رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفتگو با برنا مطرح کرد:

مهندسین ناظر از مقصران اصلی وضعیت نامناسب معابر/ تهران برای معلولان، کودکان و زنان ساخته نشده است

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۰۶:۰۲:۲۸
کد خبر: ۸۱۲۴۵۱
مهندسین ناظر از مقصران اصلی وضعیت نامناسب معابر/ تهران برای معلولان، کودکان و زنان ساخته نشده است
معابر سطح شهر تهران به گونه‌ای نیست که حتی شهروندانی که در وضعیت سالم جسمی قرار دارند با مشکلی جهت تردد رو به رو نشوند با این حال نامناسب بودن پیاده‌روها در راس مطالبات مردم قرار ندارد و مورد توجه جدی شهروندان نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ پایتخت برای معلولین، کودکان و حتی زنان ساخته نشده و نگاه سخت افزاری و مردانه بر آن حاکم است، با این حال این روزها حتی مردان سالم با چالش‌های جدی هنگام تردد در پیاده‌روها مواجه هستند اما گره کار در کجاست؟ چرا شهروندان تسطیح معابر را مورد توجه جدی قرار نمی‌دهند و در راس مطالبات خود قرار نمی‌دهند.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، در در گفتگو  با خبرنگار برنا با اشاره به مشکلات موجود در خصوص پیاده‌روهای پایتخت با ارائه پیشنهاداتی مقصرین اصلی این رویداد را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

وضعیت معابر تهران مناسب نیست

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این رابطه گفت: متاسفانه وضعیت معابر و فضاهای عمومی در شهر تهران مناسب نیست از این رو یکی از اولویت‌های جدی کمیسیون معماری و شهرسازی و شورای شهر در دوره پنجم این مسئله بوده و هست.

سالاری خاطرنشان کرد: اشکالاتی در این فرآیند وجود دارد؛ بخشی از این مناسب‌سازی‌ها مثل پارک‌ها، میادین و فضاهای عمومی، معطوف به اختیارات مدیریت شهری است اما بخشی از آن‌ها ضمن اینکه از وظایف مدیریت شهری است نیاز به مشارکت آحاد مردم هم دارد.

عضو دو دوره شورای شهر تهران بیان کرد: اقدامات خوبی در حوزه فضاهای عمومی طی سال‌های قبل شروع شده و ادامه دارد. سعی شده بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در حوزه مناسب سازی، اقدامات خوبی انجام شود اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

کوچه‌های تهران وضعیت نامطلوبی دارند

سالاری با تاکید بر اینکه در حوزه معابر و کوچه‌های شهر تهران وضعیت بسیار نامطلوب وجود دارد ادامه داد: به‌طوری که شاهد پیاده راه‌های پلکانی با اختلاف سطح‌های قابل توجه هستیم. رمپ ساختمان‌ها و تصاحب بخشی از پیاده‌روها را مشاهده می‌کنیم که نه تنها برای گروه‌های آسیب دیده همانند معلولین مشکلات اساسی ایجاد کرده بلکه اگر افراد سالم حواس‌شان به پیاده‌راه نباشد هر لحظه احتمال مشکلات و آسیب‌های جدی وجود دارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: کمیته‌هایی تحت عنوان کمیته‌های مناسب‌سازی در ستاد و همچنین در مناطق 22 گانه ایجاد شده است. کمیسیون معماری و شهرسازی در این مجموعه‌ها نماینده‌ای دارد که با جدیت پیگیر مصوبات است.

سالاری با تاکید بر این موضوع که در حال حاضر اقدامات خوبی شروع شده، گفت: هنوز در فرآیند ساخت و سازها مشکل داریم یعنی متولیان ساخت و ساز در فرایند اجرای نقشه‌های مصوب که پیوست پروانه‌های ساختمانی است نظارت کافی ندارند.

مهندسان ناظر مقصران اصلی

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به نفش ناظرین ساختمان‌ها عنوان کرد: مهندسین ناظر یکی از مقصرین اصلی هستند که باید این نقشه‌ها را  با وضع موجود و کدهای صفر صفر معابر چک کنند تا وقتی ساخت و سازی تمام می‌شود طوری نباشد که در ساختمان‌های جنوب خیابان، رمپ‌ها بخشی از پیاده‌راه را تصاحب کند.

عضو دو دوره شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات ساخت و سازهای پایتخت اظهار کرد: دلیل اینکه برخی ساختمان‌ها پیاده‌راه را می‌گیرند این است که به موجب مقررات شهرسازی شیب رمپ‌ها باید استاندارد باشد. وقتی ساختمان به نحوی ساخته می‌شود که بخواهند شیب و طول رمپ را داخل ساختمان داشته باشند، امکان لحاظ کردن شیب استاندارد وجود ندارد و بعضا بخشی از پیاده‌راه تصاحب می شود.

سالاری ادامه داد: در محوطه سازی حیاط، باید کد کف‌سازی حیاط متناسب با کد جداولی باشد که در معابر برای هدایت جریان آب‌های سطحی ایجاد شده، که متاسفانه در برخی ساخت و سازها تطبیقی ندارد و بعضا به صورت گسترده می‌بینیم که کدهای محوطه سازی پیاده‌روهای حیاط و ساختمان، با ساختمان‌های مجاور در آن راسته اختلافات جدی دارند و این باعث می‌شود ما شاهد نابسامانی‌ها و مشکلات حاضر باشیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با ارائه پیشنهاداتی گفت: نیاز است که در فرآیند اجرای ساختمان، نقشه‌ها با دقت بیشتری رعایت شود. فلسفه حضور و الزامی شدن مهندسین ناظر در فرآیند اجرای ساختمان همین مورد است که مقررات شهرسازی و معماری رعایت شود که در اینجا متاسفانه رعایت نمی‌شود.

سالاری افزود: یکی از وظایف جدی مجموعه عوامل شهرداری به خصوص نواحی 123 گانه‌ای که با رویکرد ناحیه محوری در سطح شهر حضور دارند این است که در فرآیند ساخت ساختمان‌ها نظارت دائم و مستمری داشته باشند و عدم تطبیق‌ها را گزارش بدهند تا رعایت شود.

وی ادامه داد: مهم‌تر از همه این است که موضوعات این چنینی در کیفیت زندگی و افرایش رضایتمندی شهروندان تاثیر دارد که متاسفانه توسط آحاد مردم و جامعه شهری جدی گرفته نمی‌شود؛ بدین معنا که شهروندان در این پیاده‌روها تردد می‌کنند و دچار مشکلات جدی می‌شوند و این را به عنوان یک مطالبه از همسایگان خود و کسانی که ساخت و ساز می‌کنند مطالبه نمی‌کنند که باید به عنوان یک مطلبه جامعه شهری تبدیل شود.

شهروندان باید اعتراض کنند

 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: شهروندان باید دراین رابطه دغدغه جدی داشته باشند تا نظارت انجام شود. وقتی در همسایگی مردم، اصولی رعایت نشود شهروندان باید اعتراض کنند و به سامانه‌های مختلف گزارش بدهند تا از صدور گواهی پایان کار جلوگیری شود و نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: ضمن اینکه علاوه بر نظارت همگانی، باید کمیته‌های مناسب سازی معابر هم نظارت میدانی داشته باشد و اینکه صرفا جلساتی در اتاق‌ها برگزار کنند کفایت نمی‌کند.

سالاری با اشاره به بحث «حق به شهر» بیان کرد: اگر یک شهروند یا متولی ساخت و سازی، اصول ساخت و ساز را رعایت نکرد آیا به موجب قانون فرد می‌تواند شکایت کند؟ آیا شهروندی با ارائه شکایتی به مراجع ذیصلاح قضایی می‌تواند اقامه دعوا کند و بگوید در فلان خیابان فلان پلاک ثبتی اصول مناسب سازی این شارع عام که حق عمومی مردم بوده، رعایت نکرده است؟

وی اضافه کرد: این امر در دنیا جا افتاده است. وقتی فردی یک طبقه مازاد بر طرح تفصیلی، می‌سازد باید دیگر شهروندان بتوانند اقامه دعوا کنند. نبود این امر یکی از مشکلات کشور ما است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: ما این موضوع را در جلسات مختلف با مسئولین قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری مطرح کردیم و آن‌ها نیز این مسئله را قبول دارند. اساسا باید تغییرات بنیادین در قوانین بالادستی ما با توجه به مقتضیات فعلی شهرها ایجاد شود.

مدیریت شهری به ارتقا کیفیت محیطی شهروندان توجه ندارد

سالاری افزود: بارها گفته‌ام که به طور کلی مدیریت شهری طی سال‌های گذشته به این حوزه‌های نرم افزاری که تاکیدشان بر ارتقا کیفیت محیطی و رضایتمندی مردم است، توجه نداشته است.

وی ادامه داد: معتقدم با ایجاد یکسری مناسب سازی‌ها، رنگامیزی و پاتوق‌های محلی کوچک می‌توان رضایت‌مندی مردم را بیش از پروژه‌های بزرگ مقیاس چند هزار میلیارد تومانی تامین کرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به موضوع مناسب‌سازی خیابان‌ها اذعان کرد: البته در اواخر دوره گذشته رویکردی حاکم شد که مثلا در مناطق مرکزی شهر سعی شد تا شهر را به سوی آرام سازی و کم کردن حضور اتومبیل مثل میدان بهارستان، میدان مشق، خیابان جمهوری و... ببرند.

سالاری در پایان گفت: رویکرد  مناسب‌سازی آغاز شده اما ما به عنوان مدیریت شهری دوره پنجم معتقدیم مناسب‌سازی معابر و میادین  باید به جنبش همه‌جانبه تبدیل کنیم. به‌رغم اینکه این‌گونه مناسب‌سازی‌ها هزینه زیادی ندارد و خیلی از آنان باید با مشارکت صاحبان املاک که در فرآیند ساخت و ساز هستند، صورت بگیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز