معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور در گفتگو با برنا خبر داد:

آموزش دانش فضای مجازی به قضات دادسرای جرایم رایانه‌ای/ اینستاگرام قابل فیلتر هوشمند شدن نیست

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۵:۳۱:۳۳
کد خبر: ۸۱۳۷۹۴
آموزش دانش فضای مجازی به قضات دادسرای جرایم رایانه‌ای/ اینستاگرام قابل فیلتر هوشمند شدن نیست
جواد جاویدنیا گفت: زمانی ما می توانیم فیلترینگ هوشمند را استفاده کنیم که بسته اطلاعاتی مورد نظر رمزنگاری شده نباشد. به دلیل اینکه اینستاگرام داده های مبادلاتی را رمزنگاری کرد فیلترینگ هوشمند از کار افتاد و نتوانست عمل کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تنها راه کنترل فضای مجازی فیلترینگ نیست و می‌توان از تکنیک‌ها و ابزارهای پیشرفته علم فناوری در نظارت بر این فضا استفاده کرد البته مراودات بین‌المللی در این کنترل و نظارت نقش بسزایی دارد.

جواد جاویدنیا، معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا در پاسخ به این سوال که تا چه میزان  عدم حضور کارشناسان حوزه فضای مجازی در شعب دادسرای رایانه‌ای کشور در کنار قضات این دادسرا، باعث شده است از راهکارهای دیگر کنترلی کمتر استفاده شود و تنها راه حل نظارت و کنترل بر فضای مجازی فیلترینگ انتخاب شود  گفت: آموزش‌هایی برای قضات جوانی که متقاضی ورود به مجموعه قضایی هستند در حال انجام است . برنامه هایی برای  قضاتی که مشغول کار در این  شعب تخصصی هستند نیز در نظر گرفته شده است. هم اکنون نیز در پرونده‌های مختلف از کارشناسان و مشاوران فضای مجازی استفاده می‌شود ولی نمی‌توان از نظر قانونی این کارشناسان را در شعب مستقر کرد. کار کارشناس جنبه مشورتی دارد که هر زمان در هر پرونده‌ای نیاز باشد از نظر آنها بهره‌برداری می‌شود.کارشناسان بر مبنای قرار کارشناسی که برای او مقرر می‌شود دستمزدی دریافت می‌کند و در شعبه موردنظر پرونده را مطالعه و درباره آن اظهارنظر می‌کند. برخلاف دادگاه خانواده مشاوره خاصی برای دادگاه‌های جرائم رایانه‌ای پیش‌بینی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه منعی برای استفاده از کارشناسان فضای مجازی وجود ندارد افزود: البته درخصوص تعداد این کارشناسان رسمی در این زمینه ما با کمبودهایی مواجه هستیم و هنوز به میزان لازم در سراسر کشور نرسیده‌ایم.

نبود بسته‌های اطلاعاتی، علت ناتوانی در فیلترینگ هوشمند

جواد جاویدنیا همچنین در پاسخ به دلیل عدم استفاده از فیلترینگ هوشمند به جای فیلترینگ کلی شبکه‌های مجازی غیرمجاز در کشور گفت: فیلترینگ هوشمند پروژه‌ای بود که اجرا شد اما دو روز بیشتر دوام نیاورد. زمانی ما می‌توانیم فیلترینگ هوشمند را استفاده کنیم که بسته اطلاعاتی مورد نظر رمزنگاری شده نباشد. به دلیل اینکه اینستاگرام داده‌های مبادلاتی را رمزنگاری کرد فیلترینگ هوشمند از کار افتاد و نتوانست عمل کند.

جاویدنیا گفت: خود شبکه‌هایی که فیلترینگ هوشمند را انجام می‌دهند اطلاعات برای آنها رمزنگاری شده نیست اما برای کشوری که قصد انجام این کار را داشته باشد باید این دسترسی فراهم شود. اگر این امکان برای ایران فراهم می‌شد و دیتابیس مورد نظر را به داخل کشور منتقل می‌کردند، طبق مصوبات شورای عالی فضای مجازی می‌توانستند از وزارت ارتباطات مجوز بگیرند و به‌صورت مجاز و قانونی کار خود را انجام دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز