یک جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا مطرح کرد؛

جامعه تحت بحرانِ روز افزون مثلث طلاق ، اعتیاد و ناتوانی مالی

۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - ۲۱:۳۰:۱۴
کد خبر: ۸۱۸۳۸۷
جامعه تحت بحرانِ روز افزون مثلث طلاق ، اعتیاد و ناتوانی مالی
مریم یوسفی گفت: در آسیب های اجتماعی عامل تمام مشکلات جامعه مسائل اقتصادی است؛ دولت باید با برنامه ریزی های خاص خود و فرهنگ سازی، پشتوانه مالی مردم را تامین کند و امکانات رایگانی را مثل تفریح‌گاه ها، نمایشگاه ها، باشگاه های ورزشی و... در اختیار مردم بگذارد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ؛ طلاق، فقر و اعتیاد ؛مثلث آسیب های اجتماعی است؛ هرروز شاهد گسترش آن هستیم و این روزها دغدغه بسیاری از فعالان اجتماعی شده است؛ ما اگر در جهت حل آن ها گام های اساسی برنداریم، فروپاشی خانواده ها محتمل ترین اتفاقی است که رخ خواهد داد؛ اما حقیقتی که وجود دارد این است که فقر یکی از  اصلی ترین راس های این مثلث است.

مسائل اقتصادی عامل تمام مشکلات!

مریم یوسفی، جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ درباره افزایش مثلث طلاق، فقر و اعتیاد مطرح کرد: همانطور که می دانیم، در آسیب های اجتماعی عامل تمام مشکلات جامعه مسائل اقتصادی است؛ زمانی که فقر در میان است، فرد دچار بحران هویت شده و پوچ گرا می شود؛ آن فرد از زندگی نا امید و انگیزه ای برای زندگی کردن ندارد و بیشتر این افراد  نمی توانند، خود را با زندگی تطبیق دهند.

وی ادامه داد: این افراد دچار خمودگی می شوند، بنابر این مشاهده می کنیم که بیشتر از مرغ، گوشت و مواد غذایی این مواد مخدر است که با قیمت پایین در شهرها وجود دارد؛ حال آن فرد برای فرار از فقر، بدبختی و رنج هایی که در زندگی متحمل می شود، روی به مواد مخدر می آورد.

تاثیر مسائل اقتصادی بر افزایش طلاق

مریم یوسفی افزود: طلاق فاکتورهای زیادی دارد، اما آن چیزی که بیشتر از همه چشمگیر است، مسائل اقتصادی است، زمانی که در زندگی فرد، پول وجود داشته باشد؛ مشکلات روحی، روانی و حتی خانوادگی می تواند به راحتی حل بشود؛ زندگی به نوعی، بده بستان است، هدیه دادن، هدیه گرفتن می‌تواند بر فرد تاثیرات زیادی داشته باشد ، مسائل جنسی ، روحی و روانی نیز در نظر گرفته می‌شود.

این جامعه شناس اشاره کرد: زمانی که حال دل انسان خوب است و  آن آرامشی را که می خواهد در زندگی حس می‌کند ؛ مشکلات کمتر بروز خواهد کرد، آرامش زنها نیز در این است که از نظر اقتصادی تامین شوند،  زمانی که از این نظر تامین شوند، بعضا بسیاری از موارد دیگر و مشکلات  را تحمل می کنند، چرا که پول لازم را دارا هستند؛ خود را با فرزندان سر گرم می کنند، به تزئینات خانه سروسامان می دهند و خیلی از مسائل دیگر نیز خود به خود حل می شود.

او تصریح کرد: زمانی که پرونده های طلاق را می بینیم، در اکثر آنها یک فاکتور وجود دارد که در بیشتر طلاق ها به چشم می خورد و آن عاملی  که بسیار پررنگ است، مسائل اقتصادی و فقر است؛ زمانی که فرد فقیر است؛ اخلاق، نوع کارکردن، چهره،  دیر آمدن و زود آمدن آن فرد نیز غیر قابل تحمل می شود.

کشور ما غنی است؛ دولت امکانات رایگان در اختیار مردم بگذارد

یوسفی در پاسخ به این سوال که امروز چه بخواهیم چه نخواهیم، شاهد مشکلات اقتصادی پررنگ هستیم؛ پس بنابر این برای کاهش این آسیب های اجتماعی باید چه کار هایی انجام شود، گفت: این ما نیستیم که باید کاری انجام دهیم بلکه وظیفه مسئولان  است تا  مشکلات را حل کنند؛ در یک جامعه وقتی یک مسئله مانند فقر، طلاق، اعتیاد و حتی فساد فحشا گریبان گیر  جامعه می‌شود؛ آمار آن نیز هر روز بیشتر از روز قبل می شود بنابر این نیاز است تا ما به یک منبع قوی تر و بزرگتر رجوع کنیم، در اینجا مسئولان باید با برنامه ریزی های خاص خود و فرهنگ سازی، پشتوانه مالی مردم را تامین کند و امکانات رایگانی را مثل تفریح‌گاه ها، نمایشگاه ها،  باشگاه های ورزشی و... در اختیار مردم بگذارد.

وی اشاره کرد: برای  فردی که 2 میلیون تومان حقوق دریافت می کند و هرروز با وجود تلاش هایی که می‌کند، باز از زندگی عقب می ماند؛ طبیعتا هیچکس به جز مسئولان نمی‌تواند به او کمک کند. کشور ما بسیار غنی است و اگر در بحث توزیع عادلانه ثروت با برنامه جلو برویم؛ خیلی از مشکلات ما حل خواهد شد.

فروپاشی خانواده ها اتفاق افتاده است؛ آسیب فیلم های ترکیه ای به مردم

این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که وضعیت فعلی جامعه را چگونه می بینید و آیا ما هنوز اجتماع خود را حفظ کرده‌ایم بیان کرد: امروز ما فروپاشی خانواده ها را شاهد هستیم؛ خانواده قبح خود را از دست داده و خبری از خانواده اصیل که فاکتور های زیادی دارد، نیست. در جامعه بسته ای که ما در آن زندگی کرده‌ایم، بدون هیچ زیر ساخت فرهنگی، اینترنت گسترش پیدا کرده است و یا شبکه های خارجی فارسی زبان زیادی راه می افتد که ابتدا از فیلم های درجه 5 کلمبیا استفاده می کردند و زمانی که دیدند این فیلم ها تاثیر ندارد از فیلم های ترکیه ای استفاده کردند؛ چرا که دین، آیین و فرهنگ مردم ترکیه شبیه ما است؛ این فیلم ها آسیب های زیادی به ما زدند.

وی در پایان اذعان داشت: خانواده ها قبح و اصالت قبل را ندارند؛ شاهد آن هستیم که زن برای خود و مرد نیز برای خود زندگی می کند؛ همه زیر یک سقف هستند اما دیگر خبری از خانواده نیست؛ به همین دلیل است که ما شاهد آن هستیم، امروز خیانت زنان نسبت به مردا افزایش داشته است و نمی توانیم از آن چشم پوشی کنیم؛ امروز  مردم ما تحت عنوان دوست های اجتماعی زن و مرد با یکدیگر قرار میگذارند و اصالت خانواده ایرانی را زیر پا گذاشته اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز