درراستای پویش زنان نسل تحریم؛

زنان کارآفرین هراسی از تحریم ندارند

۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۰۷:۵۸:۵۸
کد خبر: ۸۲۲۲۲۰
زنان کارآفرین هراسی از تحریم ندارند
پویش زنان نسل تحریم به منظور حمایت از زنان کارآفرین در زمان تحریم های ظالمانه اقتصادی به راه افتاده است تا نشان دهند با وجود این تحریم ها بانوان ایرانی مقتدرانه ایستاده اند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ مدتی است پویشی تحت عنوان «زنان نسل تحریم» از سوی برخی نهادهای مردمی و زنان کارآفرین به منظور حمایت از آنها در زمان تحریم های ظالمانه اقتصادی به راه افتاده است تا نشان دهند با وجود این تحریم ها بانوان ایرانی مقتدرانه ایستاده اند.

اینکه تحریم ها چه تاثیری از نظر اقتصادی بر کشور گذاشته خود یک موضوع است و اینکه زنان ایرانی و کارآفرین توانسته اند برخی از این تحریم ها را دور بزنند و به فعالیت های اقتصادی خود ادامه دهند، موضوعی دیگر است. این بانوان نشان دادند که زنان نسل تحریم در مقابل دشواری ‌های اقتصادی می ‌ایستند و مقاومت می کنند.

جمعی از زنان کارآفرین با هدف ارتقای باور اجتماعی نسبت به توانمندی زنان به ویژه در شرایط دشوار اقتصادی کنونی و با ایمان به اینکه «زنان پیشرو، آینده ایران را با غرور و سربلندی خواهند ساخت»، اقدام به راه اندازی پویش زنان نسل تحریم کرده‌ اند. این پویش با شعار «آنهایی که ناامید می‌شوند هرگز برنده نخواهند شد» در شبکه‌ های اجتماعی توئیتر، اینستاگرام، آپارات و تلگرام با آی دی women_sanctions@ فعال شده‌ است.

به نظر می رسد این پویش با نگاهی به تلاش زنان ایرانی در شرایط کنونی جامعه، به ظرفیت آنها برای حضور در خط مقدم تلاش برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی تاکید دارد. همچنین بانوان کارآفرین با نشان دادن بخشی از تلاش ‌های خود برای اشتغال و درآمدزایی می کوشند که نشان دهند حتی در شرایط تحریم‌ سخت کنونی می توانند موفق شوند.

زنان این مرز و بوم همیشه در تمامی صحنه ها پیشقدم بوده اند و به عنوان نیمی از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، گام های بزرگی برای پیشرفت ایران اسلامی بر داشته اند. این بار در زمان تحریم هم گام های استوار خود را با اقتدار بیش تر بر می دارند تا به دشمنان نشان دهند با وجود همه کمبودها و کاستی ها، 'هستند'.

اینکه زنان ایران با وجود همه کمبودها و مشکلات راه پیشرفت و ترقی را پیش گرفته اند، خود نوعی امید به آینده و زندگی شرافتمندانه است، چون برخی از این بانوان بدون هیچ امکاناتی کار خود را شروع کرده اند و در شرایط تحریم های آمریکا قد علم کرده اند، اکنون شاهد پیشرفت های چشمگیر آنان در همه زمینه ها هستیم.

اگرچه تحریم ها گام های اقتصادی را دشوار کرد و برای زنان نیز شرایط بسیار سختی را به دنبال داشت، اما آنان ساکت ننشستند و امید به زندگی را در دلشان زنده کردند، ایستادند تا همه بدانند زنان نسل تحریم، مانند زنان دوران دفاع مقدس هستند، ایستاده اند تا نشان دهند که همیشه پشتیبان کشورشان در شرایط سخت خواهند بود.

اگرچه این روزها شرایط اقتصادی برای همه افراد جامعه سخت تر شده است، اما زنان برومند ایران با شرکت در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی، بار دیگر به همگان نشان می دهند که این نسل نیز در برابر شرایط نامساعد اقتصادی، دوام می آورد و نمی گذارند به زندگی شان لطمه ای وارد شود.

زنان ما هیچ وقت ناامید نمی شوند اما با حمایت های همه جانبه به طور یقین تمامی این زنان کارآفرین که کمترین تبلیغ را برای فعالیت های خود داشته اند؛ بهتر دیده خواهند شد. آنها معتقدند از دیروز تا امروز بوده اند و فرداها هم خواهند بود و در برابر همه مشکلات ایستادگی می کنند.

چه زیباست وقتی که زنان ایران را در تمام فعالیت های اقتصادی شریک می بینیم، اما با همه این شرایط هنوز میزان مشارکت اقتصادی بانوان با توجه به ظرفیت های موجود اقتصادی و نبوغ اندیشه اقتصادی آنها با وضعیت مطلوب فاصله قابل ملاحظه ای دارد زیرا به واسطه اشتغال کاذب و غیررسمی و پایین بودن میزان دستمزد بانوان، آمار دقیق و درستی از اشتغال زنان نداریم. در این میان فعالیت زنان کارآفرین در نوع خود ستودنی است چون آنها هستند و به اقتصاد کشور و خانواده خودشان کمک می کنند.

زنان در جهان امروز همچنان به نقش ‌آفرینی بی ‌بدیل خود در خانه، جامعه و در میدان اندیشه و کار تداوم می ‌بخشند، با این تفاوت که حالا می ‌توانند با بهره ‌مندی از رسانه‌ ها، خدمات خود را به جامعه بشری معرفی کنند.

زنان نسل تحریم زنانی با انگیزه و امید هستند که با تلاش و پشتکار خود و با همتی خستگی ناپذیر در فراز و نشیب این روزها و در برابر جنگ اقتصادی سر بلند و پیروز ایستادگی کرده اند. این پویش نیز گامی است تا این زنان کارآفرین به همه معرفی شوند. پس برای پیشرفت زنان ایران از هم حمایت می کنیم.

زنان کارآفرین، زنان انگیزه و امید، زنان فراز و نشیب، زنان تلاش و پشتکار، زنان خستگی ناپذیر، زنان پیشرفت و زنان موفق در برابر جنگ اقتصادی سربلند و پیروز هستند و این پویش نیز باعث شده است که بسیاری از زنان فرهیخته و کارآمد جامعه به آن بپیوندند تا از این طریق از بانوان ایران زمین حمایت بیشتری شود.

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران نیز از این پویش مردمی زنان نسل تحریم حمایت کرده است و می گوید: زنان نسل تحریم زنانی هستند که علاوه بر تنگناهایی که تحریم ها برای آنان ایجاد کرده است، با تبعیض های جنسیتی هم روبه رو هستند. از این زنان حمایت کنیم چون معتقدیم هیچ جامعه ای بدون شرایط برابر انسانی امکان توسعه و تکامل ندارد.

شهیندخت مولاوردی هم به این کمپین پیوسته است و می گوید: زنان کارآفرین، استوار برای ایران و امیدوار برای فردا هستند.

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز که همیشه از زنان در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حمایت کرده، این بار از این پویش حمایت جدی کرده است و در کانال تلگرامی و توئیتری خود نوشته است: با تحریم ها اقتصاد و آینده ایران را هدف گرفتند. زنان کارآفرین ما برای آینده فرزندانشان پرتلاش ادامه می دهند. آنهایی که ناامید می‌شوند، هرگز برنده نخواهند شد.

 

* نباید هراسید

برخی دیگر از بانوان ایرانی با حمایت از زنان نسل تحریم معتقدند، اگرچه زنان کارآفرین ایرانی با امکانات کم، کارهای بزرگ انجام داده اند اما باید دست های توانمند آنها را در دست بگیریم و همراهشان باشیم.

در ادامه این حمایت ها در پویش زنان نسل تحریم، برخی بانوان فعال درعرصه های اجتماعی می گویند در مقابل تمام تبعیض ها و سختی ها ایستادند تا ثابت کنند زنان نسل تحریم از امیدهایشان نخواهند گذشت. زنان نسل تحریم با باور به توانمندی خود و جامعه زنان ایران اینجا هستند.

ما معتقدیم که زنان نسل تحریم، زنانی پیشرو هستند که آینده ایران را با غرور و سربلندی خواهند ساخت. پس می توان آنها را در این شرایط اقتصادی حمایت بیشتری کرد تا همچنان شاهد پیشرفت و ترقی این بخش از جامعه ایران باشیم.

اگر چه این پیشرفت ها را همه به چشم خود دیده ایم اما شنیدن بخشی از صحبت های بانوان کارآفرین در بخش های اقتصادی شنیدنی است. چون آنها به زبان ساده و با تلاش و پشتکار همیشگی گام هایی را برداشته اند که شاید بسیاری از مردان این سرزمین قادر به انجام آن نباشند.

نسرین فلاحی کارشناس الکترونیک فعالیت حرفه ‌ای خود را از سال ٨٣ آغاز کرده است. وی که با فروش تجهیزات ابزار دقیق تولید شده به وسیله شرکت های اروپایی و آمریکایی کار خود را شروع کرده است، می گوید: بعد از مدتی به این موضوع فکر کردم که چرا در ایران این ابزار را تولید نکنیم. در حال حاضر نزدیک به ٢٠ نفر مشغول به کار داریم که حتی با وجود تحریم ها و نوسانات نرخ ارز، در تولید محصولات ما تاثیری نداشته است. ما ایستاده ایم.

مرضیه سنویی، مدیرعامل شرکت اکسیر گل سرخ در سال ۸۴ با داشتن یک طرح فناورانه راجع به تولید اسانس های گیاهی از گیاهان درجه دو و سه در مرکز رشد پارک علم و فناوری فعالیت خود را شروع کرده است. وی می گوید: هیچ کدام از داروهای ما بدون مجوز تولید نمی‌ شود. ارتباطی با عطاری ها نداریم و داروهای تولیدی ما با استفاده از یک روش علمی در داروخانه ها عرضه می شود.

زهرا رهایی که دیگر زن کارآفرین بخش صنعت، گروه مواد شیمیایی و حوزه نانو و مدیرعامل شرکت ناوک شیمی پخش است، می گوید: از سال ۹۴ تصمیم به راه اندازی فعالیت های کسب و کارگرفتم. هدف اولیه این شرکت تامین مواد اولیه بود و استراتژی ما واردات مواد شیمیایی به داخل کشور بود. بعد از مدتی متوجه پتانسیل های مواد شیمیایی در حوزه صادرات شدیم و موفق شدیم گوگرد در قیر را به کشورهای مختلف صادر کنیم. حرکت از سوی واردات به سمت تولید و تلاش برای عبور از چالش‌ها و تاب آوری در عرصه متلاطم اقتصادیف از مهمترین دستاوردهای افتخارآمیز ماست.

ناهید هاشمی یکی دیگر از زنان موفق ایران که توانسته در صنعت پلاستیک و بسته بندی کارآفرینی کند؛ درباره فعالیت های خود می گوید: ٢٧ سال سابقه کار در صنعت بسته بندی دارویی پلاستیکی کشور دارد و اکنون سه سال است که در صنعت شوینده ها ورود کرده و معتقد است باید به خودمان تکیه کنیم چون دانش بنیادی از ایران است و طرح الکل، شیمی و ریاضی و نجوم از ایران بوده است و نباید به هیچ عنوان بهراسیم.

افسانه کامیاب، مدیرعامل شرکت گنجینه گوهر پارس در پارک علم و فناوری زاهدان نیز به عنوان یکی از زنان کارآفرین در حوزه سنگ های قیمتی است. او نیز می گوید: در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی فعالیت جدی دارم و معتقدم زنان ایرانی در هر زمینه ای می توانند موفقیت های چشمگیری کسب کنند.

زهرا زجاجی از زنان موفق ایران که در حوزه وسایل فانتزی آشپزخانه و سیسمونی فعالیت داشته است، در این باره می گوید: تولید انبوه این وسایل فانتزی آشپزخانه را نداریم، تنها با سفارش مشتری فعالیت خود را انجام می دهیم. اگرچه کار را از خانه به صورت خوداشتغالی شروع کردم ولی کم کم با دیدن کیفیت کارها از سوی مشتریان، برنامه توسعه ای انجام دادم و اکنون ٩ زن سرپرست خانوار با من همکاری دارند.

نسرین یوسفی عارفی یکی دیگر از زنان موفق است که توانسته در حوزه طراحی و ایجاد مزرعه های خورشیدی و سامانه های خورشیدی پنج کیلو واتی خانگی کارآفرینی کند. وی موفقیت زنان را نتیجه تلاش و کوشش همیشگی آنها می داند.

یوسفی که اکنون مدیرعامل شرکت بازرگانی کران تجارت سپهر نوین از استان خراسان جنوبی است، می گوید: در این چند سال پروژه های زیادی را در زمینه سامانه های خورشیدی انجام داده ایم و چون همواره کشور ایران مورد تحریم های ظالمانه قرار گرفته است، ما سعی کردیم مسیرمان را از راهی پیش ببریم که با این تحریم ها مقابله کنیم.

این همه تلاش بانوان برای دور زدن تحریم های اقتصادی و ایستادن در برابر این فعالیت های ظالمانه ستودنی است، پس بیایید همه دست در دست هم دهیم و با حمایت همیشگی از این بانوان، گام هایی استوارتر برای سربلندی ایران برداریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز