در گفتگو با مدیرعامل جمعیت امام علی(ع) مطرح شد:

کودک‌همسری و تبعات آن / کودکان با چه منطقی خانواده تشکیل بدهند؟

۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۰۵:۴۳:۲۶
کد خبر: ۸۰۷۷۶۲
کودک‌همسری و تبعات آن / کودکان با چه منطقی خانواده تشکیل بدهند؟
اگرچه در اغلب موارد قانون، تنها مرجع حل و فصل آسیب های اجتماعی است با این حال قانون مدنی کشور بستری آزاد را برای ازدواج کودکان فراهم کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ازدواج و کودکی دو مفهوم بسیار دور از هم‌ هستند  با این حال قانون مدنی کشور بستری آزاد را برای ازدواج کودکان فراهم کرده است این در حالی است که  همین قانون به عنوان بالاترین مرجع قوانین اجتماعی کشور، انجام بسیاری از قراردادها را موکول به 18 سالگی تمام افراد می‌داند.

 ازدواج، عقدی است بین دو انسان که قصد تشکیل خانواده را دارند. تشکیل خانواده نیز همراه با بسیاری از قراردادها از جمله خرید و فروش، اجاره و... همراه  است که وقتی مرد و زن هنوز به سن قانونی نرسیده باشند توانایی انجام آنها را قانونا نخواهند داشت. بنابراین ازدواج کودکان به غیر از تبعات روانشناسی‌ای که دارد با موضوع تشکیل خانواده و استقلال  نیز در تضاد خواهد بود.

بسیاری از قراردادهای اجتماعی صرفا با همراه داشتن کارت پایان یا معافیت خدمت سربازی برای پسران ممکن است. از طرفی بعد از 18 سالگی پسرها می‌توانند برای خدمت سربازی اقدام کنند. این درحالی است که اخیرا برای ازدواج پسران در سن 15 سالگی تبلیغ می‌شود در حالی که یک پسر متاهل 15 ساله حتی توانایی خرید و امضای قرارداد بیع را ندارد. پس با چه تفسیری می‌توان او را صاحب خانواده دانست؟

زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت امام علی (ع)، درباره ازدواج کودکان به خبرگزاری برنا گفت: «یک‌سری قراردادها و عقود اجتماعی برای افراد زیر 18 سال ممنوع است. از طرفی با اینکه مهمترین عقدی که انسان انجام می‌دهد  عقد ازدواج است، در کشور ما عقد ازدواج جزو عقودی است که پیش از 18 سالگی ممنوع نیست و  ما شاهد این هستیم دخترهای 9 ساله هم ازدواج می‌کنند و شرایط راحتی نیز برای ازدواج آنها مهیا شده است.»

رحیمی در ادامه درباره محدودیت‌هایی که کودکان متاهل در جامعه با آنها روبه رو خواهند شد گفت: «بچه‌ای که نمی‌تواند برای خود حساب بانکی باز کند سر سفره عقد می‌نشیند و ازدواج می‌کند! در این موارد گفته می‌شود ولی کودک از بچه حمایت می‌کند و ولی کودک می‌تواند کارهای حقوقی‌اش را به وکالت از کودک انجام دهد. مثلا اگر کودک درگیر خشونتی در خانه همسر شد ولی کودک می‌تواند به وکالت از او شکایت و پیگیری کند. در مواردی اما دیده شده است که پدر، کودک خود را در ازای دریافت چند میلیون تومان وادار به ازدواج کرده است. چگونه می‌توان از این ولی توقع داشت که از حقوق موکل و فرزند خود دفاع کند؟»

مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) با تاکید بر تناقض اذن و صلاحیت ولی در انجام تکالیف حقوقی فرزند خود بعد از  ازدواج آن در سنی که هنوز کودک محسوب می شود گفت: «ما شاهد بوده‌ایم کودک در خانه همسر خود با انواع آزارها و خشونت‌ها روبه رو شده است. خیلی وقت‌ها این اتفاقات منجر به فرار دختران از خانه همسر شده است؛ دختری که برای فرار از سرنوشت محتومش خود را به دامن جامعه‌ای می اندازد که ده‌ها خطر سایه به سایه آن حرکت می‌کنند  و در نهایت مجبور به تحمل آسیب های بیشتری می شود.»

زهرا رحیمی در پایان گفت : «در مورد کودک همسری قانون باید از فرهنگ و سنتی که ازدواج در سن پایین را تایید می کند حمایت نکند  و باید با فرهنگ‌سازی جامعه را برای رعایت قوانین جدید مجاب کند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز