عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی درگفتگو با برنا :

حوزه فرهنگی شهرداری فعالیت موثری نداشته است / برای انجام زیر بنای فرهنگی مستقل نیستیم

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۰۶:۲۷:۲۳
کد خبر: ۸۱۸۹۱۹
حوزه فرهنگی شهرداری فعالیت موثری نداشته است / برای انجام زیر بنای فرهنگی مستقل نیستیم
حجت نظری گفت : برای انجام زیر بنای فرهنگی مستقل نیستیم و نمی توانیم نظر بخش های مختلف دولت را نادیده بگیریم.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ بیش از یک سال از روی کار آمدن مدیریت شهری دوره پنجم می گذرد و برخی شعارها همانند تغییر رویکرد حوزه فرهنگی همچنان محقق نشده است؛ اتفاقی که برخی آن را ناشی از ناکارآمدی این معاونت می داند و دیگری دلیل اصلی آن را عدم ثبات مدیریت شهری طی یک سال گذشته ذکر می کنند.

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی در خصوص عملکرد معاونت فرهنگی شهرداری تهران ضمن انتقاد از کاهش بودجه فرهنگی شهرداری در این رابطه به خبرنگار برنا گفت:  نمی توان در مورد عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی با قاطعیت صحبت کرد چرا که در این حوزه تغییرات زیادی شاهد بودیم و به طور طبیعی عدم ثبات، عملکرد را پایین می آورد و فکر می کنم نباید مبنای تصمیم گیری ما باشد.

وی افزود:  قطعا بر اساس تصمیمی که مردم پای صندوق های رای در اردیبهشت 96 گرفتند مسئول هستیم تا یکسری تغییرات در سطح شهر ایجاد کنیم که بخشی از این تغییرات در حوزه های مختلف صورت گرفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی  شورای شهر تهران در خصوص تغییر رویکرد مدیریت شهری در دوره جدید خاطر نشان کرد: مسلما در حوزه محیط زیست جامعه از ما انتظار حفظ باغات دارد و مشخصا در حوزه فرهنگی جامعه از ما انتظاراتی دارد که تا به امروز خیلی محقق نشده است.

نظری اظهار داشت : شاید نتوانستیم به لحاظ فعالیت های عمرانی، حوزه حمل و نقل و حوزه شهرسازی آن چیزی را که مردم پای صندوق های رای می خواستند محقق کنیم و قطعا بزرگترین نقطه افتراق ما با مدیریت قبلی تهران حوزه فرهنگی و اجتماعی است؛ اگر بخواهیم این حوزه را تقویت کنیم حتما باید پاسخگوی انتظارات جامعه هدف از خودمان باشیم.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: متاسفانه در سال جاری نسبت به  سال قبل 25 درصد کاهش بودجه در حوزه فرهنگی داشتیم و برای سال آینده مجددا شهرداری 13 درصد از این حوزه کم و شهرداری پیشنهاد کاهش داشته است.

وی افزود: فکر می کنم این بی تفاوتی نسبت به حوزه فرهنگی و اجتماعی شورای پنجم به هیچ وجه برای جامعه پذیرفته نیست. حتما انتظار نداریم که در حوزه فرهنگی اجتماعی اقداماتی انجام شود که در دوره قبلی انجام می شده است و نیاز به تغییر رویکرد و تغییر رفتار داریم اما این تغییر رویکرد و رفتار با کاهش هزینه قابل اعمال و شدنی نیست.

نظری اضافه کرد: ردیف های بسیاری در حوزه فرهنگی اجتماعی وجود دارد که ردیف های فریز شده است و در اختیار مدیریت شهری نیست. متاسفانه در دو لایحه شهرداری در دوره آقای حناچی و آقای افشانی ردیف های فریز شده دچار کاهش نشدند و اتفاقا ردیف هایی مشمول کاهش داشتند که در اختیار مدیریت شهری است و می توانیم در آن حوزه ها تفاوتمان را نشان بدهیم.

عضو شورای شهر تهران در توضیح کاهش بودجه حوزه فرهنگی تهران گفت: نمی توانیم نسبت به برخی بودجه ها به لحاظ سیاستگذاری و مدیریتی ورود داشته باشیم که بودجه این حوزه ها حفظ شده است .  این بودجه ها شامل فعالیت هایی است که در اختیار ما نبوده و در فضای دیگری تصمیم گیری می شود و آن بخش از وظایفی که ما می توانیم به عنوان مدیریت شهری اعمال کنیم متاسفانه دچار کاهش بودجه شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی  شورای شهر تهران در پاسخ به این انتقاد که فعالیت موثری در حوزه فرهنگی شهرداری تا کنون صورت نگرفته، بیان کرد: برای انجام زیر بنای فرهنگی مستقل نیستیم و نمی توانیم نظر بخش های مختلف دولت را نادیده بگیریم.

نظری ادامه داد: برای اجرایی شدن برخی امور فرهنگی به زمان نیاز داریم و قدری باید به معاونت فرهنگی فرصت بدهیم چرا که در طول یک سال و نیم چهار معاون را به خود دیده است و لازم است این معاونت ثبات را تجربه کند و اموری که مدنظر دارد را به سرانجام برساند.

وی با ارائه مثالی گفت:  مشخصا ما برای اجرای کنسرت خیابانی که خواننده خوب کشورمان؛ همایون شجریان پیشنهاد داد تلاش های زیادی کردیم اما ما در این مورد تصمیم گیرنده نهایی نیستیم. متاسفانه معاونت هنری وزارت ارشاد در این مورد تعامل لازم و همکاری کافی را با ما نداشت و ما نتوانستیم این ایده را اجرایی کنیم لذا شما نمی توانید صرفا این ایراد را به معاونت اجتماعی بگیرید.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی  شورای شهر تهران افزود: در بحث زیست شبانه مکررا در تلاش هستیم و مصوباتی داریم که مستلزم همکاری های بین بخشی توسط نیروی محترم انتظامی و شورای محترم تامین و... است تا این همکاری صورت بگیرد و کنش فرهنگی در شهر داشته باشیم.

نظری اظهار کرد: در تلاش هستیم و امیدواریم با ایجاد ثبات در معاونت فرهنگی و اجتماعی و تعاملی که با کمیسیون مربوطه به عنوان بخش تخصصی شورا و نهاد سیاست گذار و ناظر وجود خواهد داشت کارهای اساسی در شهر تهران رقم بزنیم. البته تا به امروز کمیسیون از تعامل بخش اجرایی با حوزه سیاست گذار و ناظر راضی نبوده و نیست و امیدوارم حوزه اجرا هر چه بیشتر به حوزه سیاست گذار و اجرا نزدیک شود تا بتوانیم آن چه مردم انتظار داشتند را فراهم کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز