در گفتگو با کارشناسان اجتماعی و اقتصادی مطرح شد؛

کاهش چشمگیر پس انداز از سبد اقتصادی خانواده‌ها/ آسیب فقدان پس انداز بر رفتارهای اجتماعی و میزان جرایم

۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۷:۴۲:۵۵
کد خبر: ۸۱۱۶۶۳
کاهش چشمگیر پس انداز از سبد اقتصادی خانواده‌ها/ آسیب فقدان پس انداز بر رفتارهای اجتماعی و میزان جرایم
با نوسانات اقتصادی امروز ایران پس انداز مالی از سبد اقتصادی بسیاری از خانواده ها حذف شده است. بدون پس انداز مالی امکان خرید خانه، خودرو و بسیاری از مخارج پرهزینه از خانواده ها سلب می‌شود. از طرفی نبود پس‌انداز تبعات اجتماعی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ صرفه‌جویی و پس‌انداز کردن جزء برنامه‌های اقتصادی خانواده‌های خوشبخت است.پس‌انداز پول می‌تواند روزی به سرمایه‌گذاری آن منجر شود. از طرف دیگر، همچنین افراد سالخورده به میزان زیادی از پس‌اندازها و اندوخته‌های خود برای گذران بقیه سال‌های زندگی شان استفاده می‌کنند. این نکات تاکیدی بر این مهم دارد که پس انداز در زندگی روزمره افراد و نحوه زندگی روزهای آینده آنها اثر مستقیمی دارد و اما این روزها پس انداز از سبد اقتصادی اکثر افراد جامعه حذف شده است.

نبود پس انداز مانع کارکرد طبیعی خانواده‌ها می شود

در این باره شهلا اعزازی، جامعه‌شناس، به خبرنگار برنا گفت: وقتی خانواده‌ها پس‌اندازی ندارند از عهده انجام بسیاری از کارها برنخواهند آمد. این فقدان، بر مسکن، بهداشت و آموزش خانواده‌ها تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: بهداشت باید از طریق بیمه تامین شود. اما به دلیل کمبود بیمه و بیکاری، افراد کمی تحت پوشش بیمه‌اند و در نتیجه‌ نبود پس‌انداز به دلیل هزینه‌های سنگین درمانی، وضعیت بهداشت خانواده‌ها را با مشکل روبرو خواهد کرد.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه مسکن باری است که به‌صورت دائم بر دوش مردم است گفت: بسیاری از مردم مسکن شخصی از خود ندارند و با افزایش هر ساله اجاره‌های مسکن نیز شرایط مسکن خانواده‌ها سخت‌تر از قبل شده است.

وی افزود: گاهی با وجود پس‌انداز هم توان خرید مسکن از خانواده‌ها سلب می‌شود. به غیر از تورم لجام گسیخته این چند ماهه، مردم کشور با مشکل پس‌انداز و در نتیجه مسئله مسکن روبرو بوده‌اند.

اعزازی همچنین گفت: با فقدان پس‌انداز، خانواده‌ها دیگر نمی‌توانند کارکردهای طبیعی خود را انجام دهند و مدام درگیر مسائل مالی هستند.

فقدان پس‌انداز همچنین لطمات بسیاری به طبقه متوسط خواهد زد. اعزازی دراین باره نیز گفت: طبقه متوسط با نبود پس‌انداز دچار نزول طبقاتی خواهد شد. فقط طبقه سوم نیست که با مشکل فقر مواجه است؛ در شرایط کنونی طبقه متوسط هم مسائل و مشکلات مالی بسیاری دارد.

آسیب فقدان پس انداز بر رفتارهای اجتماعی و میزان جرایم

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصاد، نیز درباره پس‌انداز و اهمیت وجود آن به خبرنگار برنا گفت: متغیر پس‌انداز تابع درآمد است. بخشی از درآمد صرف مخارج زندگی می‌شود و آنچه که باقی می‌ماند پس‌انداز است. فقدان پس‌انداز در خانواده‌های ایرانی به دلیل افزایش هزینه‌ها و کاهش قدرت خرید مردم به دلیل تورم است.

وی ادامه داد: وقتی مردم از جیب خرج می‌کنند پس‌اندازی به وجود نخواهد آمد. با رشد قیمت‌هایی که داشته‌ایم و کاهش قدرت خرید، قشر متوسط کشور پس‌انداز خود را از دست داده است. دهک‌های بالا از این تورم حتی سودجویی هم می‌کنند اما قشر کارمندان و حقوق ثابت بگیران بر اثر تورم قدرت خرید و به تبع آن پس‌انداز خود را از دست داده‌اند. طبقه متوسط به همین دلیل به سمت شغل دوم و سوم می‌رود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: رابطه مستقیمی بین تورم و بیکاری و بزه کاری و مفاسد اجتماعی وجود دارد. بداخلاقی و از بین رفتن احترام به موازین نیز دیگر نتیجه‌ نبود پس‌انداز در سبد اقتصادی خانواده‌هاست.

وی افزود: قشر کم درآمد از دهک‌های اول تا سوم هیچ‌وقت توانایی پس انداز مالی نداشتند. از طرفی دهک‌های هشتم تا دهم نیز همیشه پس‌انداز بالایی داشته‌اند. بانک‌های کشور بر پایه پس‌انداز دهک‌های بالا درآمدی تا الان دوام آورده‌اند؛ اقشاری که مازاد مصرف دارند و پول‌های خود را در بانک‌ها پس‌انداز می‌کنند.

بغزیان با اشاره به اینکه کاهش پس‌انداز مردم می‌تواند بخش خودرو را از رونق بیاندازد گفت: تا قبل از این افراد با مبلغ کمی می‌توانستند صاحب خودرو شوند اما حالا نبود پس‌انداز باعث رکود در بازار خودرو هم خواهد شد.

او همچنین گفت: گرچه با قیمت بالای خانه، باید حتما از وام‌های مسکن برای خرید خانه استفاده کرد اما فقدان پس‌انداز مردم رکورد بالایی را متوجه بازار مسکن می‌کند.

روند پس انداز در کشورهای توسعه یافته

آلبرت بغزیان در ادامه به خبرنگار برنا گفت: در هیچ بخشی از ادبیات اقتصادی نوشته نشده که پس‌انداز باید صورت گیرد. پس‌انداز یعنی مصرف منهای درآمد. به این معنا که شخص نیازهای خود را تماما رفع کرده است و مازاد مصرف خود را پس‌انداز می‌کند.

وی ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه درآمدها بالا نیست و پس‌انداز باید از سمت دولت صورت گیرد. این پس‌انداز به شکل وام دادن به اقشار کم درآمد صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که پس‌انداز با خود رکود به همراه دارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: در کشورهای توسعه یافته پس‌اندازی وجود ندارد و خرید وسایل گرانقیمت مثل خودرو یا مسکن بر اساس درآمد و اقساطی که می‌توانند پرداخت کنند صورت می‌گیرند. نرخ سودهای بانکی در کشور ما مشوق پس‌انداز است اما ما هیچ کجای دنیا نمی‌بینیم که بانک‌ها مردم را به سپردن وجوه تشویق کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز