مدیرکل توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی:

مناسب سازی تنها در ۳۰ درصد معابر کل کشور

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۱۰:۴۵:۵۲
کد خبر: ۸۲۱۳۳۷
مدیرکل توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بسیاری از معابر و اماکن عمومی، امکانات فرهنگی و خدماتی برای معلولان مطلوب نیست گفت: تنها ۳۰ درصد معابر کشور برای معلولان مناسب سازی شده است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ "کاظم نظم ده"  در نخستین همایش همبستگی و آئین تجلیل از ورزشکاران دارای معلولیت استان قزوین اظهارداشت:  در حوزه توانبخشی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول شناسایی شده‌اند که دارای معلولیت‌های خیلی شدید، شدید، متوسط و خفیف هستند و تحت پوشش خدمات  سازمان قرار گرفته‌اند.

وی با تأکید بر خدمات مبتنی بر جامعه و خانواده افزود: بیش از یک میلیون و۴۰۰ هزار معلول در خانواده ‌ها حضور دارند و۱۰۰ هزار معلول نیز در مراکز شبانه روزی و روزانه بهزیستی نگهداری می‌شوند.

نظم ده بیان کرد: افرادی که در مراکز شبانه روزی داریم اعم از سالمندان، معلولان ذهنی، جسمی حرکتی، بیماران روانی مزمن و حدود ۳۰ هزار معلول و سالمند مجهول الهویه هم در این مراکز تحت پوشش هستند  که ۷۰ هزار نفر از انها افرادی هستند که خانواده دارند اما به دلایلی نگهداری آنها در خانه مقدور نیست.

وی اظهار داشت: خدمات توانبخشی بیش از ۹۰ درصد معلولان کشور مبتنی بر خانواده و جامعه است که در این راستا یکی از خدماتی که ارائه می‌دهیم مناسب سازی محیط زندگی افراد معلول است.

نظم ده بیان کرد: واحدهای مسکونی معلولان با اولویت شدید و خیلی شدید بررسی می‌شود و اگر نیاز به مناسب سازی داشته باشد در دستور کار قرار می‌گیرد تا زندگی در منزل مانند رفت و آمد، استفاده از سرویس بهداشتی، آشپزی و سایر امور زندگی راحت شود.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی معلولان مناسب سازی شده و با نصب بالابر، اصلاح سرویس بهداشتی و خودروهای آنها زمینه ورود آسان به منزل وتردد آنها مهیا شده است.

مدیرکل توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی  کشور با بیان اینکه اولویت توانبخشی مبتنی بر جامعه با مناطق روستایی است گفت: در این راستا بیش از ۴۸۰ هزار معلول در مناطق روستایی شناسایی شده و تحت پوشش خدمات توانبخشی قرار گرفته‌اند.هر معلول تحت پوشش از یک خدمت تا شش خدمت از بهزیستی دریافت می‌کند تا زمینه حضورش در جامعه تسهیل شود.

پرداخت کمک هزینه تحصیلی و رفت و آمد افراد دارای معلولیت

نظم ده بیان کرد: یکی دیگر از کارها تأمین هزینه‌های رفت و آمد معلولان با اولویت خدمات درمانی، توانبخشی، ورزشی و آموزشی است و معلولانی که برای کارهای درمانی و توانبخشی مراجعه می‌کنند و باید در سطح شهر و روستا تردد کنند را شامل می شود.

وی اظهار داشت: توانمند سازی گروه‌های مختلف سالمندان معلولان و ضایع نخاعی در اولویت دیگر برنامه‌های بهزیستی است که با پرداخت حق پرستاری زمینه خدمت رسانی بهتر به این گروه نیز فراهم شده

 

نظر شما