در دومین نشست سالانه انجمن سواد رسانه ای ایران مطرح شد:

میان درآمد ناخالص ملی و افزایش سواد رسانه ای ارتباط مستقیم وجود دارد

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۱۳:۳۱:۱۳
کد خبر: ۸۰۷۶۴۷
میان درآمد ناخالص ملی و افزایش سواد رسانه ای ارتباط مستقیم وجود دارد
دومین نشست سالانه انجمن سوادرسانه ای ایران با حضور مهندس خسرو سلجوقی، مشاور وزیر ارتباطات و مجری وزارت ارتباطات برای افزایش سواد رسانه ای و صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی، دکتر امید علی مسعودی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره و دکتر سید مرتضی موسویان، رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایراندرفرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعیبرگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ،  دکتر سید مرتضی موسویان، رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ایایران در این نشست گفت: رابطه مستقیمی مابین درآمد ناخالص کشورها و رشد سواد رسانه‌ای وجود دارد به طوری که در کشورهای توسعه یافتهیکی از مهمترین شاخص‌ها برای افزایش درآمد ناخالص ملی، افزایش سواد رسانه‌ای است.

رئیس سابق مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در دولتهای یازدهم و دوازدهم توانست ۵۲۰ هزاردرگاه ارائه محتوا را از طریق اختصاص نشان شامد ساماندهی کند که هر یک از این درگاه ها میتوانند بستری برای افزایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی عموم مردم باشند.

در ادامه محمدصادق افراسیابی، مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران با ارائه گزارشی از فعالیتهای انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: مهمترین دغدغه انجمن سواد رسانه ای ایران به عنوان یک انجمن فراگیر این است که وارد تصدی گری حوزه های کاری اعضای خود نشود و با موسسات عضو خود رقابت نکند. بنابراین در حوزه آموزش سیاست انجمن این است که صرفا استانداردهای آموزش را تبیین کند که این کار با تاسیس رشته سواد رسانه ای در دانشگاه جامع علمی کاربردی محقق شد.

وی افزود: گام مهم دیگری که باید در حوزه آموزش برداشته شود رتبه بندی مدارس، دانشگاه ها، معلمین، اساتید و موسسات آموزشی در حوزه سواد رسانه ای است که در سال آتی توسط ترکیب جدید کارگروه آموزش و تعلیم و تربیت انجمن سواد رسانه ای ایران دنبال خواهد شد.

افراسیابی خاطرنشان ساخت: در یکسال و نیم گذشته کارگروه سواد بصری انجمن توانست با ارزیابی فیلمهای شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر نسبت به ارزیابی فیلم های جشنواره از منظر سواد رسانه ای اقدام نماید اما یک مشکلی که وجود داشت این بود که متاسفانه همه فیلمهایی که در طول سال اکران میشوند در جشنواره شرکت نمیکنند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با تعیین شاخص های مد نظر انجمن فراخوانی را منتشر کنیم و از خود فیلم سازان بخواهیم سناریوی فیلم خود را به همراه بخشهایی از فیلم که مرتبط با شاخص های انجمن است برای ما ارسال کنند و امسال بر خلاف سال گذشته برنامه ای برای حضور هیئت داوران انجمن در جشنواره فیلم فجر نداریم.

مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران تاکید کرد: انجمن سواد رسانه ای ایران تلاش کرده است تا در جاهایی حضور داشته باشد که دیگران حضور ندارند و به همین دلیل وقتی احساس شد که حوزه سواد رسانه ای و اقتصاد مغفول مانده است کارگروهی برای این امر تشکیل داد تا هم رسانه ها و هم مسئولین و هم مردم را نسبت به شیوه های تاثیرگذاری رسانه ها بر رفتار اقتصادی مردم آگاه کند و نتیجه این حرکت که با مشارکت مدیران کانالهای پرمخاطب نظیر آخرین خبر و خبر فوری و ماهنامه مدیریت ارتباطات به عنوان یک ماهنامه تاثیر گذار در حوزه اقتصاد رسانه شکل گرفت اصلاح نگرش مردم و نخبگان در خصوص خرید و فروش ارزهای خارجی در ایران بود که البته متاسفانه هنوز تقدیر مناسبی از دو کانال مذکور نشده است.

در ادامه دکتر امید علی مسعودی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره و عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران با ارائه گزارشی از فعالیتهای کارگروه خانواده، مشاوره و سلامت فردی و اجتماعی گفت: در یکسال و نیم گذشته هر روز محتوای جدیدی برای آموزش خانواده ها در حوزه سواد رسانه ای از سوی اعضای کارگروه خانواده، مشاوره و سلامت فردی و اجتماعیتولید شد و از طریق کانال این انجمن به نشانی   @MLiteracy در اختیار بیش از ۳ هزار عضو غیر رسمی انجمن قرار گرفته است.

وی افزود: هر ایرانی از طریق بخش تماس با ما در پورتال انجمن به نشانی MLiteracy.ir میتواند سوالات خود را با کارشناسان کارگروه خانواده، مشاوره و سلامت فردی و اجتماعی انجمن سواد رسانه ای ایران مطرح کند و پاسخ بگیرد.

در ادامه رئوف آذری، دبیر کارگروه سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی گزارشی از فعالیتهای این کارگروه طی یکسال اخیر ارائه کرده و گفت: کارگروه مسئولیت اجتماعی در حوادثی مانند زلزله کرمانشاه با تکیه بر مسئولیتهای اجتماعی رسانه ها توانست اقداماتی برای افزایش مشارکت مردم برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه طراحی نماید.

وی افزود: یکی از برنامه های اصلی کارگروه سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی این است که مسئولیت اجتماعی مردم و رسانه ها را در قبال تولید و انتشار اخبار و آگهی ها به آن ها گوشزد نماید که در این عرصه کارگاه های آموزشی، نشست ها و همایش های متعددی برگزار شده و حتی کمپین هایی طراحی شده است.

در ادامه این نشست کتاب گزارش عملکرد و دستاوردهای انجمن سواد رسانه ای ایران در سال ۱۳۹۶ توسط مهندس خسرو سلجوقی، مشاور وزیر ارتباطات و مجری برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه سواد رسانه ای و صیانت از کودک و نوجوان، اعضای هیئت مدیره و بازرسین انجمن سواد رسانه ای ایران، دکتر لیلا وصالی، مدرس دانشگاه و عضو گروه نویسندگان کتاب سواد رسانه ای و تفکر انتقادی وزارت آموزش و پرورش و مرتضی چشمه نور، مدیر عامل انتشارات پشتیبان رونمایی شد و از انتشارات پشتیبان به عنوان ناشر حامی نهضت سواد رسانه ای ایران به خاطر چاپ بیشترین تعداد کتاب در حوزه سواد رسانه ای طی دو سال اخیر تقدیر شد. همچنین از علی محمد اسماعیلی، مدیر فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی و دبیران برتر کارگروه های تخصصی انجمن سواد رسانه ای ایران به عنوان حامیان نهضت سواد رسانه ای ایران تقدیر شد.

بنابراین گزارش معصومه نصیری،‌ دبیر کارگروه خانواده، مشاوره و سلامت فردی و اجتماعی انجمن سواد رسانه ای ایران، زهرا محمودی و امیر یوسفی رئیس و دبیر کارگروه سواد بصری، هنر و رسانه های صوتی و تصویری و رئوف آذری، دبیر کارگروه سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی به انتخاب اعضای انجمن سواد رسانه ای ایران، مسئولین کارگروه های برتر انجمن در یکسال گذشته شاخته شدند که با اهدای لوح تقدیر و کمک هزینه خرید کتاب و محصولات فرهنگی از ایشان تقدیر و تشکر شد.

در ادامه این نشست اعضای انجمن سواد رسانه ای ایران دیدگاه های خود را در خصوص نحوه فعالیت انجمن سواد رسانه ای ایران در سال آینده مطرح کردند و مقرر شد تا پایان سال جاری چهار کارگروه جدید به کارگروه های فعال انجمن سواد رسانه ای ایران اضافه شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز