حاتمیان در گفتگو با برنا مطرح کرد:

تعدد ایرانی-افغان های بی شناسنامه در کشور/ دامپینگ افغان ها زیان به بازار کاراست / دولت مهاجرین افغان را ساماندهی کند

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۵:۳۵:۱۹
کد خبر: ۸۱۵۲۶۴
تعدد ایرانی-افغان های بی شناسنامه در کشور/ دامپینگ افغان ها زیان به بازار کاراست / دولت مهاجرین افغان را ساماندهی کند
عبدالله حاتمیان گفت: دولت باید در راستای ساماندهی مهاجرین افغان و همچنین کسانی که مادر ایرانی و پدر غیرایرانی دارند باید با توجه به شرایط حساسی که از نظر امنیتی داریم ساماندهی شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با شروع ناامنی های کشور افغانستان، ایران مقصد اصلی بسیاری از افغان‌ها برای مهاجرت و کار شد.

سالهاست که در اقصی نقاط کشور افغان ها به زندگی و کار مشغول اند و حضور همسایه مهاجر برای مردم ایران نیز امری بدیهی شده است. حضور افغان ها در ایران تنها به نفع این مهاجرین نبوده و سود بسیاری برای ایرانیان نیز داشته است. عمده کارگران ایرانی را افغان ها تشکیل می‌دهند که با دستمزدهای پایین فعالیت‌های بسیاری را انجام می دهند.

حضور قاچاقی افغان ها در کشور اما بحران های بسیاری را ایجاد کرده است. نبود آمار دقیق از تعداد مهاجرین، هزینه های پیش بینی نشده برای دولت، افزایش تقاضای مسکن و... مشکلاتی بوده اند که به دلیل غیرقانونی بودن مهاجرت بسیاری از از افغان ها بوجود آمده اند.

حالا اما بی‌شناسنامه بودن بسیاری از افراد کشور که فرزند مادر ایرانی و پدر افغان هستند برای دولت مشکل‌ساز شده است. در بسیاری از استان های حاشیه کشور افغان ها بدون احراز هویت زندگی و کار می کنند و این اتفاق بر خلاف قوانین ماست. از سویی دیگر قوانین ما اجازه رسیدن تابعیت از مادر به فرزند را منع کرده و همین امر نیز مزید بر علت شده است تا بسیاری از ایرانی-افغانستانی ها بدون شناسنامه بمانند.

در این باره عبدالله حاتمیان، نماینده شهر درگز، درباره وضعیت افراد بی شناسنامه کشور به خبرنگار برنا گفت: این افراد افغان هایی هستند که در آمارهای رسمی ما نیستند و بصورت قاچاق وارد کشور ما شده اند بدون اینکه مدارک هویتی آنها احراز شده باشد.

وی ادامه داد: جمع بی شناسنامه های متولد ایران و مهاجرین غیرقانونی که داخل کشور هستند بین 300 تا 400 هزار نفر برآورد شده اند.

حاتمیان بیان کرد: بخشی از افراد بی شناسنامه فرزندان افغان‌هایی هستند که در ایران با دختران ایرانی ازدواج کرده اند و به دلیل اینکه مطابق قانون تبعیت از سمت مادر به فرزند تعلق نمی گیرد شناسنامه ایرانی ندارند.

این نماینده مجلس افزود: بخش دیگری از افراد که شناسنامه ندارند مهاجرین افغانستانی هستند که بصورت غیرمجاز وارد کشور ما شده اند و دولت نیز هیچگونه آمار دقیقی از آنها ندارد.

وی در ادامه خبر داد: ما طرحی در مجلس داریم برای هویت بخشی به فرزندانی که مادر ایرانی دارند. این طرح در حال حاضر در کمیسبون امنیت ملی در حال بررسی است.  

دامپینگ، تاثیر منفی افغان ها بر اشتغال کشور

عبدالله حاتمیان در ادامه با بیان اینکه افغان های مهاجری که در کشور ما هستند بخش زیادی از اشتغال را در دست گرفته اند  افزود: افغان ها بسیاری از مهارت های فنی را در ایران یاد گرفته اند و با دامپینگ و پایین آوردن دستمزد بسیاری از مشاغل شرایط را برای کارگران ایرانی مختل کرده اند. فشار هزینه های حضور افغان هایی که به صورت قاچاقی در کشور ما هستند نیز بر دوش دولت است.

این نمانیده مجلس خبر داد: افراد بی هویتی که شناسنامه ندارند عمدتا بین 20 تا 25 سال سن دارند. این افراد به دلیل نداشتن شناسنامه و به تبع این نداشتن اثر انگشت توانایی دریافت گواهینامه و کارت پایان و... را نخواهند داشت.

وی در پایان تاکید کرد: دولت باید در راستای ساماندهی مهاجرین افغان و همچنین کسانی که نادر ایرانی و پدر غیرایرانی دارند باید با توجه به شرایط حساسی که از نظر امنیتی داریم ساماندهی شود. 

نظر شما