فراهانی در تشریح لایحه بودجه ۹۸ مطرح کرد:

کاهش ۶ درصدی نیروی انسانی شهرداری در سال ۹۸/ افزایش ۲۲ درصدی بودجه حوزه ایمنی و آتش نشانی

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۱۲:۵۹:۵۲
کد خبر: ۸۱۴۵۹۰
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران لایحه پیشنهادی بودجه ۹۸ شهرداری را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا ، مجید فراهانی در فرآیند نشست تشریح لایحه پیشنهادی بودجه ۹۸ شهرداری تهران گفت: روند بررسی بودجه پس از ارسال شهرداری آغاز شده است. ما تا پایان امسال باید بودجه را تصویب کنیم و برای فرمانداری ارسال کرده تا کارهای شهرداری تهران انجام شود.

وی افزود: بودجه شهرداری تهران رشد ۸ درصدی داشته و مبلغ ۱۸۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است و لایحه بودجه تقریبا انبساطی بوده و رشد داشته است. این بودجه ۹ معاونت، ۲۲ منطقه و ۴۳ شرکت و سازمان در شهرداری را شامل می شود.

فراهانی خاطر نشان کرد: روند بررسی اینگونه است که کتابچه بودجه به همه اعضا داده شده و پس از مطالعه فرصت داشتند که در یک بازه ده روزه پیشنهادات خود را برای حذف و یا تغییر مفاد ارائه کنند. در چهار مرحله مختلف از جمله بررسی تبصره، بررسی منابع پیشنهادی، بررسی هزینه های لایحه و بررسی و تصویب بودجه شرکت ها و سازمان های شهرداری است و تا ۱۶ اسفند این روند تمام خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: کلیه کمیته ها و کمیسیون های شورا پیشنهاداتی به برنامه و بودجه دادند. ابتدا بررسی در کمیته ها و کمیسیون ها انجام شده و پیشنهادات به کمیسیون برنامه بودجه ارسال که پس از بررسی به کمیسیون تلفیق ارائه خواهد شد. این روند ضمانتی است تا فرآیند بررسی لایحه بودجه به خوبی پیش برود.

وی با بیان خلاصه ای از لایحه بودجه شهرداری تهران در سال ۹۸ گفت:

در نه ماهه گذشته سال ۹۷ حدود ۵۶ درصد بودجه ۹۷ یعنی ۹۸ هزار و ۷۱۷ میلیارو ریال مصوب  محقق شده است بدین معنی که شهرداری تهران با کسری بودجه ۱۶ هزار و ۳۴۶ هزار میلیارد ریال در حالت حداقل کسری بودجه داریم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: در شرایطی بودجه شهرداری تهران رشد ۸ درصدی داشته یعنی ۱۸۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد بودجه پیشنهادی است که در سال ۹۷ کسری بودجه خواهیم داشت که این رشد با توجه به عدم تحقق بودجه مصوب سال ۹۷ و با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم ها و رکود تورمی حاکم بر اقتصاد ایران محل بحث است

وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۹۸ رشد ۱۴درصدی درآمد ها نسبت به سال ۹۸ پیشنهاد شده و منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای با ۹ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ برابر با ۸۱ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

فراهانی خاطر نشان کرد: در این لایحه با کاهش ۲۳ درصدی وام و استقراض رو به رو هستیم و در سال ۹۸ با ۷ درصد افزایش اعتبارات هزینه ای نسبت به سال گذشته روبه رو هستیم.

وی تصریح کرد: از نقاط مثبت این لایحه رشد ۲۳ درصدی اعتبارات پرداخت بدهی و ایفای تعهدات مالی نسبت به سال گذشته برابر ۳۶ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال است همچنین رشد ۱۱ درصدی منابع و مصارف سازمان ها، شرکت ها و موسسات وابسته در سال ۹۸ داشته ایم که برابر ۱۴۸ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال تنظیم شده است.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر ۱۲ درصد از اعتبارات ماموریت های اجتماعی و فرهنگی و حدود ۱ درصد از اعتبارات حمل و نقل و ترافیک کاهش پیدا کرده است. از آنجایی که بحث خدمات شهری انسان محور است و حدود ۳ درصد برابر با ۲۵ هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال افزایش اعتبارات خدمات شهری و محیط زیست داشتیم.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: بیشترین افزایش اعتبارات مربوط به ماموریت ایمنی و مدیریت بحران بوده است که ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. اعتبارات ماموریت شهرسازی و معماری …

[13:46, 2/19/2019] برادران سیمین: فراهانی بیان کرد: در لایحه پیشنهادی برخی مواد قانونی رعایت نشده است از جمله ماده ۶۸ شهرداری ها که تصریح می کند باید ۴۰ درصد برای اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای باشد که سهم ۳۷ درصدی در این زمینه وجود دارد که باید افزایش پیدا کند تا تکلیف قانونی شهرداری اجرایی شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی افزود: درمصوبه سیاست های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۹۸ باید بهای خدمات قابل ارایه شهرداری طی جدولی ارائه شود که تا کنون ارایه نشده است. بر همین اساس و به منظور استفاده بهینه از فرصت بررسی بودجه و لزوم تعیین بهای خدمات در قالب یکی از تبصره های بودجه، لازم است شهرداری ملزم به ارائه فهرست بهای خدمات و فعالیت های اثر گذار بر بودجه گردد تا در جریان بررسی تبصره ها این نرخ ها بررسی و به تصویب برسد.

وی ادامه داد:  در غیر این صورت موکول کردن این نرخ گذاری به طول سال ۹۸ یا الزام شهرداری به ارائه آن در اصلاحیه بودجه زمینه ساز اتلاف منابع شهرداری و تحمیل هزینه های سنگین ناشی از اختلاف بهای دریافتی از شهروندان و قیمت تمام شده واقعی و تحمیل زیان به شهرداری خواهد شد. بدون شک این غفلت و عدم توجه به الزام شورا که در دو مصوبه "سیاست های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران" و "الزام شهرداری تهران در سامان بخشیدن به ارائه لایحه عوارض و نرخ بهای خدمات"توسط مدیران شهرداری تهران زمینه ساز کج کارکردی مالی و تحمیل زیان جدی به شهرداری خواهد بود و لازم است این امر از سوی شهرداری اصلاح گردد.

فراهانی ادامه داد: شورای شهر الزام کرد که شهرداری تهران پیشنهاد جدی برای تغییر نظام درآمدی داشته باشد. وضعیت الان که مبتنی بر فروش شهر است و بخصوص در سال آینده که سال سختی است متاسفانه تغییر جدی در نظام درآمدهای شهری نمیبینیم که باید به سوی درآمدهای پایدار شهری پیش برویم

فراهانی گفت: تاکید بر کاهش هزینه ها داشتیم و به جدیت معتقدیم‌۳۰ درصد از هزینه های شهرداری به خصوص در سازمان ها و شرکت ها می تواند کاهش بیابد که می بینیم کار جدی تا کنون انجام نشده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت ماای خاطر نشان کرد: تاکید ما این بوده که جهت گیری بودجه بر مطالبات مردم باشد. مطالبه اصلی مردم حوزه ترافیک و آلودگی هوا است که متاسفانه شاهد حدود ۱ درصد کاهش بودجه در حوزه حمل و نقل بودیم و باید شاهد جهت گیری بودجه در حوزه حمل و نقل عمومی باشد.

وی عنوان کرد: خط ۶ و ۷ مترو تا انتهای امسال به بهره برداری اولیه خواهد رسید و بیش از نیمی از راه اندازی خطوط خط ۷  و ۶ در سال ۹۸ به انجام خواهد رسید.

فراهانی تاکید کرد: فشار ما این است که بودجه فنی و عمران را افزایش بدهیم تا پروژه های نیمه تمام به سرانجام برسد و امیدوارم سال ۹۸، سال اتمام پروژه های نیمه تمام باشد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت در پاسخ به بدهی شهرداری گفت: بر اساس اسناد ما در کمیته بودجه ۴۲ هزار میلیارد حداقل بدهی است اما شهرداری تهران بدون اکتساب سود بانکی به ۵۶ هزار میلیارد رسیده است که این فاصله را بررسی خواهیم کرد.

وی افزود: توجه داشته باشید که این بدهی بدون اکتساب پول برای پروژه های نیمه تمام است.

فراهانی در پایان و در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه شهروندان هزینه حقوق و دستمزد کارمندان شهرداری را پرداخت می کنند، گفت: مسئله نیروی انسانی شهرداری تهران مسئله ای حاد است. آقای الویری که در گذشته شهردار بودند گفتند که با شهرداری را ۱۸ هزار نیروی انسانی تحویل دادند ولی ما با ۶۹ هزار نفر نیروی انسانی شهرداری را تحویل گرفتیم.

وی ادامه داد: یعنی در طول ۱۴ سال نیروی انسانی چندین برابر شده است و در طول ۱۵ سال گذشته تنها امسال کاهش نیرو داشته ایم.

فراهانی اضافه کرد:  ما نه تنها بر خلاف روند سال های گذشته افزایش نیرو نداشته ایم بلکه کاهش هم داشته ایم. از این رو الزام داریم که حدود ۶ درصد کل نیروی انسانی شهرداری تهران کاهش پیدا کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی خاطر نشان کرد: توجه داشته باشید که ما به یکباره نمی توانیم تعداد نیروهای انسانی را نصف کنیم. هر سال این روند باید رصد شود و معتقدیم باید مانند کشورهای توسعه یافته شهرداری کوچک و چابک داشته باشیم تا با هزینه کم و کیفیت بیشتر ارائه خدمت کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز