در گفتگو با عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شد:

برگزاریِ کنکوری سخت برای دریافت دکترای مسافرکشی

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۱۸:۲۳:۲۳
کد خبر: ۸۲۱۶۷۷
برگزاریِ کنکوری سخت برای دریافت دکترای مسافرکشی
محمد قمی گفت: شورای انقلاب فرهنگی موظف است که نقشه علمی کشور را ترسیم کند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ نرخ بیکاری در کشور درحالی سیر صعودی دارد که در سه سال گذشته نزدیک به سه میلیون متقاضی ورود به دانشگاه ها داوطلب کنکور بوده اند.

در سال 95، به گفته حسین توکلی، سخنگوی سازمان سنجش کشور 832 هزار و 976 نفر داوطلب کنکور کارشناسی بوده اند. با اعلام همین مقام رسمی پیش از کنکورهای سال 96 و 97 نیز ما به ترتیب 929 هزار و 950 هزار داوطلب کنکور داشته ایم.

بدون شک تحصیل عالی در وهله نخست با هدف اشتغال و کسب درآمد صورت می گیرد. با این حال اما ما در سالهای گذشته با سیر صعودی نرخ بیکاری همراه بوده ایم. مرکز آمار ایران در بهار 97 تعداد بیکاران را سه میلیون و 322 هزار نفر اعلام کرده است.        

گفتنی است که بخش عمده جمعیت بیکاران ایران را جوانان 15 تا 29 ساله و زنان تشکیل می دهند. آمارها نشان می دهند که نرخ بیکاری در جوانان 15 تا 29 ساله در بهار 97، 25.5 درصد بوده است. این نرخ بیکاری در مقایسه با بهار 96، 0.9 درصد کاهش یافته است ولی در مقایسه با زمستان 96، 0.3 درصد رشد داشته است.

با توجه به این آمار می توان گفت آموزش عالی ما تا به حال موفقیت چندانی در زمینه ایجاد اشتغال به وسیله گرفتن دانشجو در دانشگاه های متعدد و مختلف کشور نداشته و به همین دلیل وجود سازوکار تازه ای برای هدایت دانشجویان به رشته هایی که می توانند منجر به شغل شوند، ضروری است.

از سویی دیگر دانشجویانی که بعد از فارغ التحصیلی نمی توانند در حرفه ای شروع به کار کنند به شغل  پرطرفداری مثل مسافرکشی ! روی می آورند.

امروزه بسیاری از رانندگان تاکسیرانی و تاکسی های اینترنتی و خودروهای مسافر کش شهری  را افرادی با مدارک عالی و حتی تکمیلی تشکیل داده اند. اتفاقی  که با توجه به درآمد کم این شغل و در عین حال هزینه های سنگین تحصیل از دوره متوسطه تا دانشگاه بسیار قابل تامل است.

در این باره محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در ایران افراد بیشتر به دنبال کارهای دولتی هستند به خبرنگار برنا گفت : شغل های غیردولتی و خصوصی صرفه و درآمد بیشتری دارد و کمک بیشتری به کشور می کند. در این راستا دانشگاه ها با تحول همراه بوده اند. اولا شرکت های دانش بنیان برای توسعه علم و فناوری در خدمت دانشجویان هستند و این شرکت ها به وسله معاونت فناوری ریاست جمهوری تقویت می شوند و مجلس برای آن بودجه در نظر می گیرد.

وی ادامه داد: یکسری مشاغل که در داخل می توان انجام داد احصا شده و در اختیار شرکت های دانش بنیان و شرکت های خصوصی قرار گرفته است که دانشجویان در این مسیر فعالیت کنند. تا به حال نیز این روند موفقیت آمیز بوده است.

وی با گفتن از اینکه اگر دنبال این باشیم که دولت برای فارغ التحصیلان کشور شغل ایجاد کند، با توجه به اینکه سیاست و برنامه کلی مجلس و دولت بر مبنای کوچک کردن دولت است و همه در تلاش برای سوق دادن اشتغال به بخش خصوصی هستند مغایر است بیان داشت : تلاش و نبوغ دانشجویان ما با کمک اساتیدشان باید در زمینه ای باشد که مرتبط با مشکلات مردم باشد و حل مشکلات مردم را در پی داشته باشد. خصوصا در زمینه تحریم.

وی با تاکید بر اینکه، ما در وضعیت تحریم باید به تولیدات و تحقیقات و پژوهش بیشتر توجه ویژه داشته باشیم، افزود: شرکت های دانش بنیان ما می توانند مقابله اساسی با تحریم‌ها داشته باشند. همچنان که در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی ما شاهد پیشرفت های بسیاری بودیم در این جنگ اقتصادی نیز ما می توانیم انگیزه بیشتری برای تولید داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از شرکت های حمایت صورت گیرد، افزود: دانشجویان ما که در پی شغل هستند باید بدانند که ارتباط با شرکت های دانش بنیان و صنعت می تواند برای آنها راهگشا باشد. در بحث پژوهش نیز جامعه دانشجویان ما می تواند تلاش کند که مشکلات و نیازهای جامعه بر اساس تحریم ها حل شود.

تاثیر ترسیم نقشه علمی کشور بر کاهش نرخ بیکاری

محمد قمی، با اشاره به تقویت رشته هایی که ایجاد اشتغال برای آنها آسان تر است گفت: این مسئله مورد توجه شورای انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است و شورای انقلاب فرهنگی موظف است که نقشه علمی کشور را ترسیم کند که تا اندازه ای هم در این زمینه کار شده است.

وی خبر داد: در حال حاضر بعضی از رشته های دانشگاهی تقویت شده اند. همچنین به مسئله کاربردی بودن رشته های دانشگاهی توجه شده است و رشته های کاربردی افزایش پیدا کرده اند.

وی در پایان تاکید  کرد: نقشه علمی کشور هم مربوط به آموزش و پرورش و هم به آموزش عالی مربوط است؛  تمامی  دست اندرکاران به این نتیجه رسیده اند که باید رشته های تحصیلی با نیازهای جامعه همخوانی داشته باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز