صدرالدین علیپور در گفتگو با برنا :

مسئولان سخنان بدون اطلاعات و هیجانی بیان نکنند/ دفن روزانه ۸۰ تن زباله پزشکی در تهران/ شناسایی ۲۲ کانون فعال انتشار بوی بد

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۵:۳۶:۲۵
کد خبر: ۸۲۴۴۴۰
مسئولان سخنان بدون اطلاعات و هیجانی بیان نکنند/ دفن روزانه ۸۰ تن زباله پزشکی در تهران/ شناسایی ۲۲ کانون فعال انتشار بوی بد
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: مسئولان سخنان بدون اطلاعات و هیجانی بیان نکنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چندی پیش انتقادی از مدیریت شهری مبنی بر وجود اشکلاتی در حوزه مدیریت پسماند در شهرداری تهران از سوی کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، انجام شد و در ادامه عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست، نیز سخنانی در خصوص جا به جایی سایت پسماند بیان داشت که صدرالدین علیپور، مدیرکل، محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، نسبت به این سخنان واکنش نشان داد.

چند روز پیش مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با انتقاد از شهرداری تهران عنوان کرد شیوه مدیریت پسماند شهر تهران اشکلاتی دارد و مورد تایید ما نیست. صدرالدین علیپور، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در پاسخ به این انتقاد در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی برنا بیان کرد: اداره کل محیط زیست استان تهران که متولی و سیاستگذار بحث‌های زیست محیطی است راجع به مشکلاتی صحبت می‌کند که خود دبیر کارگروه پسماند است و باید نقش ویژه‌ای در همراهی، ارائه راهکار مناسب و حمایت همه جانبه و ویژه داشته باشد ولی با کمال تعجب نقد هم انجام می‌دهد، در حالی که برای حل موضوعات خاص محیط زیستی نیاز به تلاش جمعی و همراهی و تعامل همه بخش‌هاست.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در توضیح وضعیت پسماند کشور اظهار کرد: رویه‌ای بالای 50 سال در زمینه جمع‌آوری، انتقال و دفن پسماندها از سطح شهر صورت گرفته که بدون شک مشکلات محیط زیستی بیشماری در پی داشته که ایجاد شیرابه زباله‌ها و گاز در عمق زمین از مشکلات آن است، که این معضلات از مواردی نیست که بتوان به سرعت نسبت به تغییر آن اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه حوزه پسماند، حوزه‌ای است که بیشترین کاربر را دارد و روزانه با هزینه‌های زیاد 9 الی 8 هزار تن زباله جمع‌آوری، انتقال، پردازش و دفن می‌شوند، گفت: حجم زباله‌ها زیاد است و حتی از شهرهای اطراف هم دریافتی داریم که باید تدبیری در خصوص دریافتی زباله از شهرهای اطراف صورت بگیرد.

با وجود بدهی حوزه پسماند اختلال عملکرد نداشته است

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اضافه کرد: در شرایط فعلی با وجود بدهکاری‌های شهرداری تهران از سنوات گذشته و تلاش بر پرداخت مطالبات پیمانکاران، حوزه پسماند تنها حوزه‌ای است که اختلالی در آن صورت نگرفته و روزانه دوبار زباله جمع‌آوری، انتقال، پردازش و دفن می‌شود و حتی به لحاظ عملکردی اقدامات خوبی انجام شده است.

علیپور در توضیح اقدامات انجام شده عنوان کرد: در گذشته تفکیک زباله در مناطق وجود نداشته اما درحال حاضر مناطق 22،21،13 و 2 به صورت پایلوت روی تفکیک زباله از مبدا فعالیت می‌کنند‌ و در زمینه فرهنگ‌سازی و ایجاد نرم افزارهای جمع‌آوری پسماند نیز اتفاق‌های خوبی رخ داده است.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه کیفیت خدمات و ایستگاه پردازش فعالیت‌هایی صورت گرفته است؛ در گذشته زباله‌ها در مقصد جداسازی می‌شد که این خط دچار فرسودگی شده لذا شهرداری تهران با هزینه‌های زیاد این مجموعه را به روز کرده تا از حداکثر پتانسیل در این خصوص استفاده شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اظهار کرد: مرکز بازیافت خاک و نخاله ساختمانی آبعلی از دیگر اقدامات این سازمان است؛ قبلا خاک و نخاله‌ها در آن جا دپو می‌شده ولی در حال حاضر سیستمی راه‌اندازی کردیم که مصالح ساختمانی به شن و ماسه و بلوک و... تبدیل شود و مجدد مورد استفاده قرار گیرد.

تولید برق از زباله‌های شهری با همکاری شرکت کره‌ای

علیپور در خصوص خدمات انجام شده این سازمان با تاکید بر اینکه برای اولین بار در دوره جدید از کمپوست و کودهای تولید شده با کیفیت مناسب، و بدون ناخالصی و بوی نامطبوع  برای فضای سبز استفاده می‌شود، گفت: این امر نشان دهنده استفاده از تکنولوژی به روز و اقدامات ویژه در این زمینه است.  

وی ادامه داد: برای اولین بار با یک نهاد بین‌المللی کره‌ای تعامل کردیم که از گاز متان  که از دفن زباله ایجاد می‌شود برق تولید شود، در صورتی که تاکنون این اتفاق به صورت عملی رخ نداده بود و جز دستاوردهای اخیر است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اضافه کرد: سرشاخه درختان که قطع می‌شود قبلا به عنوان نخاله دفن می‌شد اما در حال حاضر در هر منطقه سرشاخه‌ها را به قطعات ریز تبدیل می‌کنند که به کود تبدیل شده و  سبب ارتقا کیفیت خاک می‌شود.

وی با اشاره به دستگاه‌های زباله سوز عنوان کرد: در حوزه زباله سوز هم تلاش می‌کنیم که استحصال انرژی از سوزاندن زباله ایجاد شود گرچه استراتژی ما کاهش زباله است.

دفن روزانه  80 تن زباله پزشکی در تهران

علیپور افزود: برای زباله‌های الکترونیک تشکیلاتی در نظر گرفته‌ایم تا بتواند جمع آوری، ساماندهی و بازیافت صورت بگیرد، همچنین برای لاستیک‌های ماشین در گذشته هیچ رویه‌ای وجود نداشته و لاستیک‌ها به مرکز دفن منتقل می‌شده ولی در حال حاضر چند شرکت پیمانکار بزرگ روی این مسئله کار می‌کنند که لاستیک را به مواد کفپوش تبدیل می‌کنند، لذا هیچ لاستیکی به مرکز دفن وارد نمی‌شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در رابطه با وضعیت پسماندهای پزشکی گفت: به‌رغم این‌که مسئولیت شهرداری به لحاظ قانونی رسیدگی به پسماند پزشکی نیست و هزینه زیادی برای شهرداری تهران دارد اما روزانه حدود 80تن زباله‌های پزشکی با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی دفن می‌شود لذا مسئولین منتقد این نکات مثبت را باید ببینند.

علیپور بیان کرد: راه‌اندازی شهرک بازیافت از دیگر برنامه‌های شهرداری است که پیگیر آن هستیم.

مسئولان سخنان هیجانی و دلسردکننده بیان نکنند

وی افزود:  شوخی است که راجع به کارهایی که در حوزه  پسماند صورت می‌گیرد آن هم با این حجم، اینگونه سطحی اظهار نظر کنیم چراکه بدون در نظر گرفتن سختی کار در چنین شرایطی انجام برخی اظهار نظرها سبب دلسرد شدن و ندیده گرفتن تلاش‌های شهرداری می‌شود. بهتر است مسئولان سخنان دلسرد کننده و بدون اطلاعات کافی را  بیان نکنند.

وی بیان کرد: هر چند قطعا رویه غلط سال‌های گذشته باید اصلاح شود و باید زباله را از مبدا کاهش داد نه آنکه همه زباله‌ها به جای دیگر منتقل شود و سپس به دنبال راه چاره باشیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: آمادگی داریم تا در قالب بازدیدهای کارشناسی، از محل دفن و پردازش زباله بازدید صورت گیرد و کارشناسان مرتبط آن جا را ببینند.

وی عنوان کرد: نباید در این زمینه حرف‌های هیجانی زده شود و باعث دلسردی افرادی که با این شرایط سخت کار می‌کنند شوند.

وی اظهار کرد: مسائل زیست محیطی نیاز به عزم ملی  و تلاش همه جانبه دارد نه اینکه هر کسی بدون در نظر گرفتن اصلاح فرآیندها نقدی کند.

به کلانتری اطلاعات اشتباه داده‌اند

علیپور در پاسخ به انتقاد عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که مرکز پسماند باید جابه‌جا شود، اظهار کرد:  بعید می‌دانم آقای کلانتری این گونه اظهار نظر کرده باشند ولی اگر این‌گون باشد احساس می‌کنم شاید اطلاعات اشتباه به ایشان داده‌اند چون جا به جایی سایت پسماند آن هم حدود 100 کیلومتر ما را وارد مرز استان دیگری می‌کند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: تنها جایی که به لحاظ جغرافیایی می‌توان دفن پسماند انجام داد همین مرکز موجود است چراکه در صورت تغییر ممکن است به فرودگاه نزدیک شویم و به لحاظ طبیعی و زیست محیطی مشکلاتی ایجاد شود.

وی ادامه داد: باید حداکثر تلاش‌مان را برای بهبود شرایط داشته باشیم تا میزان انتقال زباله را کاهش بدهیم.

علیپور با اشاره به بازدید استاندار تهران از مرکز پسماند شهرداری گفت: در حال حاضر علاوه بر همکاری میان شهرداری و دولت، حمایت استاندار از اقدامات محیط زیستی فرصت خوبی است که باید از آن استفاده کرد.

وی افزود: آقای محسنی بندپی، استاندار تهران، متخصص حوزه بهداشت و محیط زیست هستند و اشراف زیادی در این رابطه دارند و طی بازدیدهای مختلف، ابراز رضایت داشته و پیگیر برخی نکات بوده‌اند.

سیاست‌های مغایر عامل کاهش هم افزایی

علیپور تاکید کرد: دراین شرایط تعامل اداره کل محیط زیست استان تهران ضروری‌تر به نظر می‌آید وقتی استاندار به عنوان رئیس قوه اجرایی شهر دغدغه دارد و پیگیر است دیگران که در مجموعه اجرایی استان هستند نباید سیاست‌های مغایر داشته باشند تا هم افزایی کاهش یابد.

وی همچنین با ارائه توضیحی از بازدید هفته گذشته رئیس سازمان محیط زیست، استاندار و مدیران استانی از مسیر فرودگاه و بوی نامطلوب عنوان کرد: شهرداری تهران به‌رغم اینکه در حوزه خارج از تهران مسئولیتی ندارد ما داوطلبانه با اداره کل محیط زیست استان در مدت ٨ ماهه طرح بررسی و مطالعاتی گسترده‌ای انجام دادیم همه کانون‌های تولید بو در این مسیر را شناسایی کردیم که حدودا ٢٢ کانون فعال بوده است.

علیپور گفت: تمام این کانون‌ها با سنجش متوالی کانون‌های بو میزان تاثیر بررسی وضعیت باد و تاثیر آن بررسی شد. رهاسازی حجم زیاد فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و تعداد زیاد مجتمع‌های دامی و رهاسازی فضولات آن مجتمع های لبنی و کشتارگاه‌های دامی کانون‌های اصلی بو هستند که سال‌هاست فعالیت می‌کنند و کنترل و نظارت جدی برای محهز کردن به سیستم تصفیه فاضلاب و بعضا جابه‌جایی برخی واحدها می‌بایست صورت بگیرد تا این معضل حل شود.

وی در پایان  اضافه کرد: مجموعه ارادکوه فاصله ١١ کیلومتری با فرودگاه دارد و در جهت خلاف بادهای غالب، اما اگر آن‌جا را هم به عنوان کانون از ٢١ کانون بپذیریم در تلاش جدی برای رفع مشکل هستیم اما از سازمان محیط زیست انتظار داریم تلاش و جدیت بیشتری در مواجهه با این سطح کانون‌های تولید بو داشته و نتایج را جهت اطلاع عموم منتشر کنند.

نظر شما