یک فعال اجتماعی در گفتگو با برنا:

افزایش کودکان کار افغانستانی و پاکستانی/ کودکان کار مافیا ندارند

۱۳۹۸/۰۱/۰۶ - ۲۳:۱۳:۴۲
کد خبر: ۸۲۷۱۹۸
افزایش کودکان کار افغانستانی و پاکستانی/ کودکان کار مافیا ندارند
یک فعال اجتماعی گفت: کودکان کار مافیا ندارند و این روزها با افزایش کودکان کار افغانستانی و پاکستانی مواجه هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یکی از مسائلی که جامعه با آن مواجه است بحث کودکان کار در خیابان‌های شهر است؛ این کودکان به چندین دسته فال فروش، گل فروش، شیشه پاک کن، واکسی، شیشه شور و زباله گرد تقسیم بندی می‌شود که یکی از دردناک ترین این دسته ها زباله گردها هستند.

حال در رابطه با کودکان کار با یکی از فعالین اجتماعی به گفت‌وگو نشسته ایم.

کودکان کار افغانستانی و پاکستانی نیز اضافه شده‌اند

سارا خیشه، فعال اجتماعی در حوزه کودکان کار، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره وضعیت این کودکان در یک سال گذشته مطرح کرد: تفاوت فاحشی که با دهه های قبل وجود دارد این است که بحث کودکان کار تنها مختص به کودکان ایرانی نیست و کودکان افغانستانی و پاکستانی نیز به آن اضافه شده‌اند؛ جمعیت کثیری از کودکان کار، خارجی هستند که باعث می‌شود عملکرد ما به عنوان فعالین اجتماعی با موانعی روبرو شود؛ این بچه ها هویت مشخصی ندارند و برای آنها از سوی مراجع قانونی نمی‌توان کمکی را دریافت کرد.

کودکان بی شناسنامه دلیلی برای شروع دوباره یک سیکل

وی ادامه داد: اکثر بچه هایی که ما به آنها مراجعه می‌کنیم، کودکانی هستند که شناسنامه ندارند، خیلی از این افراد خانواده های خود را رها کرده که در ضایعاتی ها کار کنند و توسط کارفرماهایی که دارند، برای خانواده خود به افغانستان پول ارسال کنند. زمانی که این بچه ها، مکانی برای خواب ندارند و ما به بهزیستی و یا اورژانس اجتماعی تماس می‌گیریم، آنها به دلیل اینکه بچه ها ایرانی نیستند، کاری برای آنها نمی‌کنند. نیروی انتظامی تنها مرجعی است که در رابطه با این کودکان می‌تواند ورود پیدا کند که آن نیز کودکان را جمع آوری کرده و به کشورهایشان بر می‌گردانند.

این فعال اجتماعی اضافه کرد: این بچه ها دوباره به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و این سیکل معیوب ادامه پیدا می‌کند. خانواده بچه هایی که در ایران حضور دارند، بسیار ضعیف هستند و نمی‌توان از آنها خواست تا فرزندان‌شان کار نکنند. در استان البرز، سازمان پسماند، سکوهای جمع آوری زباله را به پیمانکاران جزء اجاره می‌دهند؛ حال این پیمانکاران زباله گردها را جمع آوری کرده و از آنجا زباله ها را برای بازیافت انتقال داده می‌شود؛ این یک چرخه است که زمانی به پایین آن می‌رسیم، کودکانی که در آن وجود دارند پایین ترین درآمد را کسب می‌کنند.

در بین کودکان کار خبری از مافیا نیست

سارا خیشه در خصوص این مسئله که روزی مردم با کودکان کار برخورد می‌کردند اما امروز که با آنها برخوردی نمی‌شود آنها سوءاستفاده گر شده اند بیان کرد: مردم فکر می کنند؛ این کودکان با یک باند مافیایی کار می‌کنند اما حقیقت این است که این کودکان از دل خانواده هایی رشد کرده اند که دائم در خشونت و تحقیر بوده اند. زمانی که این افراد می‌بینند که مظلوم نمایی هایی که می‌کنند روی افراد تاثیری ندارد به خشونت های درونی خود رجوع می‌کنند.

او تصریح کرد: این چرخه خشونت آنقدر قدرتمند است که پیدا کردن راهکاری برای آن بسیار سخت است؛ زمانی که به خانواده آنها نیز مراجعه می‌کنیم، شاهد آن هستیم که خانواده ها نیز دچار بحران هایی هستند که نیاز به مشاوره های طولانی مدت دارند. تنها کاری که از عهده فعالین اجتماعی بر می‌آید، این است که کارهایی برای آن بچه ها انجام دهیم.

سارا خیشه در پایان گفت: در یک سیستم اقتصادی معیوب؛ اولین چیزی که باعث می‌شود این بچه وارد این چرخه شوند مشخصا فقر معیشتی مشکل است و ما زمانی که با این مشکل روبرو هستیم نمی‌توانیم برای فقر فرهنگی کاری کنیم؛ ما باید در جهت توانمند سازی این بچه های گامی برداریم و آموزش های مراقبتی و مهارت‌های زندگی را به آنها  آموزش بدهیم تا این بچه ها در این کارها ابقا نشوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز