نماینده مردم زاهدان در گفتگو با برنا:

سیستان و بلوچستان قلکی برای نامزدهای انتخاباتی/ در تلاشیم هیچ ایرانی‌ بدون شناسنامه نماند/ نیاز استان به حداقل ۵ درصد بودجه کشور

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۰۵:۳۷:۱۵
کد خبر: ۸۱۵۲۰۱
سیستان و بلوچستان قلکی برای نامزدهای انتخاباتی/ در تلاشیم هیچ ایرانی‌ بدون شناسنامه نماند/ نیاز استان به حداقل ۵ درصد بودجه کشور
حسینعلی شهریاری گفت: استان سیستان و بلوچستان قلک رای برای کاندیداهای ریاست جمهوری است. کاندیداهای ریاست جمهوری پیش از انتخابات وعده های بسیاری به مردم می‌دهند و رای می گیرند اما بعد از انتخاب شدن دیگر توجهی به وضعیت این منطقه ندارند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ استان سیستان و بلوچستان یکی از پرآسیب‌ترین مناطق کشور است. فقر و محرومیت های مختلف، باعث شده است تا این استان از چرخه توسعه جا بماند و همچنان درگیر مسائل و معضلات مختلف باشد.

موضوع شناسنامه نداشتن بسیاری از شهروندان استان و سیستان و بلوچستان بحرانی است که مانع زندگی روزمره بسیاری از ساکنین این استان شده است. علت این اتفاق حضور جمعیت زیادی از افغان ها در این استان است و مطابق قانون نمی توان برای این افراد شناسنامه ایرانی صادر کرد. همین موضوع اما باعث شده است تا ایرانی هایی که به دلایل مختلف هنوز هویت آنها ثابت نشده است بدون شناسنامه بمانند.

نبود شناسنامه توانایی خرید و فروش، تحصیل، اشتغال، ازدواج، سفر و بسیاری دیگر از فعالیت های معمول زندگی را از این افراد سلب کرده است که با وجود این سرعت توسعه و پیشرفت استان سیستان و بلوچستان نیز کندتر از قبل خواهد شد.

حسینعلی شهریاری، نماینده شهر زاهدان در مجلس  و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای  در این باره با تاکید بر اینکه مسئله شهروندان بدون شناسنامه ساکن استان سیستان و بلوچستان در حال بررسی است به خبرنگار برنا گفت: تعداد زیادی از این اشخاص شناسنامه دار شده اند. ما در تلاشیم که هیچ ایرانی‌ای بدون شناسنامه نماند، همچنین تلاش می کنیم که هیچ افغانستانی‌ای نیز شناسنامه ایرانی نداشته باشد.

وی تصریح کرد: این مسئله به شکل دقیق در شورای تامین استان بررسی و رصد می شود. اگر کسی واقعا ایرانی باشد حتما شناسنامه به او تعلق خواهد گرفت.

این نماینده مجلس خبر داد: 150 هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان بدون شناسنامه بودند که هویت تعداد زیادی از این افراد احراز شده و به آن ها شناسنامه داده شده است.

شهریاری با تاکید بر اینکه احراز بعضی از این افراد قابل اثبات نیست افزود: بعضی از این اشخاص هم حاضر به انجام تست دی.ان.ای نیستند. برای احراز هویت افراد دستگاه در پزشکی قانونی دستگاه دی.ان.ای خریداری شد اما باز هم بعضی از اشخاص برای این کار خودداری می‌کنند.

وی در تشریح تاریخچه این معضل گفت: زمانی که این استان از کشور افغانستان جدا شده است، تعدادی از ایرانی ها آن سوی مرز و تعدادی از افغان ها نیز در مرز ایران باقی ماندند. این مشکل با پاکستان هم وجود دارد.

افزایش اعتبار، شرط توسعه سیستان و بلوچستان است

آسیب های اجتماعی در سیستان و بلوچستان طی سالهای گذشته سیر صعودی داشته اند. با وجود اقدامات بسیار دولت در حوزه کاهش جرایم در این استان و ارائه کارگاه ها و مراکز آموزش و فرهنگی با این حال اما بسیاری از ساکنین این استان از وضع بد سیستان و بلوچستان گلایه‌مندند.

از سویی دیگر مردم این استان مطالبات بسیاری دارند که در صورت رفع این مطالبات بدون شک این استان به جمع استان های در حال توسعه خواهد پیوست.

حسینعلی شهریاری با اشاره به مطالبات مردم سیستان و بلوچستان به خبرنگار برنا گفت: مطالبه اصلی مردم سیستان و بلوچستان این است که اعتبارات سالیانه استان ها در تمام حوزه های توسعه ای بر اساس شاخص‌های جمعیت و وسعت در نظر گرفته شود.

وی تشریح کرد: استان سیستان و بلوچستان حدود 3 درصد جمعیت کل کشور و 11 درصد از خاک کشور را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان یکی از محروم ترین استان های کشور است افزود: اگر در تامین اعتبار استان ها عدالت در نظر گرفته شود باید اعتباری بیشتر از مقداری که استان سیستان و بلوچستان مستحق دریافت آن است به این استان اعطا شود.

وی تصریح کرد: استان و سیستان و بلوچستان به اعتبار زیادی برای پیشرفت و نزدیک شدن به سطح دیگر استان‌ها نیاز دارد.

این نماینده مجلس افزود: با این حال نه تنها این مقدار اعتبار تامین نشده که حتی بر اساس شاخص جمعیت و وسعت نیز اعتباری برای این استان در نظر گرفته نمی شود. حداقل 5 درصد از بودجه کشور باید برای استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شود.

شهریاری تاکید کرد: بدون شک اگر منابع و اعتبارات به استان سیستان و بلوچستان داده شود این استان توسعه پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس در پایان گفت: استان سیستان و بلوچستان قلک رای برای کاندیداهای ریاست جمهوری است. کاندیداهای ریاست جمهوری در هر دوره  پیش از انتخابات وعده های بسیاری به مردم می‌دهند و رای می گیرند اما بعد از انتخاب شدن دیگر توجهی به وضعیت این منطقه ندارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز