اسماعیل کهرم در گفتگو با برنا مطرح کرد:

بحران آب تهدیدی جدی برای سلامت جسمی و روانی ایرانیان / مردم حق دارند صرفه جویی نمی کنند

۱۳۹۷/۱۲/۰۷ - ۰۵:۴۰:۲۶
کد خبر: ۸۱۷۰۱۹
بحران آب تهدیدی جدی برای سلامت جسمی و روانی ایرانیان / مردم حق دارند صرفه جویی نمی کنند
اسماعیل کهرم گفت: عدم موافقت مردم در پذیرش کاهش مصرف آب به این دلیل است که مسئولان سعی می کنند گناه کم آبی را به گردن مردم بیاندازد. اگر مردم کل 3 درصد مقدار آبی که مختص مصرف خانگی و شرب است را مصرف نکنند و صرفه جویی کنند آیا مسئله کم آبی کشور حل می شود؟

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چندین سال است  که مسئله خشکسالی و بحران آب به معضلی بزرگ در جهان و ایران بدل شده است. معضلی که این روزها  بسیاری از منابع آبی کشور ما از جمله دریاچه ارومیه و زاینده رود  فرا گرفته است. این معضل تبعات بسیاری به همراه دارد که هر کدام از این تبعات می توانند آسیب هایی جدی به جامعه وارد کنند.  

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: مقدار معمول بارش در سال بین 240 تا 260 میلی‌متر بارندگی در سال باران است. اگر ناحیه ای از این حد پایین تر بارندگی داشته باشد دچار خشکسالی است اما اگر در همین حد باشد سال معمولی ای پشت سر گذاشته است و اگر بالاتر از این حجم بارش وجود داشته باشد اصطلاحا گفته می شود که ترسالی وجود داشته است.

وی با تاکید بر اینکه معیار دیگری برای خشکسالی در نظر گرفته نمی شود  گفت: از ابتدای ماه مهر ؛ تا مهر بعدی مقدار بارش برای سنجش خشکسالی در نظر گرفته می شود. خوشبختانه 5 ماه در سال آبی جاری ما بیش از حد معمول آب دریافت کرده ایم.

وی افزود: با این حال این مقدار آبی که ما در کشور دریافت می کنیم کمتر از یک‌سوم معدل آبی جهان است.

تاثیر بحران آب بر سلامت جسمی و روانی مردم

کهرم با اشاره  به عواقب خشکسالی گفت: وقتی خشکسالی وجود دارد، چاه ها خشک می شوند؛ سفره آبی زیزمینی پایین تر می رود و در نتیجه آب در دسترس نیست و هزینه به دست آوردن آن بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: خشکسالی به بهداشت، تجذیه مواد غذایی وبه آب و هوا نیز مربوط می شود.

این کارشناس محیط زیست خبر داد: در حال حاضر ما در شرایطی هستیم که بسیاری از هموطنان ما در حاشیه خلیج فارس به دشت گرگان یا دیگر مناطق خطه های شمال کشور مهاجرت می کنند.

وی ادامه داد: دلیل این مهاجرت ها این است که چاه های آب مردم جنوب کشور در اثر خشکسالی ابتدا شور، سپس قهوه ای رنگ می شود و در نهایت به کل از بین می رود.

وی همچنین با اشاره به اینکه احشام مردم جنوب کشور نیزبه دلیل کمبود آب سالم تلف می شوند افزود: این احشام در روز نیازمند هشتاد لیتر آب هستند. به همین دلیل مردم این ناحیه احشام خود را با وسیله به شمال کشور منتقل کرده اند و از همین رو متحمل صرف هزینه های بسیار شده اند.

وی افزود: وقتی ما به گرگان می رویم بسیاری از مردم سیستان را در این ناحیه می‌بینیم به این دلیل که سیستانی ها برای فرار از خشکسالی به این منطقه مهاجرت کرده اند.

کهرم با بیان اینکه جنبه های اقتصادی، کشاورزی، بهداشت و سلامت مردم تحت تاثیر خشکسالی قرار می گیرند گفت: در حال حاضر با از بین رفتن آب زاینده رود ؛مردم اصفهان زندگی بیمارگونه ای را تجربه می کنند. وقتی آب زاینده رود باز می شود بیرون می روند و به تفریح و معاشرت با یکدیگر مشغول می شوند اما وقتی زاینده رود خشک می شود درست به این شکل است که یک علامت منفی در کنار تمامی این خوشی ها قرار گرفته است.

وی افزود: سلامت جسمی و روانی مردم ناحیه اصفهان به دلیل خشکی زاینده رود در خطر است.

وی همچنین گفت: خشکسالی تمام جنبه های زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است آب در چند ده کیلومتری محل سکونت کسی باشد اما همین که آبی در جریان است موجب نشاط مردم می‌شود.

کاهش مصرف خانگی آب تاثیری بر حل بحران آب ندارد

موضوع مصرف آب پیوسته با بحران خشکسالی همراه بوده است. طی سالهای گذشته که  کشور دوره های مختلف خشکسالی را پشت سر گذاشته است؛ رسانه های مختلف تلاش داشته اند تا فرهنگ مصرف آب مردم را تغییر دهند. با این همه اما بنظر مردم توجه چندانی به تبلیغات صورت گرفته در راستای کاهش مصرف آب ندارند اما باید پرسید در صورت تغییر فرهنگ مردم و کاهش مصرف آب ما دیگر با بحران کم آبی و خشکسالی مواجه نخواهیم بود؟

در این باره نیز اسماعیل کهرم، با تاکید بر اینکه ما در کشور 420 میلیارد متر مکعب آب دریافت می‌کنیم، به خبرنگار برنا گفت: این مقدار به هیچ وجه کم نیست اما از این مقدار آب حدود 92 درصد آن سهم کشاورزی کشور است، 5 درصد نیز به صنعت کشور که صنعتی پیشرفته و کارآمد هم نیست اختصاص داده می‌شود،در نهایت تنها 3 درصد از این مقدار آب دریافتی، به آب شرب و مصارف خانگی مربوط می شود.

وی در پاسخ به دلیل عدم همراهی اکثریت  مردم با فرهنگ کاهش مصرف آب گفت: عدم موافقت مردم در پذیرش کاهش مصرف آب به این دلیل است که مسئولان سعی می کند گناه کم آبی را به گردن مردم بیاندازد. اگر مردم کل 3 درصد مقدار آبی که مختص مصرف خانگی و شرب است را مصرف نکنند و صرفه جویی کنند آیا مسئله کم آبی کشور حل می شود؟ بیشترین اتلاف آب کشور در زمینه کشاورزی است که 92 درصد از آب کشور صرف آن می شود. مردم نمی توانند این بخش از مصرف آب را کنترل کنند اما مسئولان موظف هستند سیستم های آبیاری قدیمی را منسوخ و سیستم های آبیاری جدید را به کشاورزان ارائه دهد.

وی افزود: ما به همان شکلی آبیاری می کنیم که زمان هخامنشیان آبیاری می شد.  در حال حاضر آبیاری های قطره ای آب را به شکل بهینه وارد زمین های کشاورزی می کند.

وی در پایان با بیان اینکه  مردم در عدم پذیرش دستورالعمل های گفته شده برای صرفه جویی در مصرف آب کاملا حق دارند گفت:  بنا بود مسئولان  با به روز کردن سیستم آبیاری کشاورزان دریاچه ارومیه را احیا کند اما این اتفاق صورت نگرفت. به روز کردن آبیاری از دست مردم بر نمی آید و این مسئولان  هستند  که باید سیستم های منسوخ آبیاری را از بین ببرد اما مسئولان هزینه های خود را در حوزه های مختلف سیاسی خرج می کند و به طبع هزینه ای برای این حوزه باقی نمی ماند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز