رئیس سابق شورای شهر تهران در گفتگو با برنا :

چمران: به فکر بهبود معماری شهر نبودند و نبودیم / کارهای بیشتری درخصوص طرح جامع و تفصیلی انجام شود

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۰۶:۰۴:۱۴
کد خبر: ۸۱۸۶۰۹
چمران: به فکر بهبود  معماری شهر نبودند و نبودیم / کارهای بیشتری درخصوص طرح جامع  و تفصیلی انجام شود
چمران گفت : اصولا مدیریت شهری از گذشته تا الان کمتر به فکر معماری شهر بوده است و به این گونه مسائل فکر نمی کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ فضای کوچه و خیابان‌های پایتخت شاهد درهم ریختگی‌های بی‌ضابطه‌ای است که نشان از عدم اجرای قانون در بسیاری از معابر و طرح های شهری دارد؛ از سوی دیگر به نظر فضای شهری تهران نیازمند بهسازی است تا رنگ کهنه‌گی به سمت نوگرایی برود.

طرح‌های مختلفی طی سالیان اخیر در پایتخت اجرا شده که برخی موفق و برخی ناموفق بوده است از سوی دیگر محلات و معابر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که مهدی چمران، رئیس شورای شهر سابق پایتخت، بهبود وضعیت حاضر را نیازمند اصلاح طولانی مدت فضای معماری شهری می‌داند و اعتقاد دارد که مدیران شهری در گذشته و حال به دنبال تغییر این فضا نبوده‌اند.

چمران در گفتگو با خبرنگار برنا با بیان اینکه  با چند جمله نمی‌توان گفت که چه کاری می‌توان برای بهبود فضای معماری شهری انجام داد گفت: دقت کنید که برای بهبود معماری شهری پروسه طولانی را باید پشت سر گذاشت چراکه ساختمان ماکت نیست تا به راحتی عوضش کنیم. ساختمان‌های سطح شهر سرمایه‌های ملی است که به این راحتی نمی‌توان آنها را تغییر شکل داد. پروسه طولانی می‌خواهد تا معماری مورد نیاز و مورد قبول پیاده شود.

چمران در پاسخ به این سوال که چه کاری می‌توان برای بهبود فضای شهری بخصوص در بخش معماری انجام داد تا کمی از کهنه‌گی ایجاد شده برای شهر کاسته شود گفت: اصولا مدیریت شهری از گذشته تا الان کمتر به فکر معماری شهر بوده است و به این گونه مسائل فکر نمی‌کند.

رئیس شورای شهر اسبق تهران در خصوص اینکه در دوره‌های مدیریت وی در شورای شهر تهران در حوزه معماری چه حرکت‌های موثر و قابل توجهی از سوی مسئولان شهری گذشته صورت گرفته است بیان داشت: مدت کوتاهی در زمان مدیریت شهری گذشته فرصتی پیدا شد تا به معماری شهری پرداخته شود. اصولا به فکر معماری شهر نبودند و نبودیم تا ناهنجاری‌ها رفع شود.

وی در خصوص پیشنهادش برای اصلاح فضای معماری در آینده گفت: برای بهبود شهرسازی و معماری در شهری مثل تهران باید دقیقا به همه مسائل فکر کنیم؛ سپس اقدامات صورت بگیرد؛ در مدیریت شهری گذشته قصد بود کارهایی صورت بگیرد که نیمه کاره ماند. از جمله آن قصدها که نشد به مقصود برسد این بود که طرح تفصیلی برای هر محله و خیابانی بیشتر باز شود و طراحی‌ها با جزئیات دقیق‌تری انجام گیرد تا بر آن اساس بتوان کاری انجام داد؛ اما تنها توانستیم برای چند محله این کار را انجام بدهیم.

چمران وی در پایان گفت: نیاز است در خصوص طرح جامع و طرح تفصیلی روی قوانین و احکامی که وجود دارد بیشتر کار شود و بدان دقت داشته باشند که معماری بهتری در شهر شاهد باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز