متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران :

خطر آلودگی به مواد ممنوعه در بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مکمل‌های ورزشی

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۱۴:۳۴:۴۳
کد خبر: ۸۲۰۵۸۶
خطر آلودگی به مواد ممنوعه در بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مکمل‌های ورزشی
در تمام دنیا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مکمل‌های ورزشی می‌توانند خطر آلودگی به مواد ممنوعه را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ؛ به گزارش دبیرخانه «هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی»، دکتر توحید سیف برقی -متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران- ضمن بیان این مطلب گفت: می‌دانیم در تمام دنیا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مکمل‌های ورزشی می‌توانند خطر آلودگی به مواد ممنوعه را داشته باشند. هرچند ما آمار مشخصی درمورد وضعیت مکمل‌ها در کشور خودمان نداریم ولی چون روش مصرف آن‌ها در بیشتر کشورها شبیه است، طبیعتا کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست. و شاید بتوانیم نشانه‌های آن‌را در مواردی که تست دوپینگ ورزشکاران با مواد ممنوعه اعلام می‌شود، ببینیم. پس از مثبت شدن این تست‌ها و با آزمایش‌هایی که در لابراتوارهای معتبر دانشگاهی انجام می‌شود، شواهدی در مورد وجود آلودگی‌‌هایی مثل مواد آنابولیک استروئید یا مواد محرک و آلودگی‌های دیگر نیز به دست می‌آید.

دکتر توحید سیف برقی درباره  «هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی» عنوان کرد: هدف گذاری همایش هفتم بر اساس برنامه‌ریزی آکادمیک و علمی بوده است و با این روش قدم به قدم در همایش‌های بعدی به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شود. در همایش هفتم علاوه بر مکمل‌های ورزشی، در مباحث دیگر هم موضوعات به صورت تخصصی بررسی می‌شوند که در بالا بردن سطح آگاهی جامعه تاثیر خواهد داشت.

این متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه تاکید کرد: صرف برگزاری همایش برای رسیدن به اهداف مورد نظر کافی نیست و در حوزه آموزش جامعه و برای بالا بردن سطح آگاهی ورزشکاران، باید روش‌ و راهکارهای دیگری نیز داشته باشیم تا مباحث مطرح شده در این همایش‌ها به یک رفتار تبدیل شود و موثر باشد.

دکتر سیف برقی ضمن عنوان این مطلب که در مبحث خطر مصرف مکمل‌های تقلبی، یکی از مهم‌ترین مسائل و حواشی مربوط به آلودگی مکمل‌‌های ورزشی است و آلودگی با مواد ممنوعه خصوصا مواد آنابولیک‌های استروئید و محرک‌ها و هورمون‌ها می‌تواند تست دوپینگ بازیکن را مثبت کند؛ گفت: مکمل‌های تقلبی نه تنها به سلامت جسمی و روانی ورزشکار آسیب جدی می‌زند، بلکه روی آبروی کشور و موقعیت جهانی تیم‌های ما هم تاثیر منفی دارد چون بازپس‌گیری مدال‌ها یک امتیاز منفی در ورزش حرفه‌ای است.

دکتر توحید سیف برقی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: عدم آشنایی خود گروه‌های پزشکی و تغذیه با نحوه تجویز مکمل‌ها موجب می شود، دوز و میزان مصرف، همان دوز مکمل تجویزشده نباشد و یا  آن قدر پایین است که هیچ اثری برای ورزشکار ندارد و یا موجب مثبت شدن تست دوپینگ می شود.

این متخصص پزشکی ورزشی خطر تداخل مکمل‌ّ‌ها با بعضی مواد غذایی و داروها را نیز مساله مهمی دانست و گفت: «وقتی زمان و روش استفاده مکمل به صورت صحیح برنامه ریزی نشود، تداخل عملکرد به وجود می‌آید. تداخل مکمل‌ها با داروهای درمانی روی میزن تاثیرگذاری و عملکرد هر دوی آن‌ها اثر می‌گذارد و توجه به این موارد، بسیار حائز اهمیت است.»

دکتر سیف برقی در پایان تاکید کرد: میزان آگاهی در زمینه مصرف مکمل‌هل کم است که شاید بتوانیم آن را به نقص و کوتاهی در آموزش یا آموزش ناکافی و نامناسب مرتبط بدانیم و باید در این زمینه اصلاحات لازم انجام شود. البته باید یادآوری کنیم که این مساله مختص کشور ما نیست و در کشورهای دیگر هم شاهد چنین مشکلاتی هستیم.

هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی، چهار  تا ششم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک برگزار می‌شود. در این دوره دریافت مقاله های تخصصی حوزه مکمل گنجانده شده و همچنین امتیاز بازآموزی به شرکت کنندگان تعلق می گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز