مدیر عامل بنیاد علوی:

آغاز رسمی طرح آبادنی و پیشرفت بنیاد علوی در کرمانشاه/ اشتغالزایی و تاسیس صندوق های قرض الحسنه در روستاهای محروم

۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ۱۵:۱۱:۲۰
کد خبر: ۸۲۵۶۹۵
آغاز رسمی طرح آبادنی و پیشرفت بنیاد علوی در کرمانشاه/ اشتغالزایی و تاسیس صندوق های قرض الحسنه در روستاهای محروم
بنیاد علوی پس از اجرای طرح پیشرفت و آبادانی در شهرستان قلعه گنج، در شهرستان های محروم دیگر استان های کشور اقدام به پیاده سازی سیاست های کلان آبادانی نموده است. اینبار مدیر عامل بنیاد علوی در سفری 10 روزه به استان کرمانشاه شخصا به بازدید مناطق محروم این استان رفت و از آغاز رسم طرح آبادانی و پیشرفت در مناطق محروم کرمانشاه خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛  موسی برزگری، مدیر عامل بنیاد علوی اظهار داشت: اولین اقدامات بنیاد علوی پس از زلزله کرمانشاه تهیه لوازم التحریر برای دانش آموزان یتیم، بحران زده و  همچنین ترغیب برای ادامه تحصیل و بازگشت به مدرسه بود و بنیاد علوی در بحث آبادانی، آب مورد مورد نیاز منطقه را حدالمقدور تامین کرده  و حدود 3 هزار سبد کالا برای زنان باردار منطقه تهیه شد. همچنین تقریبا 210 هزار تن سیمان خانه های روستایی و شهری تخریب شده در منطقه زلزله زده کرمانشاه از سوی بنیاد مستضعفان تامین شد که می توان گفت در واقع هزینه کل سیمان ساختمان های آسیب دیده از سوی این بنیاد پرداخت شده است.

اشتغال زایی 39 میلیارد تومانی بنیاد در مناطق محروم

وی افزود: در بحث اشتغالزایی، حدود  39  میلیارد تومان با کمک بانک سینا و دفاتر ریاست جمهوری در مناطق محروم به صورت اعطای وام 18 درصدی اجرا شد که 5 درصد آن را بنیاد علوی تقبل می‌کند و 5 درصد دیگر را دفاتر ریاست جمهوری در مناطق محروم متقبل می شود، در حقیقت مردم روستایی با یک وام 8 درصدی می توانند از این پتانسیل بهره مند شوند.

برزگری تاکید کرد: حدود 39 میلیارد تومان تاکنون به مردم مناطق محروم برای ایجاد اشتغال پرداخت شده است.

وی گفت: در یکسال اخیر پس از زلزله کرمانشاه در هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد، یک گاوداری 3 هزار راسی تاسیس کرده ایم که خود به تنهایی ایجاد اشتغال خوبی در تولید علوفه و فرآورده های گوشتی ایجاد کرده و همچنین کارخانه تولید قوطی نوشابه " کن" در حال تاسیس است که توسط هلدینگ صنایع غذایی بنیاد در کرمانشاه تا اوایل سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

آغاز طرح آبادانی و پیشرفت علوی در 9 منطقه کشور

برزگری ادامه داد: در راستای این برنامه ها بحث آبادانی و پیشرفت و معیشت مردم قلعه گنج و پس از آن در 9 نقطه کشور این طرح در استان‌های مختلف به ترتیب در منطقه ای از کهکیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، اردبیل، سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام، خراسان شمالی، هرمزگان آغاز شد.

وی خاطر نشان کرد: در راستای این طرح، بحث توان افزایی و توانمند سازی روستاها را جزء اهداف قرار داده ایم و امیدواریم بتوانیم به جوانانی که نیاز به آموزش مهارت ها برای شکوفایی پتانسیل های بالقوه منطقه دارند، کمک کنیم تا با تاسیس صندوق ها به صورت قرض الحسنه با سود 4 درصدی وام بگیرند و ما نیز از طریق آموزش فنی و حرفه ای مهارت لازم را به افراد آموزش دهیم.

برزگری خاطر نشان کرد: خدا را شاکرم، در این چند روزی که برای رسیدگی و شناسایی ظرفیت روستاها و مردم منطقه وارد عمل شده ایم، چشم انداز  اجرای طرح را موفقیت آمیز می دانم.

وی افزود: طرح آبادانی و پیشرفت در کشور بعنوان پایلوت در قلعه گنج اجرایی شد و در مناطق دیگر نمونه آن وجود ندارد البته  مقداری زمان بر است تا مردم  شیوه های آبادانی و پیشرفت مناطق و معیشت خود را یاد بگیرند و ما نیز از اساتید دانشگاهی مشاور استفاده کرده ایم همچنین دپارتمان توانمند نیز در خود بنیاد مستقر شده تا بتوانیم مهارت های لازم را برای بسترسازی اجرای موفقیت امیز طرح عمرانی و پیشرفت به خوبی انجام شود.

برزگری گفت: خوشبختانه مردم کرمانشاه  پای کار هستند و تا کنون از این طرح به ویژه در بحث تاسیس صندوق ها استقبال کرده اند، مردم پی خواهند برد که تنها راه شکوفایی اقتصاد مقاومتی در منطقه راه توان افزایی و توانمند سازی با معیشت پایدار است و اشتیاقی که امروز از مردم دیده ایم، آینده و چشم انداز خوبی را ترسیم می کند.

وی در پایان درباره جزئیات طریقه برپایی صندوق های قرض الحسنه بنیاد علوی در مناطق محروم تشریح کرد: اولین اقدام  برای برپایی صندوق ها در روستاها، شناسایی مردم، گروه های سنی، سواد و پتانسیل های موجود در منطقه است، در اولین اقدام، شروع به آموزش مردم می‌کنیم گروه‌های توسعه از خود مردم در روستاها مستقر می شوند و پس از جمع آوری اطلاعات درباره اینکه مردم منطقه به چه چیزهایی علاقه مند هستند و سوابق کاریشان چیست،  را برای شکوفایی ظرفیت و پتانسیل ها کشف می کنیم، گروه های توسعه ما از خود مردم منطقه هستند که در قالب یک تیم 10 تا 14 نفره برای این صندوق توان افزایی تشکیل می شوند در ادامه  سر گروه های گروها خودشان هیئت مدیره صندوق ها را انتخاب کرده پس از آن سقفی را با توجه به وضعیت مالی اهالی روستا برای میزان وام مشخص می کنند.

 

نظر شما