ناهید خداکرمی در گفتگو با برنا مطرح کرد:

تهران شهر فست فود ها / فهرست محصولات فرهنگی ناقص است / تخلیه هیجانی جوانان امری ضروری

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۶:۰۴:۱۷
کد خبر: ۸۱۳۷۷۳
تهران شهر فست فود ها / فهرست محصولات فرهنگی ناقص است / تخلیه هیجانی جوانان امری ضروری
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: با توجه به فقدان مکان هایی برای وقت گذرانی مردم و پر شدن اوقات فراغتشان در تهران، فست فود ها بهترین گزینه بدون مانع برای اوقات فراغت مردم شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رشد قارچ‌گونه‌ فست فودهای تهران شمایلی از یک شهر فست فودی برای پایتخت کشور ساخته است.

فست فودهایی که به گفته بسیاری از کارشناسان تغذیه، مصرف حتی کم آنها هم سلامتی را به خطر می‌اندازد. با این حال اما ساعات کاری شلوغ شهرنشینان و عدم توانایی مردم در آماده کردن غذای خانگی باعث شده تا استقبال از غذاهای آماده و به ویژه فست فودی در تهران بیشتر شود. اما باید پرسید شهری با ابعاد و جمعیت تهران دقیقا چه تعداد فست فود برای رفع نیاز شهروندان خود دارد؟

استقبال پایتخت‌نشینان از فست فودها، نتایج دیگری هم در بر داشته است. علاوه بر هزینه‌هایی که برای راه‌اندازی این فست فودها صورت می‌گیرد در جانمایی شهری تهران نیز می‌شد مراکز فرهنگی به جای این فست فودها شکل گیرند و هزینه‌هایی را که مردم برای خرید فست فود پرداخت می‌کنند برای شرکت در یک فضای فرهنگی خرج کنند.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار برنا دلایل استقبال مردم به فست فودها را تشریح کرد.

خداکرمی با تاکید بر اینکه جریان‌های توسعه هر شهری منبعث از شرایط اجتماعی و فرهنگی آن شهر است گفت: با توجه به فقدان مکان‌هایی برای وقت گذرانی مردم و پر شدن اوقات فراغت‌شان در تهران، فست‌فودها بهترین گزینه بدون مانع برای اوقات فراغت مردم شده است. این مسئله تنها محدود به فست‌فودها نیست و بسیاری از سفره‌خانه‌ها و کافی‌شاپ‌ها هم به همین دلیل مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند.

وی افزود: وقتی تقاضا وجود دارد، عرضه این دست اماکن هم در شهر افزایش خواهد داشت.

این نماینده شورای شهر با تاکید بر لزوم تغییر مدیریت فرهنگی کشور برای اصلاح این رویه گفت: مسلما اگر ما فضایی برای اوقات فراغت جوانان داشته باشیم، استقبال جوانان از فست‌فودها کمتر خواهد شد.

وی خبر داد: بر اساس پژوهش‌هایی که در شورای شهر درباره علاقه زیاد جوانان به فست‌فودها صورت گرفته است ما نتیجه گرفتیم که جوانان به دلیل اینکه جای دیگری برای تفریحات خود ندارند به این مراکز رو می‌آورند.

وی افزود: باید گفت ما جایگزینی برای گسترش فرهنگ صحیح سرگرم کننده برای جوانان نداریم. سینما و تئاتر ما سلیقه بسیار محدودی از مردم را در نظر دارد و به همین دلیل نتوانسته است از اقشار گوناگون جوانان مخاطب جذب کند.

مدیریت فرهنگی مانع سرمایه گذاران

ناهید خداکرمی با اشاره به کبود فضاهای تفریحی در شهر تهران به خبرنگار برنا گفت: به دلیل نگاه مدیریت فرهنگی جاذبه‌های کمی برای جوان امروز در تهران در نظر گرفته شده است. مدیریت فرهنگی مانع سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در این حوزه شده و سرمایه‌گذاران هم به همین دلیل رو به راه‌اندازی رستوران‌ها و فست فودها آورده‌اند و گاهی ممکن است این فست فودها برای سلامتی افراد مضر هم باشد.

وی ادامه داد: از طرفی اشتغال در کشور ما یک امر بسیار مهم است. در راستای اشتغال‌زایی، افراد جامعه سرمایه‌های خود را به مقاصدی هدایت می‌کنند که از بازگشت مالی آن مطمئن باشند. ما وقتی جایگزینی برای فعالیت‌های فرهنگی و جذب سرمایه در این حوزه‌ها نداریم بهترین و امن‌ترین جایی که می‌توان سرمایه‌گذاری کرد در فست‌فودها و کافه تریاها و رستوران‌هاست.

وی تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری هم ایجاد اشتغال می‌کند و هم جذابیت برای خانواده‌های ایرانی دارد تا ساعاتی را در این مراکز باشند و ضمن خوردن غذاهایی که دوست دارند گپ و گفتی هم باهم بزنند.

خداکرمی در پاسخ به دلیل عدم حمایت از کارآفرینان حوزه‌های فرهنگی برای مقابله فضاهای فرهنگی با فست‌فودها در تهران گفت: در حال حاضر متاسفانه بسیاری از حرفه‌هایی که در کشور شروع به کار می‌کنند با برچسب‌های مختلفی که به آنها می‌زنند از گردونه فعالیت بیرون می‌افتند.

جوان‌پسند نبودن محصولات فرهنگی

رئیس کمیته سلامت شورای شهر شرایط نامناسب تئاتر را نمونه‌ای برای عدم موفقیت مراکز فرهنگی در شهر تهران تلقی کرد و افزود: محصولاتی که در تئاتر ایران ارائه می‌شود موردپسند جوانان نیست. ما برای همه سلیقه‌های کشور باید محصولات فرهنگی در نظر داشته باشیم. محصولات فرهنگی مثل فهرست رستوران‌هاست. همانطور که فهرست ناقص یک رستوران نشان دهنده ضعف آن رستوران است ناقص بودن محصولات فرهنگی هم نشانگر ضعف فرهنگ خواهد بود.

وی تاکید کرد: همه این نقص‌ها به خطوط قرمز متعددی باز می‌گردد که باعث می‌شود اهالی فرهنگ نتوانند همه سلایق را در تولیدات خود در نظر بگیرند.

ضرورت تخلیه هیجانی جوانان

ناهید خداکرمی با اشاره به اینکه جوانان ایرانی تفریحی ندارند، افزود: شاید جوانان ما بخواهند در جایی بنشینند و گفت‌و‌گو کنند یا محلی برای بازی کردن و حرکات موزون داشته باشند. اما متاسفانه برای این تقاضاها در تهران عرضه‌ای وجود نداشته است.

وی ادامه داد: روش‌های جدید تخلیه هیجان هم در کشور ما در نظر گرفته نشده است. در همه کشورها مسابقات مختلفی انجام می‌گیرد تا جوانان بتوانند از این طریق هیجانات خود را تخلیه کنند اما مسابقاتی که در کشور ما انجام می‌شود هم بسیار محدود و گران هستند. ما می‌توانیم میادینی را برای ورزش‌های سنتی‌مان ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: برای حل این مسائل باید مدیریت فرهنگی ما تغییراتی داشته باشد تا سلیقه مردم هم تغییر کنند. جوانان امروز نیازمند مراکزی برای تخلیه هیجانات خود هستند و وقتی این مراکز وجود ندارد جوانان به سمت فست‌فودها سوق داده می‌شوند که مضرات و تبعات منفی هم در بر خواهد داشت.

خداکرمی در پایان با اشاره به اینکه از طبیعت و بسترهای شهر تهران برای نسل جدید استفاده‌ای نشده است گفت: مدیریت کنترل کننده فرهنگی کشور به پیشرفت و توسعه تهران آسیب‌های بسیاری زده است که یکی از این آسیب‌ها محدود شدن تفریحات مردم به فست فودها و کافه تریاهاست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز