پاسخ معاون شهردار تهران به اظهارنظر قالیباف پیرامون بدهی‌های شهرداری

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۱۳:۵۱:۵۰
کد خبر: ۸۱۶۶۲۱
پاسخ معاون شهردار تهران  به اظهارنظر قالیباف پیرامون بدهی‌های شهرداری
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با استناد به اسناد موجود، رقم دقیق بدهی‌های شهرداری تهران را با جزئیات بیان کرد و می‌گوید: رقم نهایی بدهی‌های شهرداری به طور قطع حتی بیش از 52 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا ؛ سکینه اشرفی در خصوص اظهارات محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران در خصوص رقم بدهی‌های شهرداری تهران، اظهار می‌کند: رقم قطعی بدهی‌های ثبت شده و ثبت نشده شهرداری تهران تا پایان شهریور 96، نزدیک به 52 هزار و 123 میلیارد تومان است که البته با توجه به افزوده شدن جرایم مربوط به تسهیلات بانکی بیشتر هم شده است. او می‌گوید این رقم توسط یک شرکت حسابرسی خصوصی استخراج شده و مدیریت فعلی هیچ دستی در آن نبرده است.

اشرفی با اشاره به اینکه در زمان شهرداری محمدعلی نجفی، سندی به نام سند تحویل و تحول شهرداری تهران در شهریور 96 تدوین و به شورا ارائه شد، می‌افزاید: یکی از مواردی که در این سند به آن اشاره شده بود، بحث بدهی شهرداری تهران به بانک‌ها و پیمانکاران بوده است. این سند حداقل در حوزه بدهی‌ها و تعهدات شهرداری توسط یک سازمان حسابرسی معتبر مورد تأیید قرار گرفته است، نه اینکه خود ما بر اساس اسناد به آن وارد شده باشیم.

معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران بر اساس نتایج این بررسی درباره بدهی‌ها می‌گوید: ما یک سری بدهی‌های قطعی و ثبت شده در شهرداری تهران داریم که رقم آن تقریباً 29 هزار و 510 میلیارد تا شهریور 96 است . از این رقم تقریباً 65 درصد، بحث اصل سود و جریمه‌های تسهیلات بانکی است که در طول یک سال و نیم که از شهریور 96 گذشته بر این جریمه‌های افزوده شده، ولی تا پایان شهریور سال 96 حدود 19 هزار و 65 میلیارد تومان رقم همین جریمه‌ها، اصل و سود این تسهیلات بانکی است.

به گفته اشرفی، بقیه 29 هزار میلیارد تومان مربوط به تعهداتی است که به پیمانکاران در مناطق 22 گانه شهرداری وجود دارد.

معاون شهردار تهران ادامه می‌دهد: همچنین تعهداتی نسبت به سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و توافقات داخلی که سازمان املاک با شهرداری تهران داشته است، وجود دارد. به این موارد باید اوراق مشارکتی که قبلاً ارائه شده و تا شهریور96 ارزش آن حدود هزار میلیارد تومان است را هم اضافه کنیم. بقیه هم مربوط به مانده تعهدات سازمان‌های وابسته و شرکت‌های تابعه بوده که خارج از موافقت‌نامه‌های بودجه‌ای متعهد شدند. به این معنی که توافقات آنها در ردیف‌های بودجه‌ای دیده نشده و رقم آن تقریباً سه هزار و 664 میلیارد تومان است.

اشرفی ادامه می‌دهد: بدهی‌های ناشی از توافق با سایر سازمان‌ها و نهادها تقریباً 14 هزار و 13 میلیارد تومان است که اگرچه این‌ها توافقاتی است که ثبت نشده، اما پیمانکاران به دنبال طلب خودشان هستند و برای تعیین تکلیف آن به جلوی ساختمان شهرداری مراجعه می‌کنند.

وی توضیح می‌دهد: این‌ها مواردی است که در ردیف‌های بودجه‌ای ثبت نشده و پیمانکاران، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مناطق شهرداری به‌صورت موردی کارهایی را برای شهرداری انجام داده اند.

به گفته معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران، برخی از تعهدات شهرداری مربوط به پروژه‌های فاقد اعتبار مصوب بوده است. این پروژه‌هایی است که در محل درآمدی که برای آن پیش‌بینی‌شده، تعهد انجام نشده و فراتر از آن تعهدی را انجام داده که در اصلاحیه‌های بودجه‌ای توجهی به آن صورت نگرفته است.

اشرفی با بیان اینکه برخی از دعاوی مطروحه علیه شهرداری نیز داریم که هنوز رای قطعی در مورد آنها صادر نشده است تصریح کرد: کل بدهی‌های ثبت شده و ثبت نشده شهرداری تهران تا پایان شهریورماه 96 تقریباً 52 هزار و 123میلیارد تومان است. این بدهی‌ها توسط یک شرکت حسابرسی خصوصی معتبر بر اساس مدارک و مستنداتی که توسط معاونت مالی و اداری ارائه کرده، احصا شده است. البته طی این مدت حتماً جرایم بیشتری مشمول تسهیلات بانکی شده و رقم قطعی قطعاً بیش از این است.

 

نظر شما