نماینده مجلس رامسر و تنکابن در گفتگو با برنا:

ورود بخش خصوصی راهکاری برای بهبود گردشگری مازندران/ دلایل عدم وجود منطقه آزاد در مازندران

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۵:۳۹:۲۳
کد خبر: ۸۱۱۴۷۹
ورود بخش خصوصی راهکاری برای بهبود گردشگری مازندران/ دلایل عدم وجود منطقه آزاد در مازندران
نماینده رامسر و تنکابن در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود تلاش های بسیار ما برای وارد کردن بخش خصوصی به سرمایه گذاری در مازندران اما موانعی بر سر راه بخش خصوصی قرار دارد که متاسفانه باعث از بین رفتن انگیزه آنها می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ استان مازندران مقصد بسیاری از مردم ایران در ایام تعطیلات است. استانی با تفرجگاه‌گاه های خوش آب و هوا که محلی مناسب برای جذب گردشگر از نقاط مختلف ایران است. سالانه حداقل 20 میلیون مسافر به این استان روانه می شوند.

مناطقی مشابه استان مازندران، در بسیاری از کشورهای همسایه با ایران وجود دارد که توانسته‌اند از ظرفیت های گردشگری خود بهره‌برداری کنند ولی با تمام توجه و درآمدی که گردشگری در این استان دارد تحول و تازگی در فضای این استان دیده نمی شود و در کنار طبیعت این استان ؛ بسترهای حائز اهمیتی   برای گردشگر ایجاد نشده است.  اینکه درآمد حاصل از گردشگر در این استان صرف چه مواردی می شود سوالی بود که مسئولین ذی‌ربط این استان نیز در پاسخ به آن به جای ارائه پاسخ قانع کننده ؛ از ارگان های بالاتر مثل دولت انتقاد می کنند در حالی که تلاش برای ایجاد بستر گردشگری در استان مازندران در وهله نخست بر عهده مقامات همین استان است.

وضعیت طبیعی مازندران مناسب نیست

شمس الله شریعت نژاد، نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار برنا گفت: متاسفانه در کشور نگاه اقتصادی به موضوع گردشگری نداریم.

وی ادامه داد: گردشگرهای مازندران عمدتا از استان های مرکزی کشورند که در فضای بیابانی زندگی می کنند و با هدف استفاده از طبیعت مازندران به این استان سفر می کنند. این مسافرین همراه خود وسایل می آورند و معمولا به جای استفاده از هتل ها در چادرهای شخصی اسکان می کنند.

وی درباره شرایط جغرافیایی استان مازندران گفت: وضعیت دریا و جنگل مازندران مناسب نیست. دریا اغلب آلوده است و جنگل های مازندران هم بستر مناسبی برای استفاده مردم ندارند.

وی ادامه داد: طبیعت یک موجود وحشی است و امکان کنار آمدن با آن راحت نیست. مگر اینکه امکانات در این طبیعت تعبیه شود. باید به مردم و گردشگران خدمات داده شود تا استفاده پایدار و بدون تخریب از این طبیعت شود. این اتفاق در استان های گلستان و گیلان هم باید صورت گیرد.

وی افزود: پایه‌ اقتصاد مقاومتی مزیت های طبیعی هر منطقه است. اگر ما با تکیه بر مزیت های هر منطقه سرمایه گذاری کنیم، هزینه تمام شده پایین می آید و تولیدات آن قابل ارائه می شود.

ورود بخش خصوصی، راهکاری برای حل معضلات گردشگری مازندران

شریعت نژاد با تاکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته بخش خصوصی امکانات لازم برای گردشگر را فراهم می کند گفت: بخش خصوصی با توجه به شرایط زیرساخت های یک منطقه دست به سرمایه گذاری می زند. زیرساخت هایی مثل جاده، مباحث ایمنی، بهداشت و درمان و... در نظر سرمایه گذاران تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: با وجود تلاش های بسیار ما برای وارد کردن بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این استان اما موانعی بر سر راه بخش خصوصی قرار دارد که متاسفانه باعث از بین رفتن انگیزه آنها می شود.

وی افزود: از طرفی دیگر گردشگری مازندران مقطعی است و فقط در ایام تعطیل پر رنگ می‌شود. در زمان‌های دیگر صنعت گردشگری در مازندران بیکار است و به همین دلیل بسیاری از مردم که در این منطقه زندگی می کنند در این ایام سال به دلیل پایین آمدن حجم گردشگران با بیکاری و رکود مواجه می شوند.

دولت کمکی به خدمات عمومی مازندران نمی کند

شمس الله شریعت نژاد با اشاره به اهمیت نقش دولت در ایجاد بستری مناسب برای گردشگری مازندران گفت: دولت تا به الان یک ریال برای صنعت گردشگری استان مازندران هزینه نکرده است. هزینه های صورت گرفته هم از اعتبارات استانی که برای زندگی مردم بومی استان در نظر گرفته شده است تامین می شود.

وی افزود: اگر خدمات عمومی در مازندران فراهم باشد لازم نیست کسی در این استان ویلاسازی کند که این کار هم صرفا هزینه بر است.

نماینده تنکابن و رامسر در ادامه گفت: چند روز پیش با وزیر کشور که میهمان ما در استان بود این مسائل را مطرح کردم و گفتم مازندران همچون یک پارک جنگلی در کشور است و نمی توان مانع ورود گردشگر به این استان  شد. ما باید از حضور این گردشگران بهره بگیریم و ضمن امکانات دادن به آنها برای توسعه فعالیت های منطقه از آنها امکانات بگیریم.

وی درباره تاثیر شرایط ترافیکی جاده های این استان نیز گفت: در روزهای گذشته جاده کندوان کاملا بسته بود و خیابان های شهرهای مازندران نیز با ترافیک شدید همراه بودند. با این اتفاقات گردشگرانی هم که به مازندران می آیند معذب می شوند و بر می گردند.

چرا مازندران منطقه آزاد ندارد؟

طی سالهای گذشته بر تعداد مناطق آزاد کشور افزوده شده است. جنوب تا شمال و از شرق تا غرب کشور مناطق مختلفی از نظر تجاری آزاد شده اند تا واردات و صادرات این مناطق تسهیل شود. دو استان گلستان و گیلان هم از سه استان شمالی کشور منطقه آزاد در اختیار دارند اما استان مازندران با وجود نزدیکی به دریا و داشتن ظرفیت های لازم از داشتن منطقه آزاد محروم است. شمس الله شریعت نژاد، با تاکید بر وجود اختلافاتی در زمینه منطقه آزاد داشتن استان مازندران گفت: اخیرا دانشگاه بابلسر تحقیقاتی انجام داده که بر مبنای آن گفته شده است بهترین نقطه برای منطقه آزاد شدن در استان مازندران در صورتی که قرار باشد یک شهر برای این منظور انتخاب شود شهر فریدون‌کنار است.

وی تصریح کرد: این شهر در مرکز و ثقل جمعیتی استان است و دسترسی به شبکه های ریلی و جاده ها دارد. دولت اما در پی یک نقطه ارزان، ساده و بی دردسر است.

شریعت نژاد گفت: دولت شهر امیرآباد را برای منطقه آزاد شدن در نظر دارد. در حالی که موقعیت جغرافیایی امیرآباد مناسب برای منطقه آزاد شدن نیست. چرا که این شهر بیشتر به استان گلستان نزدیک است و با وجود اینکه گلستان منطقه آزاد در اختیار دارد لزومی به منطقه آزاد کردن این شهر وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اراده ای در دولت و مجلس برای افزایش مناطق آزاد در کشور نیست. زیرا این دو نهاد معتقدند که مناطق آزاد به رسالت و وظیفه اصلی خود نپرداخته اند و فقط محلی برای واردات کالاهای وارداتی بوده اند.

افزایش گردشگر خارجی با پایین آمدن ارزش ریال

شریعت نژاد در پایان درباره حضور گردشگران خارجی در مازندران گفت: به دلیل پایین آمدن ارزش ریال حجم قابل توجهی از گردشگران خارجی در استان مازندران داشته ایم.

وی افزود: عمده این گردشگران نیز از کشورهای عربی به استان مازندران سفر می کنند و هدف اصلی آنها زیارت به مشهد است که در کنار آن وقتی برای تفریح هم می گذارند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز