کارشناسان در گفتگو با برنا پاسخ دادند:

مردم به کمپین «نه به خرید» بپیوندند یا نپیوندند؟/ ثروتمندان مانع موفقیت کمپین می‌شوند

۱۳۹۷/۱۲/۲۴ - ۱۰:۰۴:۳۴
کد خبر: ۸۲۳۵۰۹
مردم به کمپین «نه به خرید» بپیوندند یا نپیوندند؟/ ثروتمندان مانع موفقیت کمپین می‌شوند
یک کارشناس اقتصادی گفت: ما در کشور قشری داریم که افزایش قیمت‌ها تاثیری بر زندگی آنها نمی گذارد و آنها بدون شک توجهی به کمپین نخریدن نخواهند کرد و کالاهای مورد نیاز را با هر قیمتی خواهند خرید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ گرانی در بازار کشور در آستانه عید نوروز و با توجه به افزایش تقاضای مردم برای خرید این روزها بیش از پیش سیر صعودی پیدا کرده است و این امر موجب نگرانی مردم و سرپرست خانوارها در تامین اقلام مورد نیاز میهمانی های نوروزی شده است. از طرفی یکی از اهرم های فشار جامعه برای تاثیر بر توزیع کنندگان و تولیدکنندگان کشور در راستای کاهش قیمت ها، تحریم خرید کالا یا کالاهایی خاص بوده است. در حال حاضر نیز تحریم خرید خشکبار که از وسایل پذیرایی همیشگی در نوروز باستانی ایران است در فضای مجازی در حال گسترش است.

هدایت کنندگان این کمپین کاربران فضای مجازی را برای پیوستن به آن دعوت می کنند و این کار را راهی برای کاهش قیمت های نجومی خشکبار در بازار کشور می دانند.

از سویی دیگر اما برخی بر این باورند که پشت صحنه کمپین نخریدن، به صادرات محصولات و افزایش درآمد ارزی باز می گردد. بر اساس باور این افراد، زمانی که مردم کالایی را خریداری نکنند تولیدکنندگان می توانند محصولات بیشتری را بدون محدودیت در خارج از کشور به فروش برسانند و از این طریق کسب درآمد ارزی کنند.

آلبرت بغضیان، کارشناس اقتصادی درباره تاثیر کمپین «نه به خرید» با بیان اینکه اگر بالا بودن قیمت به دلیل سودجویی توزیع‌کنندگان و فروشندگان یک کالا باشد با نخریدن مردم، آنها مجبور به کاهش قیمت خواهند شد، گفت: درباره کالاهای وارداتی وقتی واردکننده با عدم تقاضای مردم مواجه شود مجبور به کاهش قیمت خود خواهد شد تا بتواند با فروش کالا هزینه هایی که داشته است را جبران کند.

وی با اشاره به تحریم خرید خودرو، تصریح کرد: کمپین «نه به خرید خودرو» تا اندازه ای پیشرفت کرد و نزدیک بود که خودروسازان عملکرد خود را در قیمت گذاری و کیفیت خودروها تغییر دهند اما این کمپین شکست خورد.

وی همچنین گفت: در همین ایام عید مردم می توانند خشکبار و آجیل را خریداری نکنند یا کسانی که تمول مالی دارند به اندازه کمی برای رفع حداقل نیاز خریداری کنند تا قیمت خشکبار کاهش یابد.

بغضیان در ادامه با اشاره به اینکه در این شرایط تولیدکننده می تواند محصولات خود را صادر کند و ارز صادرات کالا را نیز باید به کشور برگرداند، افزود: من اگر جای رئیس بانک مرکزی بودم زمانی اجازه صادرات کالا به تولیدکنندگان و صادرکنندگان می دادم که ملزم به برگرداندن ارز به دست آمده از صادرات کالا باشند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اما صادرکنندگان از این مسئله طفره می روند و بانک مرکزی هم حریف آنها نخواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تحریم خرید کالاهای گران قیمت می تواند انحصار عرضه کنندگان را بشکند، اظهار داشت: مردم حداقل برای چشم و هم‌چشمی نباید این کالاها را خریداری کنند چرا که این محصولات کالاهای ضروری نیستند.

وی با اشاره به اینکه من به نتیجه این کمپین خوش‌بین نیستم، افزود: ما در کشور قشری داریم که افزایش قیمت‌ها تاثیری بر زندگی آنها نمی گذارد و آنها بدون شک توجهی به کمپین نخریدن نخواهند کرد و کالاهای مورد نیاز را با هر قیمتی خواهند خرید.

بغضیان در ادامه با تاکید بر اینکه در زمان جنگ قشر مرفه و بی توجه به گرانی ها در جامعه وجود نداشت که سهمیه بندی جواب داد، اظهار داشت: فاصله طبقاتی در جامعه بسیار زیاد شده است و همین نوسانات قیمتی و اقتصادی نیز باعث افزایش سرمایه قشر مرفه جامعه شده است. به همین دلیل ما شاهد خرید این افراد از فروشگاه‌ها و تنها تماشای محصولات این فروشگاه ها توسط فقرا و حتی افراد طبقه متوسط خواهیم بود.

کسی که قصد صادرات دارد به کمیپن مردمی توجه نمی کند

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی نیز با رد شایعه های گفته شده درباره پشت پرده کمپین «نه به خرید» به خبرنگار برنا گفت:  کسی که قصد صادرات کالایی را داشته باشد توجهی به بازار داخلی و کمپین های مردمی برای نخریدن کالا نخواهد داشت. او تنها به سود بیشتر فکر می کند.

نظر شما