عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با برنا مطرح کرد:

افزایش پایان نامه های دزدی در دستان دانشجویان کشور /لزوم توجه به بازار کار قبل از پذیرش دانشجو

۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۱۷:۰۶:۴۷
کد خبر: ۸۲۲۱۳۱
افزایش پایان نامه های دزدی در دستان دانشجویان کشور  /لزوم توجه به بازار کار قبل از  پذیرش دانشجو
میرحمایت میرزاده گفت: موضوعاتی برای پایان نامه دانشجویان در نظر گرفته می شود که می توان آنها را با دزدی علمی به دست آورد. این موضوعات پرتکرار اند و در گذشته مورد مورد بررسی قرار گرفته اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در سالهای گذشته یکی از مشاغل عجیب کشور «پایان نامه  نویسی» است.

بسیاری از دانشجویان بعد از طی کردن دوره تحصیلی شان با پرداخت پول به پایان نامه نویسان، اصلی ترین بخش تحصیلی خود را می گذرانند و بعد هم این عمل منجر به ارتقا رتبه علمی آنها می شود. در حالی که پایان نامه؛ نتیجه ای از سالها تحصیل دانشجو است. درمراکز علمی کشورهای توسعه یافته نگارش  پایان نامه چند ماه تا چند سال طول می کشد و در نهایت نیز  دانشجو باید بتواند راهی تازه در علم مربوطه را ایجاد کند.

این در حالی است که در کشور ما اکثر  پایان نامه هایی که حتی به وسیله خود دانشجویان نیز به نگارش و تحریر در می‌آیند مقصدی جز قفسه های کتاب برای خاک خوردن ندارد.

پایان نامه نویسی دزدی علمی است

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در این باره با تاکید بر اینکه کار دانشجویانی که نگارش پایان‌نامه های خود را در ازای پول به فرد دیگری می سپارند مرتکب دزدی علمی می شوند، افزود: روبه روی دانشگاه تهران اطلاعیه برای نگارش پایان نامه وجود دارد و در مراکز مختلف نیز آشکارا این عمل انجام می‌شود. مجلس به عنوان نماینده مردم در راستای ممانعت از این اتفاق برای نخستین بار قانونی وضع کرد  که این قانون به دولت نیز ابلاغ شده است. بر اساس این قانون هرگونه دزدی علمی، تهیه پایان نامه و پروژه جرم است. تولیدکننده، استفاده کننده و اساتیدی که از این پایان نامه ها هرگونه استفاده ای کنند نیز مرتکب تخلف قانونی شده‌اند، مجرم اند و باید با آنها برخورد جدی شود.  

وی تاکید کرد: مراکز علمی و مراجع نظارتی نیز برای رصد کردن این اتفاق حضور دارند و اگر در هر مرحله‌ای از دفاع پایان نامه مشخص شود که پایان نامه کار دانشجو نیست، باید با دانشجو برخورد شود.

وی درباره مدارکی که باعث ارتقای مرتبه شغلی کارمندان می‌شود نیز گفت: اگر کسی با پایان نامه ای که توسط شخص دیگری نوشته شده ارتقا شغلی بگیرد بعد از احراز جرمش باید تنزل درجه به او داده شود.

میرزاده همچنین خبر داد: یک سال است که این قانون در اختیار دولت و دانشگاه های کشور قرار گرفته است.

میرزاده همچنین با اشاره به اهمیت پایان نامه در پیشبرد سطح علمی کشور به خبرنگار برنا گفت: کسی که با دزدی قصد گرفتن مدرک دارد و حتی گاهی موضوع پایان نامه خود را نیز نمی داند، از سطح علمی کافی برای انجام هیچ حرفه ای آماده نیست. جای تعجب دارد که استادان در زمان دفاع از چنین پایان نامه هایی متوجه دزدی بودن آنها نمی شوند و حتی نمره هم برای این دانشجویان در نظر می گیرند.

پایان نامه باید مسئله تازه ای را حل کند

میرزاده با اشاره به اهمیت کاربردی بودن پایان نامه های دانشگاهی گفت: موضوعاتی برای پایان نامه دانشجویان در نظر گرفته می شود که می توان آنها را با دزدی علمی به دست آورد. این موضوعات پرتکرار اند و در گذشته مورد مورد بررسی قرار گرفته اند. پایان نامه ها باید به یکی از سوالات اساسی در علم مربوطه پاسخ دهند. وقتی دانشجویان به دنبال سوالاتی می روند که پیش از آن ها پاسخ داده شده است رساله آنها  هیچ  معنایی ندارد.

وی ادامه داد: دانشگاه ها باید از اعتبار علمی خود دفاع کنند و سریعا اساتید و مسئولین ؛آستین بالا زده و شان علمی خود را نجات دهند. پایان نامه ای که از آن استفاده نمی شود، کاربردی نیست و به درد نمی‌خورد در ابتدا باعث از بین رفتن دانشگاه و اساتید و مشاورین می شود سپس موجب بی آبرویی دانشجو می شود.

 

کشاورزی و دامپروری به جای مهندسی و پزشکی

 

یکی از مشکلات آموزش عالی کشور ما محدود بودن رشته های تحصیلی است. سالهاست که دانش آموزان تمایل به رشته های پرطرفدار دارند و از این رو برخی مشاغل کشور با اشباع همراه بوده اند. میرحمایت میرزاده در این باره نیز با تاکید بر اینکه باید آمایش سرزمینی در این راستا انجام گیرد به خبرنگار برنا گفت: قبل از اینکه مجوز پذیرش دانشجو داده شود باید آینده ی بعد از فارغ التحصیلی او هم در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: سیاست آموزش عالی ما در حال حاضر اینگونه است که تا اندازه ای که صندلی خالی وجود دارد دانشجو پذیرش می شود. باید پرسید دانشجویانی که در رشته های مختلف پذیرش می شوند در آینده مشکلات جامعه را حل خواهند کرد یا خیر؟

وی در پایان افزود: ما در حال حاضر نیازمند به افرادی هستیم که بتوانند در مشاغلی مثل صنایع دستی، کشاورزی و دامپروری و... فعالیت کنند، اما عمده دانشجویان ما محدود به رشته های مهندسی و پزشکی شده اند.

نظر شما