رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در رابطه با طرح های توسعه مطرح کرد؛

بلاتکلیفی مردم و حقوق آن ها در پی عدم تعیین تکلیف برخی طرح های شهری

۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - ۰۶:۰۱:۱۶
کد خبر: ۸۱۷۹۰۴
بلاتکلیفی مردم و حقوق آن ها در پی عدم تعیین تکلیف برخی طرح های شهری
برخی طرح های توسعه ای این روزها اسباب دردسر شهروندان شده است چرا که متولیان امر تنها به محدود سازی اقدام کرده اند و طرح ها را اجرایی نمی کنند تا تکلیف صاحبان مشخص شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ محمد سالاری؛ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: یکی از مشکلات و چالش های فرارو مردم در محدوده طرح تفصیلی تهران عدم تعیین تکلیف نهایی طرح های شهری است.

وی در توضیح طرح های مختلف شهر تهران بیان کرد: مجموعه ای از طرح ها در نقاط مختلف شهر و برخی مجموعه ها وجود دارد که سازمان ها، نهاد ها و شهرداری تهران به تکالیف و وظایف خود برای تعیین تکلیف آن ها اقدام نکردند و باعث نارضایتی جدی و عمومی برای  ساکنین محدوده اجرای این طرح ها شده است.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: یکی از این طرح ها که مشکلات زیادی ایجاد کرده، طرح توسعه دانشگاه تهران به  عنوان یک طرح موضعی است.

سالاری گفت: بالاخره این طرح گذاشته شده و می بایست در یک بازه زمانی محدود و مشخص، دانشگاه تهران برخی املاک را تملک می کرد اما سالیان سال است این تملک به طور کامل انجام نشده و زندگی و سرمایه شهروندانی که در آنجا هستند سرگردان و بلاتکلیف مانده است و مردم نمی توانند برای آینده زندگیشان تصمیم بگیرند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اضافه کرد: طرح هایی که به عنوان اراضی ذخیره شهری در تهران وجود دارد شامل محدوده های بالای یک هکتار است. درست است که این ها باید فریز شوند و در راستای سرانه های خدماتی توسط شهرداری تهران تملک شوند ولی شاهد این هستیم چندین دوره به فاصله 5 سال فریز بودن اینها تمدید شده است.

سالاری ادامه داد: شهرداری تهران به لحاظ کمبود منابع درآمدی و یا به دلیل انجام تکالیف برخی از این طرح ها را بلاتکلیف گذاشته است. مالکین چه گناهی کردند که صاحب اراضی بزرگ مقیاس هستند.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: اینگونه بی عدالتی های شهری باید تعیین تکلیف شود و شهرداری نسبت به تملک آن ها باید اقدام کند.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین برخی طرح های اجرایی محلات از این گونه است. مثلا طرحی تحت عنوان طرح اجرایی و تعریض خیابان کرمان در منطقه 14 از این دست است. طی بازدیدم از این طرح مشخص شد که بر اساس مطالعات اولیه املاک فریز شدند و بدین ترتیب حق هر گونه ساخت و ساز در آنجا گرفته شد؛ در صورتی که شهرداری بخشی از آن املاک را تملک کرده و بقیه را رها کرده است و این در حالیست که به موجب مطالعات فعلی نیاز به تعریض خیابان نداریم.

سالاری با اشاره به اینکه امثال طرح هایی که برای ساکنین ایجاد مشکل کرده، زیاد است، گفت: همچنین در محدوده میراثی و تاریخی، طرح هایی وجود دارد که در حریم بناها هستند که بلاتکلیف مانده اند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار کرد: بنا بوده طرح موضوعی حق انتقال توسعه یا TDR تصویب شود که از جمله تکالیف طرح جامع و تفصیلی است؛ متاسفانه شهرداری تهران این وظیفه بسیار بسیار مهم را  که سبب احیا و نوسازی بناهای فرسوده ای که با بناهای تاریخی عجین شده اند ، می شود را انجام نداده است.

وی با اشاره به محدوده اراضی کن و فرحزاد، گفت: زمانی که با رویکرد سلبی طرح های محدود کننده و فریز شدن را تجویز می کنیم بایستی به فکر مالکین باشیم چرا که آنان حقی دارند و باید حقشان دیده شود.

سالاری با ارائه پیشنهاداتی گفت: بایستی شورای شهر به عنوان یک مرجع نظارتی، شورای عالی معماری و شهرسازی، کمیسیون ماده پنج و خود دیوان عدالت اداری در این مسئله ورود پیدا کنند. دیوان عدالت اداری مصوبه ای دارد چنان چه طرحی در مدت زمان مشخص اجرا نشد آن طرح باطل می شود.

وی در خصوص طرح توسعه دانشگاه تهران تاکید کرد: بخشی از املاک در این طرح تملک شده و بلاتکلیفی در تصمیم گیری در این رابطه وجود دارد . اگر بقیه را تملک نکنند تکلیف آن هایی که تملک نشده چه می شود؟

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پایان گفت: تکلیف این طرح های بلند مدت باید در مدت زمان محدود مشخص شود. دلیل اصلی این است که این طرح ها با رویکرد آرمان گرایانه است فارغ از اینکه پیوست مطالعاتی مبنی بر اینکه این شهرداری و سازمان های مربوطه درآمدها و منابع لازم را دارد مدنظر قرا نمی دهند و صرفا عنوان محدود کنندگی بدان ها داده می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز