مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان در گفتگو با برنا:

سال ۹۸ مشکل تامین دارو نخواهیم داشت/حباب بحران دارو ناشی از نسخه های برندی پزشکان / پایان دپو در بازار دارو

۱۳۹۷/۱۲/۰۱ - ۱۷:۳۸:۵۸
کد خبر: ۸۱۴۷۸۱
سال ۹۸ مشکل تامین دارو نخواهیم داشت/حباب بحران دارو ناشی از نسخه های برندی پزشکان / پایان دپو در بازار دارو
کیانوش جهانپور گفت: تا پایان سال 98 مشکلی در تامین دارو وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با برگشت دوباره تحریم های دارویی علیه کشور ایران ، مسئله بحران دارو خطرات بسیاری را متوجه بیماران کرد. با این حال اما وزارت بهداشت توانست با کنترل بازار دارو رضایت نسبی ای را در جامعه ایجاد کند. از سویی دیگر اما گرانی در بازار دارو هنوز هم جهت پیکان انتقادات را به سمت وزارت بهداشت و درمان چرخانده است.

با وجود اینکه اکثریت بیماران کشور به گرانی داروها معترض اند اما وزارت بهداشت زیر بار این اعتراضات نمی رود و گرانی دارو را محدود به داروهای وارداتی و قاچاقی می‌داند که به علت نوسانات ارزی قیمت بالایی دارند. پزشکان نیز با اعتقاد به اینکه داروهای داخلی واجد کیفیت مطلوب و مناسب نیستند، در اغلب موارد داروهای خارجی را برای بیماران خود تجویز می کنند.

در این باره کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان به خبرنگار برنا گفت: ما در کشور گرانی دارو نداریم. داروهای گران موجود در بازار داروهای خارجی‌ای هستند که بصورت قاچاقی وارد می شوند.

وی افزود: قیمت داروی خارجی در ایران تعیین نمی شود و شرکت فروشنده این قیمت‌ها را مشخص می کند.

نظارت گسترده سازمان دارو بر کیفیت داروها

بسیاری از پزشکان با تاکید بر بی کیفیت بودن تولیدات داخلی بازار دارو اقدام به تجویز داروهای خارجی برای بیماران خود می کنند. جهانپور  در این باره ضمن تاکید بر اینکه اظهار نظر در خصوص کیفیت دارو، باید مبتنی بر شاخصه های علمی و بصورت گزارش های علمی تهیه و اظهار شود به خبرنگار برنا گفت: در خصوص داروهای داخلی یا خارجی اگر ایرادی بر دارو وارد شود، وزارت بهداشت به این مسئله رسیدگی خواهد کرد.

وی ادامه داد: نظراتی که مبتنی بر سلایق افراد و بدون شواهد علمی اظهار شوند در هیچ نقطه ای از جهان پذیرفته نیست.

جهانپور افزود: هر دارویی برای گرفتن مجوز تولید، مراحل مختلفی را طی می کند تا بتواند تولید و توزیع شود. در محافل علمی مطالعات گسترده ای بر روی یک دارو صورت می‌گیرد و نهایتا با نظارت سازمان غذا و دارو تولید آن مجوز می گیرد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان با تاکید بر اینکه وجود نظارت بر کیفیت دارو بعد از تولید آن گفت: اگر عارضه‌ای از یک دارو گزارش شود در سازمان غذا و دارو کیفیت دارو مجددا بررسی می شود و در صورت رد کیفیت ، توزیع دارو موقتی یا کلا متوقف خواهد شد.

جهانپور همچنین گفت: 97 درصد داروهای مصرفی مردم ایران داروهای تولید داخل است. متاسفانه بعضی فکر می کنند ما هیچ شاهدی برای کنترل کیفیت داروهای داخلی خود نداریم که این یک نگاه غلط است.

صادرات داروی ایرانی به خارج

در عین اینکه بسیاری از واردات دارو به کشور صحبت می کنند اما ما در سالهای گذشته  به چند کشور مختلف صادرات دارو داشته ایم. کیانوش جهانپور در همین باره به خبرنگار برنا گفت: در حال حاضر به دلیل مسائل ارزی صادرات دارو به خارج از ایران مشروط است. اما در سالهای اخیر حدود 40 کشور از ایران دارو وارد کرده اند.

وی خبر داد: کشورهای آسیای شرقی مثل ویتنام، کشورهای همسایه ما مثل ترکیه، عراق و سوریه، کشور روسیه، قطر در کشور های حوزه خلیج فارس، در آمریکای لاتین و شمال آفریقا نیز کشورهایی بوده اند که مقصد داروهای صادراتی ما بوده اند.

پشت پرده خبر کمبود دارو در کشور

خبر کمبود دارو یکی از شایع ترین اخبار در حوزه بهداشت و داروست که موجب نگرانی بسیاری از بیماران بوده است. جهانپور با تاکید بر اینکه تا پایان سال 98 مشکلی در تامین دارو وجود نخواهد داشت گفت: برخی از پزشکان، بیماران را به سمت داروهای برند خارجی سوق می دهند و ممکن است آن دارو در بازار کشور وجود نداشته باشد و بیمار به سمت بازار غیر رسمی برود.

وی ادامه داد: این در حالی است که مورد مشابه همان دارو که در داخل تولید شده باشد وجود دارد اما در نهایت گفته می شود که دارو در کشور وجود ندارد.

جهانپور همچنین گفت: ما در کشور خود هزینه ای برای برندینگ دارو صرف نمی کنیم در حالی که شرکت های تولید دارو در بسیاری از کشورهای پیشرفته نزدیک به 65 درصد هزینه ها را برای تبلیغ و برندیگ داروی خود صرف می کنند.

وی ادامه داد: این موارد باعث ایجاد انگیزه در مخاطب می کند و داروهای داخلی با هزینه کردن برای این دست حواشی می توانند با داروهای خارجی رقابت کنند.

جهانپور تاکید کرد: طبق برنامه ششم توسعه تجویز هر دارویی که خارج از فهرست دارویی کشور باشد تخلف است. طبق ماده 11 قانون سازمان نظام پزشکی این موارد قابل پیگرد قانونی است.

وی افزود: گاهی نسخه میلیاردی برای بیمار نوشته شده است اما هیچ کدام از داروهای این نسخه در داروخانه های  رسمی کشور نیست و کیفیت این دارو توسط سازمان غذا و داروی کشور محرز نشده است.بیماران نیز با ناآگاهی به این نسخه ها اعتماد می کنند و تصور می کنند با این نسخه ها معجزه ای قرار است اتفاق بیافتد. بعد از آن بیمار در تهیه این دارو ها با مانع برخورد می‌کند و ممکن است به سمت بازار غیررسمی برود و در بازار غیررسمی نیز عمدتا داروهای قاچاقی که تقلبی هستند وجود دارد.

ارز 4200 تومانی برای بازار دارو و تجهیزات پزشکی

کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان با اشاره به لایحه بودجه سال 98 که در دست بررسی توسط نماینگان مجلس است گفت: در این لایحه سه میلیارد و نیم ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: این ارز در سال 97 هم به همین حوزه تخصیص پیدا کرد. بنابراین ما در خرید مواد اولیه و تجهیزات پزشکی ارز 4200 تومانی خواهیم داشت. تغییر این رقم بسته به تغییراتی که در قانون بودجه اعمال شود خواهد بود. اما مادامی که ارز تخصیص داده شده همین قیمت باشد، قیمت دارو هم تفاوتی نخواهد داشت.

پایان دپو در بازار دارو

با آغاز بحران دارو در کشور مسئله دپوی دارو نیز مطرح شد. درباره وضعیت فعلی دپوی دارو، جهانپور به خبرنگار برنا گفت: پیش از اعمال تحریم ها در شروع جنگ روانی که علیه کشور شروع شد، برخی بیماران به دلیل نگرانی اقدام به دپوی دارو کردند. از طرفی برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی نیز در جهت سودجویی و منفعت‌طلبی اقدام به دپوی دارو کردند.

وی ادامه داد: با تامین ارز دارو و حل شدن مشکلات دارو، دپوی دارو مثل گذشته وجود ندارد. اما با توجه به اینکه ارز دارو در ایران 4200 تومان است و قیمت دارو به نسبت قیمت در کشورهای همسایه عرضه می شود خطر قاچاق معکوس در بازار دارو وجود دارد. چنانچه بعضا برخی محموله های دارویی قاچاق شده به خارج از ایران داشته‌ایم.

وی افزود: برای مقابله با این خطر نیز تمهیداتی اندیشیده شده است. ما امروز حتی داروهای خارجی را با قیمت یک سوم کشورهای هم جوار خود می توانیم تهیه کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز