پیگیری گزارش روزگار کودکانی در رنج در سکوهای کار؛

حرکت چراغ خاموش مسئولان کرجی در فاجعه کودکان زباله گرد / همه دیده اند و چشم بسته اند

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۰۵:۵۶:۰۷
کد خبر: ۸۲۳۰۷۹
حرکت چراغ خاموش مسئولان کرجی در فاجعه کودکان زباله گرد / همه دیده اند و چشم بسته اند
رئیس شورای شهر کرج ؛ عضو شورا و نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی هیچ کدام نمی دانستند و یا پیگیر نبودند که در شهری که مسئولیت نظارت بر آن و رفع مشکلاتش را دارند تعداد زیادی کودک ؛ زباله گردی می کنند و در سکوهایی پر از زباله در حال زندگی هستند و در معرض تعرض و بیماری هایی سخت قرار دارند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ؛‌ وقتی یک معضل اجتماعی و یک فاجعه انسانی در منطقه ای هر روز بیش از گذشته رشد می کند شکی نیست که چشم هایی نخواسته اند آن را ببینند و گوش هایی نخواسته اند فریادهایی را بشنوند! و شکی نیست این گوش و چشم ها متعلق به مردمان عادی جامعه نیست چرا که آنها به منتخبین خود در مجلس و شورای شهر اعتماد کرده اند و با اعتباری اجتماعی و سیاسی ای که آنها در سطح شهر و استانی حتی کشوری داده اند توقع دارند تا این منتخبین معضلات را ببینند و برای از بین بردن آنها تلاش کنند!

اما چرا این کمترین توقع بیشتر اوقات نه تنها روی میز کار شیک منتخبین جایی ندارد بلکه وقتی این مسئولان که روزی خودشان شهروند عادی بودند و حالا قدرتشان را مدیون انتخاب و اعتماد مردم هستند به هرچیزی فکر می کنند جز همین مشکلات مردم که با تردد کوتاهی در شهر می توان آنها را با چشم غیرمسلح نیز دید!

البته این تنها مختص یک شهر و یک استان نیست و متاسفانه در بیشتر مناطق کشورمان شاهد آن هستیم و گاهی شوکه می شویم که یک معضل در گوشه ای از یک شهر توسط گروه هایی که شاید بومی آنجا هم نیستند دیده می شود اما مسئولان شهری و نماینده خاص آن شهر اطلاعی از آن ندارد.

در این راستا وقتی گروه اجتماعی خبرگزاری برنا به نقل از یک فعال حمایت از کودکان گزارشی از فاجعه زندگی کودکان زباله گرد کرج که همزمان با تحمل سختی ها و رنج های در کانکس ها بخاطر هم اتاقی با مردان بزرگسال مجرد حتی هم قوم و هموطن بویژه افغان مورد آزار و اذیت  قرار می گیرند گزارشی انتشار داد (لینک گزارشدر پیگیری این معضل و فاجعه انسانی با مسائلی مواجه شدیم که شوک آور و غیرقابل باور بود.

در ابتدا با شهردار کرج تماس گرفته شد اما ایشان بخاطر حضور در جلسه موفق به پاسخگویی نشدند و از آنجاییکه اعضای شورای شهر منتخب مردم بوده و آنها هم شهردار را انتخاب کرده اند و نظارت بر عملکرد شهردار و معضلات شهرکرج نیز جزو وظایف این شورا است  بنابر این با یکی از اعضای شورای شهر به گفت‌وگو نشستیم.

تاکنون نشنیده بودم ؛ پیگیری می کنیم

محمد حسین خلیلی اردکانی عضو شورای شهر اسلامی کرج درباره کودکان زباله گردی که در کرج در سکوهای زباله کرج زندگی می‌کنند و حتی بر اساس شنیده ها به آنها تعرض می‌شود  به برنا گفت: این مسئله را تاکنون نشنیده بودم و حتما آن را پیگیری خواهم کرد.

ایشان با درخواست اینکه  متن گزارش انتشار یافته را برای او ارسال کنیم قول دادند تا این معضل را با شهردار مطرح کند.

اظهار بی اطلاعی این عضو شورای شهر کرج در حالی بود که نه تنها چنین معضلی بارها و بارها توسط فعالان اجتماعی بویژه گروه های حمایت از کودکان در سطح شهر کرج عنوان شده است و از سویی دیگر چنین معضلی یک اتفاق پنهان نیست که کسی در حد مسئول شهری آن را ندیده باشد!بلکه سال گذشته یک روزنامه نیز گزارشی در این خصوص انتشار داده بود.

2

به شهردار تذکر دادم  ولی نتیجه معلوم نیست

در ادامه  با عباس زارع رئیس شورای شهر اسلامی کرج  به گفتگو پرداختیم و پرسیدیم چرا شهرداری کرج فکری برای این معضل نمی‌کند وی بیان کرد: من عضو شورای شهر هستم و این مسئله را باید از خود شهردار پرسید؛ این موضوع را اوایل سال جاری پیگیری کرده و از چند سکو بازدید کردم؛ در همان زمان شاهد حضور کودکان بودم که در صحن شورا نیز این مسئله را تذکر دادم.

زارع افزود: حال باید این موضوع بررسی شود، چرا که در قرار داد پیمانکاران، بکارگیری کودکان کار ممنوع است؛ ما نیز دوباره آن را پیگیری خواهیم کرد اما اینکه این مسئله چرا رعایت نمی‌شود، باید از شهردار پرسید.

عباس زارع با بیان اینکه در اوایل سال در صحن علنی جلسه شورا به این موضوع اشاره کرده است اظهار کرد: در صفحه اینستاگرامم نیز به این موضوع پرداخته ام؛ این مسئله که این اتفاق ها در آن مناطق رخ می‌دهد را حتما پیگیری خواهم کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج در پایان اذعان کرد: شما به عنوان رسانه این موضوع را بررسی کرده اید؛ من نیز از نظر شما استفاده خواهم کرد و از وظیفه نظارتی جهت بهبود این مسئله استفاده می‌کنم.

بعد از این پاسخ شفاف مشخص شد که  اعضای شورای شهر کرج  در جریان چنین فاجعه اجتماعی ای هستند و حتی شهردار! و چرا تاکنون هیچکس هیچ اقدامی نکرده است و مسئولان چراغ خاموش فقط نظاره گر عمیق تر شدن فاجعه هستند جای ابهام زیادی داشت.

نماینده کرج و اشتهارد و فردیس: خبر ندارم

نماینده مردم کرج واشتهارد و فردیس  در مجلس شورای اسلامی از چنین معضلی اطلاعی بی اطلاع است ولی قول بررسی و رسیدگی می دهد. 

عزیز اکبریان در رابطه با سکوهای زباله در کرج که کودکان زباله گرد در آن حضور دارند به برنا  بیان کرد: من در رابطه با کودکان زباله گرد خبری ندارم و این مسئله مربوط به شورای شهر و شهرداری است.

اکبریان در پاسخ به این سوال که کودکان مدعی شده اند در این سکوها به آنها تعرض می شود گفت: شما یک گزارشی به دفترم ارسال کنید تا آن را بررسی و برای مراجع ذیصلاح ارسال کنیم.

 اما شهر کرج با توجه به اینکه در جمع آوری زباله کاملا مکانیزه نشده است بنابر این مردم هرروز با صحنه هایی از جمع آوری زباله توسط کودکان کار آن هم افغان مواجه هستند اما اینکه چرا مسئولان تاکنون دیدند و بر این معضل چشم بسته اند داستان بسیار تلخی است !

3

نظر شما