واکنش اهالی و کسبه طرح توسعه به سخنان شهردار تهران؛

نامه ده ها نفر از اهالی و کسبه محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران به حناچی / شرط حمایت شهردار از ساکنان نقض امضاهای خود است/نژاد بهرام: رئیس جمهور دستور توقف همه طرح های توسعه دانشگاهی را داده است

۱۳۹۷/۱۲/۰۸ - ۰۶:۰۴:۱۹
کد خبر: ۸۱۷۶۳۹
نامه ده ها نفر از  اهالی و کسبه محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران به حناچی / شرط حمایت شهردار از ساکنان نقض امضاهای خود است/نژاد بهرام: رئیس جمهور دستور توقف همه طرح های توسعه دانشگاهی را داده است
حدود 20 سال پیش طرحی برای توسعه دانشگاه تهران برای مقاصد علمی در نظر گرفته شد اما همچنان تملک زمین های منطقه در دستور کار قرار دارد و با گذشت اینهمه سال مجلس شورای اسلامی بودجه برای آن اختصاص می دهد؛در این میان حدود 300 تن از مالکان، طی امضایی عنوان کردند که حاضر به واگذاری سرمایه های خود به دانشگاه تهران با قیمت اندک نیستند و مواضع متفاوتی از مدیران شهری تا نمایندگان مردم برای حفظ منافع مردم گرفته می شود.

به گزارش گروه گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شهروندان منطقه 6، این روزها به دنبال توقف طرح 20 ساله‌ای هستند که نشاط را از منطقه گرفته و ایجاد سردرگمی کرده است. بنا به گفته مردم منطقه 6 شهرداری، طرح توسعه دانشگاه تهران سبب شده تا معضلات جدی فرهنگی، اجتماعی در این منطقه پدید آید. از این رو زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران، طی مکاتباتی با دولت خواستار تعیین تکلیف و توقف این طرح شده است اما در مقابل شهردار تهران این طرح را تعارض منافع جمعی (دانشگاه تهران) در مقابل منافع فردی (شهروندان) دانسته است. اما سرنوشت این طرح چه خواهد بود؟

شکایت شهروندان منطقه 6 از دانشگاه تهران

حدود 300 تن از کسبه و ساکنین محدوده طرح دانشگاه تهران طی امضایی از ادامه طرح توسعه دانشگاه تهران شکایت کردند. در این شکایت آمده است «این طرح از سال 1376 آغاز شده و بعد از 7 سال درسال 83 تملک اراضی آغاز شده است اما بعد از مدت کوتاهی متوقف شد. از شروع مقدمات این طرح تاکنون 20 سال سرمایه‌های مردم به نوعی در توقیف دانشگاه تهران و شهرداری قرار داشته است.»

اعظم شعبانی نیکو که به نمایندگی از صدها نفر از ساکنان منطقه به شورای شهر تهران مراجعه کرده بود در مصاحبه با خبرنگار برنا گفت: ساکنان و کسبه محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران، بیش از 20 سال است که گرفتار نابسامانی‌ها و مشکلات ناشی از این طرح هستند. حدود هشت ماه از آخرین نامه‌های اعتراض مردم به نهادها و سازمان‌ها ارسال شده می‌گذرد. ما در پیگیری خواسته‌هایمان متوجه شدیم این طرح مصوبه نهایی شورای عالی شهر سازی را ندارد؛ یعنی طرح مصوب و ابلاغ شده‌ای برای توسعه دانشگاه تهران از طرف شورای عالی شهرسازی وجود ندارد.

این شهروند منطقه 6 شهرداری تهران بیان کرد: این بدان خاطر است که مردم محدوده از هرگونه تعامل با دانشگاه در قالب این طرح مخالف هستند؛ چون در قالب این طرح، املاک مردم را با قیمت پائین خریداری می‌کنند و مردم حاضر به فروش با این شرایط  نیستند. ضمن این که عده‌ای از مالکین حاضر به فروش و ترک محل سکونت یا کسب خود نیستند.

وی افزود: البته در طول این سال‌ها دانشگاه تهران از مالکین خسته و مستاصل شده از شرایط توانسته زمین‌هایشان را خریداری کند. به‌طور مثال مالکی که دانشگاه تهران در آپارتمانی که او ساکن است خوابگاه پسرانه یا اداره دایر کرده چگونه می‌تواند زندگی کند؟ و چه کسی حاضر به خرید از او می‌شود؟ این مالک مجبور است ملک خود را به دانشگاه تحت هر شرایطی که اعلام کند، بفروشد.

در این راستا حدود 300 تن از ساکنین و کسبه طرح توسعه دانشگاه تهران با امضا نامه‌ای از دانشگاه تهران شکایت کردند.

رئیس دانشگاه تهران: طرح مصوبه دارد

اما این ساکنان  معترض به اجرای طرح توسعه دانشگاه تهران، در حالی اصرار به عدم وجود مصوبه و شرایط اجرای این طرح دارند که رئیس دانشگاه تهران مهرماه امسال از اجرای بخشی از پروژه‌های «طرح توسعه دانشگاه تهران» قبل از پایان سال جاری خبر داده و گفته بود این طرح هیچ مشکل قانونی ندارد و در صورت تامین منابع مالی به زودی اجرایی خواهیم کرد.

درخواست مشاور رئیس جمهور برای اعلام اتمام طرح توسعه دانشگاه

پس از شکایت اهالی طرح توسعه دانشگاه تهران، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور، طی نامه‌ای در تاریخ 30 آبان ماه سال جاری با اشاره به شکایت اهالی نوشت: «مرکز بررسی‌های استراتژیک پیشنهاد می‌دهد این طرح که در حال حاضر با مخالفت شورای شهر (نامه کمیته شهرسازی شورای شهر به وزیر راه و شهرسازی) و تائید پیشنهاد لغو مصوبه مواجه شده و اعلام موضع دستگاه‌های درگیر را به دنبال داشته است اما همچنان بلاتکلیف باقی مانده و در حال تکثیر توسط دانشگاه‌های دیگر است با دستوری از سوی رئیس جمهور محترم لغو شود. این دستور می‌تواند شامل تشکیل کمیته‌ای برای بررسی تخلفات و خسارت‌های وارد شده باشد تا بر اساس آن، بهترین راهکار برای پیشگیری از اتلاف سرمایه‌هایی که تاکنون هزینه شده، استخراج شود و نیز پیگیری طرح‌های مشابه از سوی سایر دانشگاه‌های کشور را نیز ملغی کند.»

محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران منطقه تخریب شده پر از زباله

از سوی دیگر محمدسعید ایزدی، معاون شهرسازی و معماری، در تاریخ 4 مهر ماه سال جاری طی نامه‌ای به مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی با اشاره به شکایت اهالی و کسبه طرح توسعه دانشگاه تهران، عنوان کرده بررسی‌ها در خصوص «طرح ساماندهی پردیس مرکزی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران» نشان می‌دهد درخواست تهیه طرح مذکور در سال 75 از سوی دانشگاه تهران مطرح و شورای عالی معماری و شهرسازی ایران صرفا محدوده این پروژه را به تصویب رسانده و صراحتا ذکر کرده طرح نهایی پردیس دانشگاه بایستی به تصویب شورای عالی برسد.

 وی همچنین با اشاره به نامه کسبه در این نامه می‌نویسد: دانشگاه تهران با در دست داشتن سند مصوب ابلاغی نسبت به اخذ بودجه دولتی و تملک بعضی املاک واقع در محدوده طرح اقدام کرده و بررسی‌های هوایی و میدانی نشان می‌دهد املاک خریداری شده تخریب و رها شده  که به محلی برای جمع آوری زباله مواد اسقاطی و پارکینگ کارکنان تبدیل شده است. همچنین با خریداری ناقص واحدهای مسکونی استفاده‌های غیر کرده که باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکنین شده است از این رو می‌بایست دانشگاه تهران مکلف شود تا نسبت به ساماندهی و ترمیم بافت‌های آسیب دیده به‌دلیل تملک و تخریب اقدام کرده تا زمینه جهت ارتقا کیفی حریم اثر میراثی در چارچوب اصول، معیارها و ضوابط و مقررات موضوعه ملی و بین‌المللی و در جهت صیانت از حریم آثار به ثبت رسیده صورت دهد همچنین از هر گونه ساخت و ساز بنا تحت عنوان طرح توسعه که ارزش‌های میراثی دانشگاه را تهدید کند، پرهیز شود.

نامه رئیس دفتر رئیس جمهور به اسحاق جهانگیری

در این رابطه نیز محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری، در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، در تاریخ 3 آذر ماه سال جاری نیز از برگزاری جلسه‌ای با موضوع «ضرورت توقف فعالیت‌های توسعه‌ای دانشگاه‌ها در شهرها» خبر داد و خواستار اعلام نظر وی شد.

نژادبهرام: شورای شهر در تلاش است تا زمان پایان این طرح اعلام شود

زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه و عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: شورای پنجم از زمانی که روی کار آمد، موضوع طرح توسعه دانشگاه تهران به عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار داد.

وی در توضیح این طرح افزود: این طرح حدود 20 سال است که در دستور کار دولت و دانشگاه قرار گرفته است و هر ساله با یک مبلغ محدود، به این طرح ورود و بافت را زخمی کردند.

نژادبهرام با تاکید بر اینکه عملا خانه‌های زیادی باقی مانده است، بیان کرد: همچنان طرح توسعه دانشگاه تهران روی زمین مانده است اما بر اساس قوانین و قواعد، یک زمان مشخص برای اجرای طرح های توسعه داریم.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: ما نمی‌توانیم برای انجام اینگونه طرح‌ها زمان زیادی بگذاریم چراکه بی نهایت زمان برای انجام طرح‌های توسعه نداریم.

وی افزود: معمولا طرح های توسعه پنج ساله است؛ طرح توسعه دانشگاه تهران حدود 20 سال است که گریبان بافت پر نشاط، فعال و پویای اطراف دانشگاه تهران را گرفته است.

نژادبهرام تصریح کرد: فارغ از این که چه طرحی در آنجا انجام می‌شود در بستر شهر ما این اتفاقات رخ می‌دهد.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: اگر بنا باشد، توسعه یک محدوده منجر به افول و از دست رفتن و زوال ارزش سکونت در منطقه دیگر شود باید گفت این طرح از اساس چالش دارد.

نژادبهرام ادامه داد:  به خصوص آن که شهروندان ذینفعان اصلی این طرح هستند اصلا رضایت ندارند و فقط هزینه در دست اقدام طرح نه هزینه اجرای آن را می پردازند.

وی با تاکید بر اینکه طرح توسعه دانشگاه اجرا نشده بلکه در دست اقدام است، عنوان کرد: متاسفانه این طرح به یکسری بافت دندانه‌دار که بخشی تملک شده وبخشی نشده تبدیل شده است.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: طرح توسعه تبدیل به محل‌های پشتیبانی برای دانشگاه تهران شده و عملا فضای سکونتی شهروندان را دچار چالش جدی کرده است.

نژادبهرام گفت: در این راستا، شورا چندین جلسه با اهالی داشته و همچنین نشستی فنی با شورای عالی شهرسازی داشته‌ایم؛ تمام تلاشش این بوده که زمان پایان این طرح اعلام شود و طرح بازبینی و  مورد توجه قرار بگیرد. در این راستا مکاتبه‌ای با وزیر وقت و وزیر پیشین انجام دادم و منجر به این شد که آقای آشنا به عنوان رئیس مطالعات استراتژیک طی مکاتبه با رئیس جمهور خواستار توقف طرح شود تا بررسی‌های لازم انجام شود و رئیس جمهور دستور توقف همه طرح های توسعه را داده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح توسعه مربوط به دانشگاه تهران نیست، افزود: دانشگاه‌های دیگر هم طرح‌های توسعه‌ای دارند. آخرین مورد این بوده که در بودجه حدود 1000 میلیارد از اموال وزارت راه و شهرسازی برای خرید املاک اختصاص یابد، که خوشبختانه در مجلس رای نیاورد.

نژادبهرام در این رابطه طی مکاتباتی با محمدعلی افشانی، شهردار سابق تهران، عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران و حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز پژوهش‌های استراتژیک ریاست جمهوری خواستار تعیین تکلیف این طرح شده است.

حناچی: نباید منافع فردی را مقابل منافع جمعی قرار داد

اما در این رابطه خبرنگار برنا در اولین نشست رسانه‌ای شهردار تهران موضع پیروز حناچی را در خصوص تعیین تکلیف طرح توسعه دانشگاه خواستار شد.

شهردار تهران در پاسخ به تعیین تکلیف طرح توسعه دانشگاه تهران به برنا  گفت: اجرای طرح‌های توسعه شهری و شهرسازی در هر صورت منافع فردی را در مقابل منافع جمعی قرار می‌دهد.

شهردار تهران افزود: مثلا دره ونک می‌تواند به مکان تفرجگاهی تبدیل شود تا مورد استفاده همه شهروندان قرار بگیرد.

حناچی با اشاره به طرح‌هایی مانند ده ونک که تکلیف‌شان مشخص نشده، اظهار کرد: ما در آنجا با ساخت و سازهایی مواجه هستیم که لزوما جنبه رسمی ندارد.

شهردار تهران تصریح کرد: در تقابل منافع شخصی و منافع جمعی،  بخشی از منافع عمومی اهمیت پیدا می‌کند و به اندازه تناسب می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد که البته پاسخگوی منافع خرد هم هستیم.

حناچی در خصوص طرح توسعه دانشگاه تهران اظهار کرد: دولت منابعی را برای اجرای این طرح مشخص کرد و حدود ۶۰ درصد املاک تملک شده است.

شهردار تهران اضافه کرد: حدود ۲۰ درصد املاک مربوط به طرح توسعه دانشگاه تهران مربوط به حاکمیت است و تنها ۲۰ درصد باقیمانده املاک مربوط به مردم است.

وی در رابطه با اعتراض ساکنین طرح توسعه دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: علت اینکه این مشکلات حاصل شده، این است که املاک مردم در میان سایر مجموعه‌ها پخش شده است.

حناچی در خصوص حل مشکلات ساکنین منطقه ۶ گفت: با دانشگاه تهران مذاکره می‌کنیم تا جایی که می‌شود به مشکلات اجتماعی توجه داشته باشد.

شهردار تهران تصریح کرد: از زمانی که منابع مالی قطع شده، مشکلات ساکنین طرح توسعه ایجاد شده است. باید راه‌هایی برای حل مشکل ساکنین و دانشگاه تهران پیدا کنیم.

نامه ساکنین و کسبه طرح توسعه به شهردار تهران

در پی اظهارات دکتر حناچی، شهردار تهران، در مصاحبه مطبوعاتی روز دوشنبه  درپاسخ به سوالی در مورد طرح توسعه دانشگاه تهران، ساکنین و کسبه  محدوده طرح، نامه‌ای را که قبلا خطاب به ایشان در آذرماه سال جاری نوشته بودند را در اختیار خبرگزاری برنا قرار دادند.

بخشی از این نامه، به شرح زیر است:

«دریافته‌ایم که جنابعالی نقش  مهمی در پیشبرد این طرح در دوره‌های مختلف داشته‌اید. تنها مصوباتی که دانشگاه ادعای قانونی بودن اقدامات خویش را بر پایه آن استوار ساخته مصوبات بسیار مشروط به تعیین محدوده این طرح است که همگی با امضای شما ابلاغ شده‌اند. مشروط بودن هر دو مصوبه حاکی از عدم اعتماد کارشناسی شخص جنابعالی نسبت به این طرح و احتمالا فشارهای مختلف مبنی بر صدور این مصوبات از مصادر مختلف دارد. قطعا در جریان هستید که هیچ‌یک از شرایط مندرج در مصوبات محقق نشد اما ظلم و تعدی دانشگاه با اتکا به همین دو مصوبه ادامه یافت.

امروز و در جایگاه شهردار انتظار ما این است که به عنوان منتخب نمایندگان مردم شهر تهران احقاق حقوق شهروندان و حمایت از آنها برای شما در اولویت باشد. شما بیش از هر شخص دیگری می‌دانید که کسب رضایت مردمانی که به هیچ قیمت حاضر به ترک محله و فروش مسکن و محل کسب خویش نیستند با مذاکره و شیوه‌های رذیلانه مرسوم در بخش املاک ادارات و سازمان‌ها ممکن نیست. رضایت مردم تنها با لغو مصوبات و امکان یک تعامل معمول میسر خواهد بود، همانند آنچه در کتاب خدا و سنت حسنه انبیا و اولیا ذکر شده است. در برخی از جلسات با اعضای شورای شهر و سایر دستگاه‌ها از قول شما نقل شده که همچنان بر اجرای این طرح اصرار دارید و موضع شما در این مورد تعییر نیافته است. به‌رغم این حمایت، ما ساکنان و کسبه محدوده طرح به واسطه سوابق ذکر شده شما را فردی منتسب به خط امام، انقلابی، آزاده، حق‌جو و حق‌طلب و باورمند به یوم‌الحساب می‌‌دانیم. این نامه فریاد تظلم‌خواهی ما خطاب به شهردار شهرمان است.

بهای آنچه که جنابعالی از آن حمایت می‌کنید در به دری و آوارگی شهروندانی بوده و هست که سال‌ها در همسایگی دانشگاه با خوب و بد، شادی و غم، مکافات و دردسرهای دانشگاه همراه بوده‌اند. اگر در پیمانی که با شهیدان بسته‌اید صادق و استوارید مانند آنها مردانه و فارغ از همه دلبستگی‌ها و وابستگی‌ها عمل کنید. اجازه ندهید امید مردم به تغییر و امید مردم به بهبود شرایط به نفرت و انزجار بدل شود . قطعا در جریان هستید که با پیگیری‌های فراوان مردم ارکان مختلف حاکمیتی وارد موضوع این طرح و مطالبات مردم شده‌اند. عجیب است که شهرداری تهران صرفا به نظاره نشسته است. این روزها با درازدستی‌ها، بی‌اعتنایی‌های و توهین‌هایی که در جلسات و مصاحبه‌های مسئولین دانشگاه و برخی از اساتید و همکاران دانشگاهی‌تان بر ما رفته، حال خوبی نداریم. اما از تقلب احوال از جانب حضرت حق ناامید  نمی‌شویم. امور خویش را در این فقره به او و حکم او وامی‌نهیم که این برای موجدین بالاترین هشدارهاست.»

لازم به ذکر است تصویر امضا بیش از 300 نفر از ساکنان محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران که در انتهای این نامه ثبت شده بود در خبرگزاری برنا محفوظ است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز