یک عضو سندیکای غذا و دارو در گفتگو با برنا مطرح کرد:

آمریکا در بیان عدم تحریم دارویی دروغ می‌گوید/ سال ۹۸ برای بازار دارو سال سختی خواهد بود/ دپوی دارو در منزل، کمبود مصنوعی ایجاد می‌کند

۱۳۹۸/۰۱/۰۱ - ۰۵:۳۳:۰۷
کد خبر: ۸۲۶۱۲۴
آمریکا در بیان عدم تحریم دارویی دروغ می‌گوید/ سال ۹۸ برای بازار دارو سال سختی خواهد بود/ دپوی دارو در منزل، کمبود مصنوعی ایجاد می‌کند
عضو سندیکای غذا و دارو گفت: آمریکا در بیان عدم تحریم دارویی دروغ می‌گوید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کمبود دارو در بازار کشور، یکی از مسائل بزرگی بود که در سال 97 بیماران و نیازمندان درمان کشور را با نگرانی همراه کرد. تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران نیز آغاز این مشکلات دارویی بود. با این همه اما شرکت‌های تولید دارو در داخل کشور توانسته‌اند نام ایران را در بازار جهانی دارو نسبت به قبل پر رنگ‌تر کنند و ما بسیاری از نیازهای خود در زمینه دارو را با اتکا به تولید داخلی رفع کنیم.

شایعه کمبود دارو و مواد اولیه تولید دارو در سال گذشته تاثیر بسیار زیادی بر التهاب بازار دارو داشت. درباره این مشئله و دیگر مشکلات دارویی‌ای که جامعه ایران در سال 97 آنها را پشت سر گذاشت یکی از فعالان صنعت داروسازی با برنا گفتگو کرد.

سال 98 برای بازار دارو سال سختی خواهد بود

محمدرضا زرگرزاده، عضو هیات مدیره سندیکای غذا و دارو، با تاکید بر اینکه سال 97 در مجموع سال سختی از نظر دارویی بود به خبرنگار برنا گفت: به‌رغم همه مشکلات و محدودیت‌هایی که وجود داشت، شرکت‌های دارویی تلاش کردند خود را از این محدودیت‌ها خارج کرده و مواد اولیه تولید داروهای خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه آینده بسیار سخت‌تری برای سال 98 پیش‌بینی می‌شود، ادامه داد: داروسازان سعی کردند تاجایی که نقدینگی دارند، تامین مواد اولیه خود را انجام دهند اما به دلیل محدودیت نقدینگی از جایی به بعد تامین این مواد برای آنها امکان‌پذیر نبود. با این حال اما داروسازان کشور با تسهیلات بانکی توانستند مواد اولیه برای تولیدات خود را تامین کنند.

زرگرزاده با اشاره به موانع صنعت داروسازی در سال جدید گفت: با توجه به سازوکارهایی که در سازمان غذا و دارو، بدنه صنعت داروسازی و سندیکای غذا و دارو اندیشیده شد، به‌نظر می‌رسد ما بتوانیم در نهایت این مشکلات را به شکلی رد کنیم که مردم با کمترین مقدار محدودیت و دشواری مواجه باشند.

وی افزود: امیدوارم مردم با کمبود جدی دارو مواجه نشوند و ما بتوانیم شرایط مناسبی را فراهم کنیم و از این گردنه هم رد شویم.

آمریکا در بیان عدم تحریم دارویی دروغ می‌گوید

تحریم دارویی یکی از تهاجم‌های ناعادلانه دولت‌های متخاصم علیه ایران بوده است. با این حال رئیس جمهور آمریکا بارها تحریم دارویی ایران را تکذیب کرده است. در این باره نیز زرگرزاده با تاکید بر دروغگویی دولت آمریکا گفت: مشکل اصلی ما بحث انتقال پول است. ما به دلیل محدودیت انتقال پولی‌ای که داریم به تبع توانایی معامله دارویی با خارج از کشور را نخواهیم داشت. بنابراین حتی اگر جنسی که برای آن معامله انجام می‌شود تحریم نباشد، به دلیل محدودیت نقل و انتقال پولی نمی‌توان آن را خریداری کرد.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه دارو و مواد اولیه دارو هم دولت آمریکا دروغ گفته است، ادامه داد: شرکت‌هایی در اروپا و آمریکا فقط به دلیل تحریم ارتباط خود با ایران را قطع و از ارسال مواد اولیه به ایران خودداری کردند. مستندات و شواهدی هم در این زمینه وجود دارد که به وزارت خارجه ارائه شده است.

زرگرزاده افزود: محدودیت‌ها و تنگناهای مالی باعث شده که تامین مواد اولیه و اقلام مرتبط با سلامت مردم با مشکل مواجه شوند.

دپو در منزل کمبود مصنوعی دارو می‌سازد

با افزایش تحریم‌های دارویی و کمبود دارو در کشور بسیاری از بیماران و مصرف کنندگان دارو در کشور شروع به دپوی داروهای خود کردند. این اتفاق به دلیل ایجاد نگرانی در بین مردم تا اندازه‌ای قابل پیش بینی بود اما در نهایت مشکلات متعددی را بازار دارو ایجاد کرد.

محمدرضا زرگرزاده در این باره با بیان اینکه مردم ما در استفاده از داروهای بیماری‌های خاص و مزمن با مشکل روبرو نخواهند بود، به خبرنگار برنا گفت: مشکل اصلی ما زمانی آغاز می‌شود که مردم به دپوی دارو در منازل خود روی بیاورند. این باعث بوجود آمدن یک کمبود مصنوعی خواهد بود و اگر شایعه‌ کمبود ایجاد در جامعه شود قطعا نمی‌توان آن را کنترل کرد.

وی ادامه داد: به‌نظر من با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این زمینه و جلسات هفتگی سازمان غذا و دارو با شرکت‌های تولید دارو در رابطه با درمان بیماران مزمن کشور مثل بیماران قلبی، اعصاب و روان و دیگر بیمارانی که هر روز باید دارو مصرف کنند مشکلی نخواهیم داشت. در رابطه با سایر داروهای عمومی نیز به نظر کمبود خاصی مشاهده نخواهیم کرد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه برای رفع مانع تحریم انتقال پول نیز راهی پیدا خواهد شد، افزود: تا الان نیز ما توانسته‌ایم این کار را انجام دهیم. دولت آمریکا دیگر تحریم‌هایی سخت‌تر از تحریمهایی که ما آنها را رفع کردیم نخواهد داشت.

ضدتبلیغ علیه داروهای ایرانی، برای فروش نمونه‌های خارجی

بیماران بسیاری با تاکید پزشک خود بر مصرف داروهای خارجی مواجه شده‌اند. پزشکان به این بهانه که داروهای داخلی کیفیت مطلوب را ندارند مراجعین خود را به نوعی مجبور به خرید نمونه خارجی داروی‌های مندرج در نسخه می‌کنند. به دلیل گرانی قیمت دلار و همچنین محدودیت‌های نقل و انتقال پولی بین واردکنندگان دارو و شرکت‌های تولید دارو خارجی بیماران یا با گرانی بیش از حد دارو یا با کمبود آنها مواجه می شوند.

در این باره زرگرزاده با رد بی‌کیفیت بودن داروهای داخلی گفت: من بیست سال است در صنعت داروسازی فعالیت می‌کنم. بر اساس تجربه‌ای که من در سال‌های فعالیتم کسب کرده‌ام می‌توانم اذعان کنم ما داروی بی‌کیفیت خارجی هم داریم، داروی داخلی پرکیفیت نیز کم نداریم. این شایعه‌هایی است که ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: ما آنقدر ارز و نقدینگی داریم که بتوانیم داروهای خود را از خارج وارد کنیم اما با وجود نمونه‌های خوب داخلی این داروها چه ضرورتی برای این کار وجود دارد؟

این عضو سندیکای غذا و دارو اظهار داشت: بیست سال است که همکاران من در صنعت داروسازی تلاش کرده‌اند داروی با کیفیت مطلوب تولید کنند. ما در ایران سیستم‌های کنترلی سختگیرانه‌ای داریم که اجازه تولید داروی بی‌کیفیت را به تولیدکنندگان نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه استثنائاتی هم در بازار دارو وجود دارد، افزود: ممکن است در بین چند هزار دارویی تولید شده در کشور چند مورد داروی بی‌کیفیت پیدا شود اما در رابطه با بی‌کیفیتی کلیه داروهای داخلی هیچ‌کس نتوانسته مستندی تا به حال ارائه دهد.

زرگرزاده تصریح کرد: صحبت‌های انجام شده در خصوص بی‌کیفیتی داروهای ایرانی، تبلیغاتی است که برای ایجاد نیاز مردم به داروی خارجی و فروش آنها در داخل کشور صورت می‌گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز