطح  زمین شهر و ایجاد فرهنگ عبور و مرور استفاده کرد.»

وی افزود: «این پروژه ها بیشتر عمرانی‌اند و هدف آنها بیشتر گردش سرمایه است. زیرا گروه هایی که در آن دخیل هستند سودهای فراوانی از آن کسب می‌کنند.»

زیرگذر در کدام نقاط از شهر کارساز است؟

در بسیاری از شهرهای جهان زیرگذر برای تردد عابرین و کاهش ترافیک در سطح شهر وجود دارد. با این حال چرا زیرگذر چهارراه ولیعصر به نتیجه مورد نظر نرسیده است؟

بهاره کیایی، کارشناس برنامه ریزی شهری در این باره به برنا گفت: «در شهر همانطور که باید حرکت اتومبیل ها تسهیل شوند، باید برای عبور عابرین پیاده هم اقداماتی صورت گیرد. همه شهروندان، حتی آنهایی که اتومبیل دارند در زمان هایی پیاده خواهند بود. پس تسهیل راه عابرین یک اقدام ضروری در برنامه ریزی شهری است.

وی ادامه داد: «در فضاهای غیرشهری اما مثل بزرگراه ها، باید برای عابرین محدودیت ایجاد کرد. به این دلیل که در آن نقاط، سواره بر پیاده الویت دارد. اما در مناطق شهری اگر نگوییم عابرین بر کسانی که سوار بر خودرو هستند الویت دارند اما می شود گفت حقوق آنها با هم برابر است.»

کیایی افزود: «وقتی ما ابزاری مثل چراغ راهنمایی و علائم دیگر را در اختیار داریم لزومی ندارد که عابرین را از سطح زمین به زیرزمین هدایت کنیم. علاوه بر این پروژه های عمرانی این چنینی هزینه های بسیار زیادی به شهر تحمیل می کنند و در نهایت هم این طرح ها با استقبال مردم رو به رو نمی شوند. به این دلیل که لزومی ندارد وقتی می توان به راحتی از سطح زمین برای رفت و آمد استفاده کرد.»

ضرورت مشارکت مردم در طرح‌های برنامه ریزی شهری

بهاره کیایی، بر ضرورت پرسش از مردم و ایجاد بستری برای مشارکت مردم در طرح های برنامه ریزی شهری تاکید کرد و گفت:  متاسفانه بحث های شهری در ایران بدون مشارکت مردم اتفاق می افتد. آیا کسی پیش از اجرای طرح رهگذر چهارراه ولیعصر از استفاده کنندگان اصلی این معبر نیاز آنها پرسیده است؟ این طرح ها بدون مشارکت مردم انجام می شود در حالیکه اگر مردم را در این طرح ها شریک کنیم نتیجه بهتری از این دست طرح ها حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: «اگر از گروه های مختلف مردم از جمله کسبه، مخاطبین تئاتر شهر و عابرین درباره این طرح پرسش می‌شد قطعا بعد از اجرای آن مردم خود را ملزم به رعایت قوانین این طرح می دانستند و با آن شریک و هم سو می‌شدند. حتی اگر برای آنها سخت بود. همچنین در مراحل مختلف این طرح با مشارکت مردم حل می شد.»

کیایی افزود: « وقتی طرحی از بالا ٰبر شهر که یک موجود زنده است تحمیل شود، امکان پس زده شدن آن بسیار بالاست و باید هزینه های بیشتری برای جبران این اشتباه پرداخته شود.»

راهکار حل معضل زیرگذر چهارراه ولیعصر

بهاره کیایی درباره حل معضل زیرگذر چهارراه ولیعصر گفت: «راه حل این معضل با توجه به وجود چراغ های راهنمایی و رانندگی در چهارراه برای هدایت عابرین و ماشین ها باید نرده های محصور کننده چهارراه برداشته شوند تا عابرین بتوانند دوباره به راحتی در این معبر تردد کنند.»

وی افزود: «به جای اینکه ما حسرت هزینه های بالایی که برای زیرگذر چهاراه ولیعصر شده است را بخوریم بهتر است با عبرت گرفتن از این طرح در ادامه دچار اشتباه دوباره نشویم و این طرح ها را تکرار نکنیم.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز