عضو فراکسیون کارگری در گفتگو با برنا مطرح کرد:

افزایش صادرات به زندگی کارگران رونق می‌بخشد/ سه قوه نگاه به بخش خصوصی را تغییر دهند

۱۳۹۸/۰۱/۰۷ - ۲۰:۵۲:۲۷
کد خبر: ۸۲۷۵۴۴
افزایش صادرات به زندگی کارگران رونق می‌بخشد/ سه قوه نگاه به بخش خصوصی را تغییر دهند
مسعود رضایی گفت: با نگاه فعلی بسیاری از واحدها و بنگاه‌های اقتصادی ما تعطیل شده اند یا با حداقل توان مشغول به فعالیت اند. اگر این شرایط ادامه یابد ما در سال جدید شرایط سختی را برای جامعه کارگری خواهیم داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ جامعه کارگری در سال گذشته با چند اعتراض دسته جمعی و اعتصاب، از جمله اعتراضات کارگران هفت تپه و هپکو، همراه شد. اعتراضاتی که البته موجب دستور دولت برای پرداخت سریع مطالات و دستمزد این کارگران شد اما با این حال وضع معاش و سطح پایین زندگی کارگران با وجود سختی کار آنها در ایران محلی برای بحث است.

چندی پیش رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی از افزایش حقوق کارگران در سال جدید خبر داد. خبری که البته با وجود بسته شدن لایحه قانون بودجه و حضور آن در مرحله بررسی مجلس، به لحاظ قانونی غیرممکن خواهد بود. اما به‌نظر می‌توان وضع معاش کارگران کشور را از طرق دیگر بهبود بخشید. کمک به واحدهای اقتصادی و حمایت از آنها برای منع ورشکستی‌شان بدون شک یکی از راه های تضمین زندگی کارگران است.

در این باره مسعود رضایی، عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه دورنمای جامعه کارگری به عملکرد دولت، نهادهای مرتبط و بخش خصوصی بستگی دارد، به خبرنگار برنا گفت: بسیاری از کارگران کشور در بخش خصوصی کار می کنند و ارتزاق آنها از این بخش است.

وی با بیان اینکه نگاه ما به بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی حائز اهمیت است، تصریح کرد: با نگاه فعلی بسیاری از واحدها و بنگاه‌های اقتصادی ما تعطیل شده‌اند یا با حداقل توان مشغول به فعالیت اند. اگر این شرایط ادامه یابد ما در سال جدید شرایط سختی را برای جامعه کارگری خواهیم داشت.

رضایی با اشاره به اینکه ما باید به واحدهای تولیدی کمک کنیم، افزود: اعطای تسهیلات ارزان قیمت، ایجاد بازار فروش و ایجاد زمینه صادرات برای کشور حمایت بزرگی به واحدهای اقتصادی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما باید مانع قاچاق کالا شویم، ادامه داد: ما باید زمینه صادرات محصولات خود را فراهم کنیم؛ در این صورت است که می توانیم شرایط خوبی برای کارگران خود داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه آینده جامعه کارگری منوط به عملکرد مسئولین است، افزود: کشور ما ظرفیت اقتصادی بسیاری به خصوص در بخش نیروی انسانی دارد. در شمال، جنوب، غرب و شرق کشور پهناور ما 15 کشور با 600 میلیون جمعیت وجود دارد که این کشورها می توانند بازار فروش محصولات ایرانی باشند.

رضایی تصریح کرد: هر سه قوه کشور باید نگاه به بخش خصوصی را تغییر دهند تا ما بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع دیپلماسی اقتصادی، گفت: ما در مجلس بحثی با عنوان دیپلماسی اقتصادی را مطرح کرده ایم. سفرا، وزیر امور خارجه و رایزن های سیاسی کشور ما در کنار انجام وظایف خود باید موضوعات اقتصادی را نیز در سطح بین الملل دنبال کنند.

وی ادامه داد: ما در کمیسیون عمران نیز تفحصی در زمینه صادرات داشته ایم و نتیجه، این بوده که 32 میلیارد دلار ظرفیت صادرات در کشور داریم ولی متاسفانه تنها 2 میلیارد دلار صادرات داریم.

رضایی در پایان افزود: اگر وزارت امور خارجه این امکان را برای شرکت ها و واحدهای اقتصادی ایجاد کند به تبع این اتفاق بر اشتغال کارگران نیز تاثیرگذار خواهد بود و جامعه کارگری نیز سال خوبی را خواهد داشت.

نظر شما