در گفتگو تفصیلی برنا با معصومه ابتکار-معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور-مطرح شد؛

گفتند کاری کنید شورای نگهبان زنان را رد صلاحیت کند/ در بحث حجاب حق درک و انتخاب را بی تردید نادیده گرفته ایم / اسنادی که منتشر شد همه غیر واقعی است

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۰۵:۱۰:۰۰
کد خبر: ۸۱۳۳۱۸
گفتند کاری کنید شورای نگهبان زنان را رد صلاحیت کند/ در بحث حجاب حق درک و انتخاب را بی تردید نادیده گرفته ایم / اسنادی که منتشر شد همه غیر واقعی است
معصومه ابتکار نخستین زن ایرانی است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ وارد هیئت دولت شد.او بیشتر به‌خاطر نقش خود در تصرف سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و ۸ سال ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ایران در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی و ریاست مجدد وی بر این سازمان در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی معروف است . معصومه ابتکار این روزها معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است . درادامه گفتگو تفصیلی خبرگزاری برنا را با وی می خوانید.

خبرگزاری برنا ؛ گروه اجتماعی ؛ آزاده مختاری : این روزها مطالبات زنان ایرانی از پررنگ ترین تیترهای خبری رسانه های خارجی است؛ رسانه هایی که ادعا دارند زنان ایرانی با وجود رشد علمی و پیشرفت های اجتماعی هنوز جایگاه مناسبی در جامعه ندارند و مانع حضور آنها هستند، اما معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پاسخی متفاوت در برابر  این ادعاها دارد.

جوانان نیز درخواست هایی برای ایجاد بسترهای لازم برای بهبود وضعیت حال و آینده از مسئولان دارند؛ مثل  اشتغال و ازدواج و معتقدند نه فضای کار برایشان مهیا است و نه توان مالی و پشتوانه ای برای تشکیل خانواده دارند؛ در این خصوص نیز معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری پاسخی برای این قشر دارد.

و اما این روزها؛ رسانه های فارسی زبان خارج از ایران ؛  اسناد و مدارکی را منتشر می کنند که تاریخ معاصر ایران را نشانه گرفته است و مدعی هستند که انقلاب 57؛ یک انقلاب مردمی نبوده و فرماندهانی بیرون از این کشور داشته است . معصومه ابتکار به این ادعاها نیز پاسخ داد .

در ادامه آنچه در مصاحبه تفصیلی خبرگزاری برنا با معصومه ابتکار - معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری گفته شد و نشنیده شد می خوانید که با مباحث اجتماع شروع شد و با رنگ سیاست به پایان رسید.

با توجه به حضور گسترده ای که زنان ایرانی در چند دهه اخیر  در جامعه و افزایش مطالبات آنها نسبت به تلاش هایی که برای رشد علمی و اجتماعی خود انجام داده اند، معاونت زنان ریاست جمهوری چه فعالیت هایی در جهت تسهیل زندگی اجتماعی زنان انجام داده و در مسیر اهداف خود به آن می اندیشد؟

ابتدا یکی از مهمترین کارهایی که باید صورت بگیرد، شنیدن مطالبات و درک صحیح خواسته ها، مشکلات و انتظارات جامعه زنان از ما است؛ خوشبختانه از طریق مطالعات صورت گرفته که در سال های قبل در دوره مسئولیت خانم شهیندخت مولاوردی انجام شده است؛ ما دسترسی به مطالعات زیادی داریم که مشکلات، مطالبات و خواسته های زنان و دختران مدنظر قرار گرفته است؛ معاونت از طرق مختلف، بنا دارد به این خواسته های زنان پاسخ دهد؛ یکی از مسائل مهمی که مورد تمرکز ما است، توجه به قانون، مقررات و اصلاح قوانین است.

سرنوشت لوایح حمایتی برای زنان

تاکنون چندین لایحه را برای حمایت از زنان به  مجلس ارسال کرده ایم بعضی از این لوایح مثل لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در قوه قضاییه آخرین مراحل خود را سپری می‌کند؛ بعضی از لوایح مثل لایحه تابعیت فرزندان حاصل از زنان ایرانی با مردان خارجی در مجلس در حال طی شدن مراحل قانونی و سه لایحه نیز، اکنون برای دولت ارسال شده است؛ لایحه اصلاح قانون مدنی در مورد طلاق، لایحه اصلاح قانون در مورد دیه و لایحه مربوط به اصلاح برخی از امتیازات برای بکارگیری زنان سرپرست خانوار در کارگاه ها نیز ارسال شده است؛ در حوزه اصلاح قوانین ما یک شورای فقهی حقوقی تشکیل داده ایم که یکی از کارهای آن احصای مشکلات یا مطالباتی است که زنان خواستار آن هستند؛ موارد دیگری نیز وجود داشته است، مثلا مشکلاتی در ارتباط با بحث باز کردن حساب های بانکی  توسط خانم ها برای فرزندان خود مطرح کرده اند که برای باز کردن حساب بانکی برای فرزندان خود مشکل دارند، یا مشکلاتی در ارتباط با موضوع صدور گذرنامه برای خانم ها وجود دارد که ما با مسئولین مکاتبه کرده‌ایم و از آنها خواستار آن شده ایم که دستگاه ها مشکلات را برطرف یا تسهیل کنند.

فرجام عدالت جنسیتی

هنوز شاهد عدالت جنسیتی بین زنان و مردان نیستیم! اقدامی در این زمینه صورت گرفته است؟

عدالت جنسیتی یا مشخص شدن ماده  101 قانون برنامه ششم یکی از مطالبات و خواسته های عمومی زنان است تا عدالت برقرار شود؛ یکی از رویکردها و اهداف انقلاب اسلامی ما عدالت به مفهوم عام خود بوده است، حال یک بخشی از آن، عدالت منطقه ای و توازن منطقه ای است، بخش دیگر آن نیز عدالت اقتصادی و اجتماعی است که یکی از مهمترین محورهای عدالت نیز موضوع عدالت جنسیتی است؛ این موضوع که زنان و مردان بتوانند در کنار یکدیگر از دسترسی مساوی به مواهب توسعه برخوردار شوند از کارهایی بوده که برای آن گام های اساسی برداشته ایم؛ بعد از جلسه ستاد ملی زن و خانواده که سال گذشته با حضور رییس جمهور تشکیل شد؛ شاخص های عدالت جنسیتی تنظیم شده و این شاخص ها به دستگاه ها ابلاغ و ما به دستگاه ها اعلام کرده‌ایم تا این شاخص ها را باید در بودجه سال 98 پیش بینی کنند؛ این شاخص ها با حوزه هایی مثل آموزش، بهداشت، ورزش، مشارکت اجتماعی، مشارکت اقتصادی و مسائل دیگری مثل اشتغال و همه مواردی که این موضوع را در بر می‌گیرد و بسیار مهم است از این جهت که اگر ما با شاخص، حرکت کنیم می‌توان اطمینان پیدا کرد، حرکت ما واقعی است و مورد سنجش قرار خواهد گرفت؛ اگر در قسمتی ضعفی مشاهده بشود ما با تدبیر می‌توانیم، مشکلات را حل کنیم.

معاونت زنان و خانواده به صورت مستمر با دستگاه ها نشست دارد و همین چند روز قبل با مشاوران وزرا در امور زنان نشست داشتیم و سیاست ها و برنامه های خود را برای آنها تبیین و تشریح کردیم.

طولانی بودن طرح های ویژه زنان

جامعه پیشرفته، جامعه ای است که زنان در همه عرصه ها فعالیت می‌کنند در ایران هم شاهد هستیم  زنان بسیار فعال شده و بیشتر آنها تحصیلکرده و دارای مدارج تحصیلی بالایی هستند اما در دنیا می‌گویند فضا برای زنان ایرانی بسته است شاید چون مطالبات زنان در ایران بسیار آهسته به نتیجه می‌رسد، «مثل طرح ها و لوایحی که در مورد منع خشونت علیه زنان یا کودک همسری»  چنین شائبه ای به وجود آمده است ؛ چرا تصویب طرح های زنان بسیار طولانی می‌شود کمااینکه شاهد آن بوده ایم یک طرح 10 سال به طول انجامیده و تکلیف آن مشخص نشده است یا حتی  طرح هایی که مربوط به آسیب های اجتماعی است، نسبت به طرح های اقتصادی دیرتر به سرانجام می‌رسد؟

پیش رفتن آهسته و پیوسته یک طرح یا لایحه بسیار خوب است، چرا که ما در قسمت هایی شاهد آن بوده ایم لوایح پیش نرفته‌ یا به موانعی برخورد کرده است؛ ما یک جامعه متکثر هستیم، باید گفت ابتدای انقلاب افراد زیادی برای دیدار امام می‌رفتند و عده ای به امام گفته بودند: "به خانم ها اجازه ندهید برای دیدار بیایند چرا که باعث دردسر شده و زمانی که غش می‌کنند، دست و پاهای آنها مشخص می‌شود یا حجاب آنها به هم می‌ریزد"امام (ره) گفته بودند: "فکر نکنید بیانیه ها و فعالیت های ما باعث شده است که انقلاب پیروز بشود، این مردم بودند که باعث شدند انقلاب امروز، پیروز شده است و این افراد را نه می‌شود و نباید از صحنه خارج کرد"در یک مقطع دیگری نیز به امام گفته بودند: "کاری بکنید، شورای نگهبان خانم ها را رد صلاحیت بکند و آنها وارد مجلس نشوند، خانم ها نباید در قانونگذاری دخالت کنند"امام پاسخ داده بودند: "موضوع تعیین سرنوشت یک مسئله انسانی و به همه انسان ها مربوط است و مسئله زن و مرد نیست و زنان نیز حق دارند."

تفکراتی با سقف های شیشه ای

قبول دارم که ما در ایران تفکرات سنتی و نسبت به زنان محدود کننده با سقف های شیشه ای داریم، ما تنها جامعه ای در دنیا نیستیم که این چنین مشکلات داریم و جوامع دیگر نیز مشکلاتی دارند، جوامع دیگر با تبعیض مواجه هستند و مسئله تبعیض حتی برای کشورهای به اصطلاح توسعه یافته نیز بسیار مهم است؛ البته آن کشورها درگیر مسائل دیگری نیز هستند؛ مثلا با شرایط اجتماعی و فرهنگی که فراهم کرده اند، امروز با مسئله ای به عنوان سو استفاده جنسی یا سکسشوال پرنسمنت مواجه هستند، آنها امروز درگیر بحث نهضت «metoo» هستند که نهضت احقاق حق زنان در مقابل با سو استفاده جنسی است. ما هم با مشکلاتی مواجه هستیم و قبول داریم اما واقعیت این است که پیشرفت های زنان ایرانی با وجود همه مشکلاتی که شاهد آن هستیم، باید پذیرفت که پیشرفت های زنان ایرانی طی 40 سال گذشته، برای دنیا شگفت انگیز است. ما به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی ایران، گزارش این پیشرفت ها را بر اساس آمار سرشماری ها و آمار دقیق دستگاه ها به صورت منحنی و ترند در آورده  و هم اکنون نیز موجود است و افراد می‌توانند در پرتابل معاونت و خیلی از رسانه ها مشاهده کنند.

سرعت پایین قبول حضور زنان

ولی همچنان بسیاری از زنان و فعالان حوزه زنان معتقدند که  بسترسازی برای حضور زنان در جامعه با وجود  رشد و پیشرفتی که در تمام عرصه ها داشته اند وجود ندارد و هنوز زنان را به عقب می رانند دیدگاه شما چیست؟

 تقریبا در بیشتر زمینه های اصلی مثل آموزش، بهداشت، اشتغال، ورزش پیشرفت داشته ایم و در موضوعی مانند ورزش نیز بسیار آهسته حرکت کرده ایم؛ اما همین آهستگی باعث شده است که موانع برطرف بشود. روزهای ابتدایی انقلاب افراد زیادی تصور می‌کردند با توجه به این که قرار است شرایط اسلامی شود و باید زنان حجاب را رعایت کنند، بنابراین موضوع ورزش دختران منتفی است و واقعا مدتی نیز منتفی بود و نه رسانه ها روی آن کار می‌کردند و نه صدا و سیما مسابقات آنها را پخش می‌کرد! اما طی دو سال گذشته شاهد آن هستیم مسابقات ورزشی را حتی رسانه ملی پخش می‌کند و شاهد آن هستیم، دختران در همه فدراسیون ها حضور فعال دارند و حتی سمت هایی مثل نایب رییس یا قائم مقام کمیته ملی المپیک که یک خانم است، دارند.

امروز تیمی که برای بازی های آسیایی فرستاده می‌شود از 300 نفر 100 نفر آنها خانم هستند و شاهد آن هستیم، یک سوم مدال ها را خانم ها با پوشش اسلامی کسب کرده اند؛ این شگفت انگیز است که دختران عزیز ما با وجود اینکه در امکانات مقداری عقب ماندگی دارند اما با تلاش و صبر خود جبران می کنند؛ واقعیتی که امروز رفتار آنها سازگار است با ارزش ها و موازین دینی ما و این اتفاق در جامعه نیز در حال رخ دادن است و یک الگوی زیبایی را از پیشرفت برای ما نمایان کرده‌اند؛ نکته ای که بسیار مهم است، این است که  با وجود شرایطی که پس از انقلاب برای پیشرفت زنان به وجود آمد، زن ایرانی از پا ننشست و با صبوری و تلاش زیاد امروز به دستاورد های خوبی دست یافته است و امیدواریم آن مشکلات را نیز با تلاش برطرف خواهند کرد.

جنگ روانی علیه ایران

 خبرهای رسانه های  برون مرزی  زنان ایرانی را در   محدودیت برای فعالیت های اجتماعی و سیاسی و علمی .... نشان می دهد ؛چقدر سخنان آن رسانه ها را غیر واقع می دانید ؟

درباره اینکه چرا این تصویر منفی در بیرون انعکاس پیدا می‌کند باید گفت ما با یک جنگ روانی در همه زمینه ها علیه کشورمان مواجه هستیم؛ یک  زمینه مهم نیز بحث زنان است و آنها مدام سعی دارند، تصویر وضعیت زن ایرانی را منفی و در محدودیت نشان بدهند اما حقیقتی وجود دارد، این است که ما اگر بخواهیم کشور خود را با عربستان سعودی مقایسه کنیم، مطالبه زنان در عربستان رانندگی بود در صورتی که ما اصلا هیچ زمانی مشکلی مانند رانندگی برای زنان نداشته‌ایم.

 مطالعه درباره زنان ایرانی نشان می‌دهد، ما در همه عرصه ها پیشرفت داشته ایم  یک قسمت هایی مشکلات داریم که قطعا آنها را برطرف خواهیم کرد اما الگوی ما نیز با دنیای صنعتی و دنیای غرب متفاوت است؛ ما نمی‌خواهیم به آن نقطه ای برسیم که نگاه صرفا کالایی و صرفا جنسی به زنان دیده شود؛ ما فکر می‌کنیم آن آزادی و عدم تبعیض را الگوی غرب نداشته است و در حال حاضر در آنجا یک تبعیضی علیه زنان در حال اتفاق افتادن است، برای اینکه به زنان دائم به عنوان یک کالای جنسی نگاه شده است؛ زنان در غرب مجبور می‌شوند، نهضتی به نام «metoo» راه انداخته یا نهضتی که هم اکنون در اروپا خواستار کنسرت های تک جنسیتی هستند تا کنسرت زنان از مردان جدا بشود چرا که عده ای از زنان در اتریش و آلمان مدعی شده اند؛ هر بار که به کنسرتی می‌روند، مورد تعرض و آزار جنسیتی قرار گرفته اند. چرا باید اینچنین مسائلی بوجود آید؟ الگوی ما یک الگو جامع است و روابط اجتماعی زن و مرد در چهارچوب آن تعالیم اسلامی قرار گرفته است که یک الگوی اخلاقی، اسلامی و پیشرفته است. باید قبول کرد ما شاید نتوانسته‌ایم این الگو را بخوبی پیاده سازی کنیم و مدعی نیز، نیستیم.

جنجال بحث حجاب

مدتی است که شاهد آن هستیم؛ رسانه های خارجی به  بحث حجاب اختیاری در ایران می پردازند؛ حال به چه میزان حجاب اختیاری را  مطالبه زنان کشور می دانید  و اصلا در ایران شرایط حجاب اختیاری شکل خواهد گرفت ؟

این سوال بسیار مهمی است ،ما تنها در بحث ظاهری حجاب وارد شدیم؛ حجاب مفاهیم زیادی دارد ولی نباید از آن مبانی خود دست بکشیم؛ باید سعی کنیم آن را درست فهمیده و درست پیاده سازی کنیم.

یکی از مطالبات زنان و دختران ایرانی مسئله حجاب بوده است و می توان گفت این مطالبه جامعه ایرانی، در اول انقلاب به تغییر و تحولات این مسئله بود و بعد نیز تبدیل این مسئله به قانون بوده است. از این منظر ما یک قانون داریم و مردم تلاش می‌کنند کم و بیش قانون را رعایت کنند اما بخش دیگر این موضوع، اصل و فلسفه حجاب است، فلسفه ای که بیشتر به هویت و برقراری مناسبات سالم اجتماعی بین زنان و مردان مربوط می‌شود. ما اگر بخواهیم به خود قرآن کریم نیز برگردیم در آنجا خداوند از نگاه شروع کرده و اتفاقا از آقایان هم شروع می‌کند؛ از مردان می‌خواهد که نگاه های خود را فرو افکنند، این آیه به ما می‌فهماند در نگاه حجب و حیا داشته باشیم و همدیگر را با نگاه بد ضایع نکنیم و با نگاه های سخیف عزت نفس همدیگر را از بین نبریم.

فردی که نگاه سخیف دارد یا نگاهش توام با تحقیر و سواستفاده است؛ ابتدا خود را تحقیر  و سپس طرف مقابل را به نوعی ضایع می‌کند، بنابراین قران کریم در ابتدا با نگاه شروع می‌کند و می‌فرمایند ابتدا مردان نگاه خود را کنترل کنند و بعد تاکید دارند که زنان نگاه خود را اصلاح کنند، سپس در مورد نوع مناسبات بحث می کند. در خانواده، اصل بر این است که این سو استفاده ها نیست؛ نه این که نباشد چرا که متاسفانه در جامعه ما و جوامع دیگر نیز این مسئله صادق است. جنایت ها گاهی صورت می‌گیرد ولی اصل باید این است   که در داخل خانواده مناسبات و روابط متفاوت است چرا که آنها به یکدیگر محرم هستند. اما وقتی از خانواده بیرون آمده به دلیل اینکه نوع مناسبات تعریف شده نیست و چون اصل بر این است که زن هم در جامعه حضور دارد و اگر قرار بود زن در جامعه فعالیت اجتماعی نکند، اصلا نیازی به این مقررات نبود، این مقررات برای این هستند که زن و مرد هر دو حرمت انسانی و عزت نفس آنها حفظ شود، در عین حال در جامعه حضور داشته و فعالیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشند ، کنار یکدیگر قرار گرفتن زن و مرد  اگر این چهارچوب ها را رعایت بکنند مسئله نیست .پس این یک نظام اخلاقی، رفتاری است که در خانواده به یک شکل و در بیرون از آن به شکلی دیگر است.

معنای واقعی حجاب

 یکی از ابعاد این مناسبات نیز بحث لباس است،  لباس یک نوع شناسایی و هویت ما است؛ نمی‌توان گفت؛ لباس اهمیت ندارد و پیامی نمی‌دهد، وقتی عزادار هستید، لباس مشکی بر تن می کنید یا زمانی که هوا سرد است؛ نیاز داریم لباس گرم تر بپوشیم که این پیام منتقل می شود؛ من در یک محیط سردی قرار گرفته‌ام یا خیلی موارد دیگر. ما کشوری هستیم که زیباترین و متنوع ترین لباس های سنتی را دارا هستیم و چه خوب است که وقتی ما از حجاب سخن می‌گوییم، در مورد این لباس های متنوع، زیبا، پر از پیام، نشاط و رنگ های طبیعت که هر کدام پیام خود را با منطقه‌ای که با عناصر مختلف  طبیعت از سرو خمیده گرفته تا آب و دریا در لباس های قاسم آبادی تا لباس های قشقایی که مظاهری از زندگی عشایر و کوچ آنهاست تا لباس های هرمزگان که زیبایی های جنوب را دارد تا لباس های سیستان و بلوچستان، سوزن دوزی های کرمان و خراسان و.. شما هر نقطه از ایران را نگاه کنید هویت خود را دارد چرا؟ برای اینکه لباس یک بخشی از هویت ما است و پیام خود را دارد؛ یعنی مسئله حجاب یا پوشش از این جهت مهم است که زن آن مناسبات و روابط را بتواند تنظیم کند.

 این تفکر که حجاب یعنی کنترل  مردان نسبت به زنان درست نیست، اصلا مفهوم قرآنی حجاب این نیست و نمی‌خواهد برای زنان محدودیت ایجاد کند؛ بلکه مردان هم باید حجاب را رعایت کنند؛ آن اصول و موازین اخلاقی را رعایت کنند تا زن و مرد در جامعه بتوانند در کنار یکدیگر سالم زندگی کنند و این موضوع پیش نیاید که کسی، فردی را ضایع کند. همه این تلاش هایی که می‌شود برای این است که عزت نفس و شخصیت لحاظ شود؛ دین برای سختگیری نیامده است؛ بلکه دین نازل شده تا درد و رنج انسان ها را کم کند. دین، افقی را می‌بیند که در انسان اگر رعایت بشود در بلند مدت به جایی خواهیم رسید که درد و رنج و سختی هایی که تجربه می‌کنیم کم تر خواهد بود؛ بنابراین اصل داستان این است که ما نتوانسته‌ایم؛ دین را درست منتقل کنیم و از نظر مفهومی به درستی روی آن کار نکرده‌ایم؛ بسیار یکجانبه در مورد بحث حجاب جلو رفته و ما حق درک، انتخاب، شخصیت و عزت نفس دختران و پسران را در قسمت هایی بی‌تردید نادیده گرفته‌ایم. رفتارهای خشن و برخورد هایی در یک دوران با این موضوع صورت گرفت که بسیار به این فلسفه بنیادین انسانی و متعالی دینی  آسیب وارد کرد. در این موضوع اگر بخواهیم واقع‌بینانه سخن بگوییم به قول مرحوم دکتر علی شریعتی: «پدر ، مادر ما متهمیم» ولی این دلیل نمی‌شود که ما بخواهیم از آن آرمان های متعالی خود بگذریم؛ اگر آن آرمان ها امروز به درستی اجرا بشود؛ برای بسیاری از جوامع دنیا جذاب است؛ ما اگر بگوییم که فلسفه لباس و پوشش چیست، بسیار موفق خواهیم بود؛ برای همین یکی از محور های گفت‌وگو بین نسلی ،در مورد این موضاعات است و نشست هایی را با جوانان برگزار می‌کنیم  و کارگروه جوانان و گفت‌وگو ملی خانواده را داریم؛ شورای راهبری نیز در مورد این موضوع کار می‌کند تا گفت‌وگو بین نسلی در این موضوعات بین جوانان برگزار شود و جوانان این فرصت را خواهند داشت تا حرف های خود را بیان کنند؛ 40 سال انقلاب را سپری کرده ایم در این دهه پنجم خیلی بیشتر باید به این موضوعات توجه داشته باشیم به آزادی ،به حق درک و به تشخیص جوانان خود احترام بگذاریم و بدانیم اگر این  کارها را کردیم؛ می‌توانیم آینده کشور و جوانانمان را تضمین کنیم.

دغدغه ازدواج و کار و  بن بست ها

ازدواج نسل جوان یک دغدغه است ؛ جوان امروزی می خواهد تشکیل خانواده بدهد ولی توان مالی ندارد ؛ بیکاری زیاد است و بستر برای ازدواج بسته است ؛ دولت چه چاره جویی برای دغدغه های این  نسل داشته و در دست اقدام دارد؟

در مورد ازدواج ،دولت یکسری  مسئولیت ها و تکالیفی در این زمینه دارد، ابتدا مسئله آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج که خوشبختانه ستاد ملی زن و خانواده آیین نامه مربوط به این موضوع را و وزارت بهداشت در عمل این آموزش ها را اجرا می‌کند که بسیار مهم بوده و کمک می‌کند ازدواج با شناخت و آگاهی انجام شود. در حال تکمیل این آموزش ها هستیم، مشکلات معیشتی نیز مسئله ای است که جوانان با آن درگیر هستند و مهم ترین کاری که باید در این زمینه انجام شود مسئله اشتغال  است؛ دولت برای اشتغال جوانان اقدامات خوبی را انجام داده است؛ یکی از این اقدامات، موضوع مهارت و آموزش‌های مهارتی کسب و کار است که در کنار آموزش مهارتی یک کسب و کار راه اندازی بشود، این که جوانان تحصیل کرده بتوانند استارت آپ هایی راه اندازی کنند و از طریق آن و فناوری های نوین بتوانند مشاغل خود را راه اندازی کنند؛ تسهیلات بانکی در این زمینه بسیار مهم است. هم اکنون غیر از تسهیلات اشتغال دو نوع تسهیلات که اولی تسهیلات پایدار، خاص روستاها است و با میزان سود بانکی بسیار پایین پرداخت می‌شود که  از سال گذشته تاکنون 18 هزار میلیارد تومان این تسهیلات پرداخت شده است و جالب این است که 42 درصد را خانم ها دریافت کرده اند؛ در این عرصه ها ، خانم های روستایی بسیار فعال هستند، غیر از این تسهیلات مربوط به وام ازدواج است که به طور کامل پرداخت شده است. سال گذشته جوانان  وام های  ازدواجی گرفته اند که 15 میلیون تومان بوده است و پیشنهاد شده که به 30 میلیون تومان تغییر کند و امیدواریم افزایش پیدا بکند. موضوع مسکن نیز وجود دارد که رییس جمهور برای مسکن طرح های خاصی دارند، مخصوصا با طرح بازآفرینی، کارهایی در این زمینه در حال انجام است. ما در شرایط اقتصادی سختی قرار داریم و تحریم ها جدی هستند، در نهایت آسیب هایی نیز به اقتصاد ما وارد می‌شود؛ اما قرار نیست که ما به دلیل وجود تحریم ها از  اهداف و برنامه های خود عقب نشینی کنیم . یکی از اهداف ما حمایت از ازدواج آسان برای جوانان است و قطعا در این زمینه همه تلاش خود را انجام خواهیم داد تا شاهد خوشبختی جوانان در این مرز و بوم باشیم.

پاسخ به  سوالات سیاسی که هنوز جای پاسخگویی دارد

در ابتدای گفتگو در مورد روزهای انقلاب صحبت هایی کردید و اما ،  در دو هفته گذشته ما شاهد آن هستیم که رسانه های خارجی   به اسناد و مدارکی  اشاره می کنند  که تاریخ معاصر و روزهای انقلاب را نشانه گرفته است . با توجه به اینکه شما در روزهای انقلاب 57 حضور داشتید، پاسخ شما نسبت به ادعا این  رسانه مبنی بر اینکه فرماندهی   انقلاب   از بیرون مرزها صورت گرفته است و اسنادی را منتشر می‌کنند که مدعی هستند انقلاب مردمی نبوده  چیست؟

اسناد هیچکدام واقعی نیستند، در واقع اسنادی درست هستند که دولت آمریکا یک سری در دوره وزارت خارجه خانم «ماگلین آگرایت» منتشر کرد که اسناد «CIA» بود و بعد از 30 سال افشا شد؛ یکبار دیگر هم در دوره دولت اوباما سری دوم این اسناد و چند سال بعد هم از سوی دولت انگلیس و MI6 اسنادی منتشر شد؛ همه این اسناد که اسنادی واقعی هستند نشان دهنده دخالت آمریکا در ایجاد و شکل گیری یک جریان ساختگی و کودتا علیه دولت مردمی دکتر محمد مصدق در 1332 یا 1953 هستند و این اسناد واقعی است.

اینکه کسی به عنوان شاهنشاه آریا مهر و یا پهلوی در آن زمان سرکار آمد با یک کودتای آمریکایی بود و متاسفانه هویت ایرانی و استقلال رای خود را به عنوان یک شاه ایرانی از دست داد و بعد از آن حضور 70 هزار نیروی آمریکایی و پادگان ها و پایگاه های نیروی آمریکایی در ایران و بعد دستور گرفتن مکرر این هیئت حاکمه وقت ایران از بیگانگان و مراعات مصالح آمریکا در مسائل اقتصادی، بحث نفت، غارت منابع ایران، تحقیر مردم ایران و در سیاست هایی که ساواک و شاه در آن سالها پیاده کرد و بعد کشتارهایی که انجام شد، همه این مسائل واقعیت های تاریخی است، بنابر این اسنادی که منتشر می‌شود باید بر واقعیت ها انطباق کند.

اصل واقعیت این است که انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر درک، شعور و آگاهی مردم بود که از سالها قبل آن، در دانشگاه ها در بین طیف های تحصیلکرده، متفکرانی مثل شریعتی، مطهری با زمینه سازی بسیار عمیق که اندیشه شریعتی گستره بسیار وسیعی از جامعه ایران را در بر گرفت شکل گرفت .اندیشه ای که دقیقا انقلابی بود و با اندیشه امام پیوند خورد و دعوت امام برای اینکه انسان ها به عزت نفس و اعتماد به نفس خود را به دست آورند برای اینکه بیگانه و آمریکا نمی‌تواند مشکلی از مملکت را حل بکند و اتکا باید تنها به خداوند ختم شود و با وجود وحدت بتوانیم اتفاقی رقم بزنیم، این مسائل واقعیت های غیر قابل انکار جمهوری اسلامی ایران هستند که انقلاب با آنها شروع شد.ما در مراسمی که نزدیک 50 نفر از مادران و فرزندان شهدای 17 شهریور و 22 بهمن 57 را دعوت کردیم به معاونت زنان و خانواده و آنها تعریف می‌کردند که جوانان تحصیلکرده و فداکار خود با وجود آنکه نمی‌دانستند که چه اتفاق هایی رخ می‌دهد و پیروزی را ندیده بودند؛ اما با یقین و ایمان آمدند و ایستادگی کردند؛ جنایت هایی که در آن زمان مردم را بدون اسلحه بدون هیچ گونه وسیله دفاعی در خیابان های شهر های تهران و ایران از بین بردند، این مسائل است که انقلاب اسلامی ایران را پیروز کرد و این شهدا هستند که امروز انقلاب اسلامی ایران را بیمه کرده اند و تضمین کرده اند که این انقلاب به پیروزی برسد و باید در نظر داشت که تحریف تاریخ اتفاق می‌افتد و افرادی نیز کتاب هایی نوشته اند؛ در اجلاس گوادالوپ عده ای می‌نشینند نه برای پیروزی انقلاب ایران بلکه به خاطر اینکه بتوانند خواسته های خود را پیش ببرند؛ از هر  روشی تلاش کردند که این انقلاب به نتیجه مطلوب نرسد، هر گونه تهدیدی که می‌توانستند انجام دادند هرگونه حمایتی را آمریکا تا روز آخر از شاه انجام داد؛ از پیام ها و کمک ها گرفته تا اسناد لانه جاسوسی که بعدا خیلی از این واقعیت ها را افشا کرد و چقدر تلاش شد که این انقلاب به نتیجه نرسد ولی غافلگیر شدند و یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی ایران و رهبری موفق امام (ره) این مسئله بود که دشمن را غافلگیر می‌کرد و آنها فکر نمی‌کردند که انقلاب که توسط مردم و یا به قول آنها پابرهنگان شکل گرفت به نتیجه برسد؛ فکر نمی‌کردند سقوط رژیم مسلح مورد حمایت آمریکا رخ دهد؛ واقعیت ها این است که مردم ایران مخصوصا نسل انقلاب، آن شرایط را تجربه کرده‌اند؛ بر روی مردم آن نسل این دروغ ها تاثیری نخواهد داشت اما آنها امروز بر نسل جوان سرمایه گذاری می‌کنند؛ نسلی که انقلاب را ندیده و آن دوران را تجربه نکرده است؛ نسلی که فکر می‌کنند اگر اسناد جعلی و کتاب هایی که خاطرات دروغ در آنها نوشته شده است را به آنها نشان دهد شاید این جوانان بگویند ما که ندیدم و ما نمیدانیم چه چیزی درست است؛ به همین امروز برای ما گفت‌وگو بین نسلی بسیار مهم است؛ گفت‌وگو با کسانی که تجربه زیسته دارند و در انقلاب بوده اند کسانی که فداکاری کردند، کسانی که آمدند و حس انقلاب را داشتند و همچنینی مورخین که به تاریخ صادق هستند؛ خوشبختانه ما روزنامه های آن زمان را هنوز موجود است؛ نسل جوان را من ارجاع می دهم به آن اخبار واقعی و آن چیز هایی که امروز بسیار روشن و آشکار واقعیت های انقلاب اسلامی را می‌گویند؛ انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر خواست مردم و هدایت های بسیار روشنگرانه امام و بالاتر از همه آن عنایت های ویژه ای بود که خداوند داشت، از هیچ جایی تاثیر نگرفت و علت پیروزی، موفقیت و رسوخی که در دل مردم دارد؛ امروز مردم ما مشکلات و گرفتاری های زیادی دارند؛ تورم، گرانی، بیکاری و همه مشکلاتی که هست، دی ماه 96 و بعد از آن تلاش شد که کشور بهم بریزد؛ بعد از آن هم همینطور و هزاران ترول و اکانت فیک در اینستاگرام، توییتر و تلگرام ایجاد شد؛ برای اینکه مردم را به سمت اطلاعات دروغ ببرند ولی مردم ما با وجود همه این ابهامات درست تشخیص می‌دهند؛ مسئولیت ما را حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن سنگین تر کرد؛ ما باید برای رفع مشکلات تلاش کرده و تصور نکنیم که مردم هستند و سختی می‌کشند و ما دغدغه نداشته باشیم؛ دغدغه ما بسیار زیاد است دغدغه دولت نیز بسیار بیشتر است و ما حتما باید در پاسخ به این همه فداکاری و از خودگذشتگی ها تلاش بیشتری بکنیم.

باید به تاریخ  توجه کنیم و آن را بازخوانی کرده و سوالاتی که در مورد تاریخ است، پاسخ داده شود به همین دلیل گفتگو بین نسلی ما، یکی از محورهایی که دارد بحث تاریخ است، آنهم برای اینکه تلاشی  همیشه در مورد تحریف تاریخ از بیرون از مرزها  صورت گرفته است و دائم به دنبال القاء بدبینی  مثلا درباره حادثه 13 آبان است که چرا اصلا تسخیر لانه جاسوسی اتفاق افتاد؟ و اینکه آیا تسخیر لانه جاسوسی سر منشاء گرفتاری های ایران است؟ این افراد می‌خواهند اینگونه نشان دهند که اگر آن اتفاقات رخ نمی‌داد، رابطه ایران و آمریکا، تحریم ها، جنگ و همه مشکلات حل شده بود و اصلا مشکلی به وجود نمی‌آمد؛ اما باور کنید که این از آن تعریف هایی است که برای انحراف ذهن جوانان ما و آدرس غلط دادن به آنها است .

اشغال سفارت آمریکا را باید دید که در چه شرایطی اتفاق افتاد، چرا که متاسفانه درمورد چند سفارت دیگر بسیار نسنجیده و حساب نشده کارهایی انجام دادند و ایران را در این مورد بدنام کردند، اما تسخیر لانه جاسوسی متفاوت بود؛ این اتفاق در شرایط تزلزل اول انقلاب رخ داد؛ در شرایطی که کشور نه دولت دائم، نه مجلس، نه رییس جمهور داشت و حتی قانون اساسی ما هنوز وجود نداشت. در آن دوران همه چیز به شدت متزلزل بود از جمله دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی؛ پیام هایی که به ما می‌رسید این بود که کشور به شدت مورد هجمه است و هرروز در میان قومیت ها اتفاقات جدیدی را شاهد بودیم؛ یک روز در کردستان، یک روز در ترکمن صحرا شاهد شلوغی هایی بودیم که هدف آنها این بود که قسمت هایی از ایران را جدا کنند؛ کمااینکه قبلا هم بخش هایی از ایران را جدا کرده بودند و حتی امکان کودتا نیز وجود داشت؛ این مسائل توهم نبودند که دانشجویان بخواهند از روی هیجان این مسائل را مطرح کنند بلکه این موضوعات اتفاق هایی بود که در این کشور رخ داده بود حالا اینکه چند سال قبل از آن در دنیا علیه «آلنده» در شیلی کودتا شده بود یا در کشورهای دیگر که آمریکا دخالت می‌کرد؛ آمریکا در ویتنام بسیاری از مردم را برای اهداف خود کشت؛ همه این مسائل برای دانشجوها روشن بود و اینکه امام به عنوان رهبر دایم به این موضوع اشاره می‌کردند که ممکن است دوباره اتفاقاتی رخ دهد و به ما هشدار می‌دادند؛ یک طرحی نیز دانشجویان داشتند که چرا انقلاب های ضد امپریالیستی شکست می‌خورد؟ همین بیداری اسلامی که در مصر اتفاق افتاد؛ چه شد که دوباره همه دوستان «مبارک» به قدرت برگشتند؟ دانشجویان و مردم ایران در آن زمان بسیار نگران بودند و در آن شرایط متزلزل، دانشجویان به این نتیجه رسیدند که تظاهرات و بیانیه هیچ فایده ای ندارد و یک زنجیره ای از حوادث در حال شکل گیری است که امکان دارد یک کودتای دیگر در ایران این کشوره تازه شکل گرفته و متزلزل و ضعیف رخ دهد. و ورود شاه به آمریکا نیز برای دانشجویان قطعی شد که یک اتفاق هایی در حال شکل گیری است؛ تصمیم گرفتند که بدون اسلحه و خشونت با همان الگو انقلاب فقط برای چند ساعت یا چند روز پیام مردم ایران را به دنیا برسانند که ما اجازه دخالت نمی‌دهیم و آن سلسله توطئه را قطع بکنند؛ اقدام کردند که شاهد استقبال امام، دانشجویان و مردم از این حرکت، غیر قابل تصور بود؛ دانشجویان پیش بینی نمی‌کردند که مردم به این شدت و قوت پای کار بیایند؛ من دانشجوی سال دوم در دانشگاه پلی تکنیک بودم که روز سوم با من تماس گرفته شد؛ شما زبان خوبی دارید برای ترجمه به کمک ما بیاید و من به دلیل اینکه این اتفاق را امام و مردم تایید می‌کردند برای کمک خود را به آن دانشجویان رساندم؛ این جریان باعث شد تا امام موضوع گروگان ها را به مجلس سپردند که همین موضوع باعث طولانی تر شدن کار شد؛ قطعا از دلایل تغییر دولت، مشکلاتی بود که دولت موقت داشت زیرا 3 بار استعفا داده بود و این بار چهارم بود که باعث شد دولت مرحوم مهندس بازرگان کنار رفت؛ یا بحث جنگ را بعضی وقت ها متصل می‌کنند به این داستان که علت آغاز جنگ همین تسخیر لانه جاسوسی بود اما عراق قبل از داستان 13 آبان بارها به مرزهای کشور تعرض کرده بود و تحرکات زیادی داشت. البته این اتفاق هزینه های زیادی هم داشته و هیچکس هم نمی‌خواهد آن را انکار بکند؛ مخصوصا طولانی شدن آن را، اما منفعت آن این بود که در برابر کودتا و ورود مجدد آمریکا به ایران را بگیرد تا ما امروز مثل همین کشورهای همسایه که چه اتفاقات ناگواری برای آنها افتاد و هنوز که هنوز است از ترور، ناامنی و گرفتاری  رها نشده اند؛ همه حوادث تروریستی در کشور ما در طول 40 سال اخیر شاید به اندازه یک ماه حوادثی که در افغانستان و عراق طی این 30 سال گذشته اتفاق افتاده، نبوده است؛ یا حوادثی که در یمن، سوریه و لیبی می‌بینیم که ادامه دار هم هستند و شاید به 70 کشور برسد؛ ما رشد، پیشرفت  و امنیت داشته ایم که هزینه نیز داشته است، مبارزه به خصوص ضد آمریکایی هزینه دارد ولی بازنقطه مثبت آن این است که دولت ایران آن جایی که شرایط محیا شد و رهبر معظم انقلاب اجازه داد با آمریکا مذاکره کرد و برجام بر همین اساس شکل گرفت؛ امروز اگر برجام با مشکلاتی مواجه است کاملا مقصر آن آمریکا است که کنار کشیده و یک طرفه بر خلاف قطعنامه سازمان ملل متحد جدا شده است.

 وسوال آخر ؛ خانم ابتکار در ابتدای انقلاب بسیاری از جوانان در احزاب مختلف فعالیت می‌کردند که بعد از انقلاب آن احزاب کنار گذاشته شده یا به کار گرفته نشدند؛ چرا این اتفاق ها افتاد و چه اتفاقی برای آن احزاب رخ داد که دیگر آن جوانان انقلابی حضور ندارند؟

تنوع احزاب در ابتدای انقلاب بسیار زیاد بود و تحولات نیز در آنها بسیار زیاد بود؛ بعضی از این گروه ها مثل سازمان مجاهدین خلق، سازمان چریک های فدایی، حزب توده مشکلات مبنایی پیدا کرده بودند یا اینکه فکر می‌کردند باید قدرت را بگیرند؛ در صورتی که قدرت برای مردم بود و این مردم بودند که انتخاب می‌کردند؛ این نبود که یک حزب، سازمان و یا گروه خاصی به آن مفهومی که آنان فکر میکردند سهمی داشته باشند، اصلا سهمی وجود نداشت و حتی احزابی که بعدا شکل گرفتند؛ این اقدام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام برای همین بود که هیچ حزب و گروهی نتواند از این ماجرا بهره برداری بکند؛ این سازمان ها نیز راه خود را جدا کردند و کارشان به درگیری مسلحانه علیه مردم رسید؛ ترور و کشتارهای اول انقلاب به همین سازمان مجاهدین خلق که بعدا توسط مردم به منافقین شناخته شدند و به خاطر کشتارهایی بود که انجام دادند؛ بعد با صدام که دشمن مردم ایران بود هم‌پیمان شدند و اکنون نیز دشمنی خود را با دوستی با دشمنان مردم ایران اعلام می‌کنند؛ خیلی از جوانان ماندند چه در غالب احزاب و چه در غالبت فعالیت های داوطلبانه، تشکل ها یا فعالیت هایی که به عنوان جهاد سازندگی در روستا ها داشتیم، فعالیت بسیج، فعالیت های سواد آموزی که من به شخصه در ابتدای انقلاب معلم نهضت سواد آموزی بودم؛ کمیته ای در دانشگاه به نام کمیته کارگری داشتیم که جوانان همه فعال در آن بودند.

 

 

 

 

 

نظر شما
پرونده ویژه