تخریب ۱۲۰ خانه روستایی در کالپوش در اثر رانش زمین

۱۳۹۸/۰۱/۰۷ - ۱۷:۰۱:۴۱
کد خبر: ۸۲۷۸۹۵
تخریب ۱۲۰ خانه روستایی در کالپوش در اثر رانش زمین
استاندار سمنان گفت: در اثر رانش زمین در روستای حسین آباد کالپوش شهرستان میامی بالغ بر 120 خانه روستایی دچار مشکل و تخریب شده است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ؛‌علیرضا آشناگر افزود: رانش زمین در اثر بارش‌های سنگین برف و باران در این منطقه اتفاق افتاده است و در سال های گذشته نیز این موضوع وجود داشته است، اما این بار خسارات بیشتری به خانه های مسکونی روستایی وارد کرده است و روستاییان دچار نگرانی شده اند.

وی اضافه کرد: از بالغ بر 120 خانه روستایی که تخریب شده اند، حدود 50 خانه روستایی توسط روستاییان تخلیه شده است و به روستاهای مجاور و خانه های دیگر در روستا نقل مکان کرده اند.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه پدیده رانش زمین در روستای حسین آباد بخش کالپوش شهرستان میامی به جهت نوع بافت خاک این منطقه در سال های گذشته سابقه داشته است، افزود: روستاییان در صحبت هایی که داشتند از نشت آب سد کالپوش نگران بودند و معتقد بودند که رانش زمین در پی نشت آب سد اتفاق افتاده است که طی بررسی هایی که کارشناسان وزارت نیرو و آب منطقه ای استان از محل داشتند این موضوع را تأیید نکردند.

آشناگر تأکید کرد: وزارت نیرو کتبأ در گزارشی اعلام کرده است که سد کالپوش هیچ گونه مشکل پایداری و استحکام ندارد و تمام صحبت هایی که در خصوص عدم پایداری و استحکام سد کالپوش بیان می شود خلاف واقعیت است و منطبق بر مباحث کارشناسی و دقیق نیست.

وی اظهار داشت: در جلسه مدیریت بحران تاریخ دهم اسفندماه سال گذشته پدیده رانش زمین در روستای حسین آباد کالپوش بررسی شد و این مسئله از آن موقع از سوی من و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان در حال پیگیری است و چندین مکاتبه با وزارت نیرو نیز انجام شده است.

استاندار سمنان تصریح کرد: به صراحت اعلام می‌کنم در درجه اول رسیدگی به وضعیت روستاییان و برگرداندن این عزیزان به خانه های خود و جلوگیری از خطر رانش زمین برای ما مهم است، همچنین برای اسکاند موقت روستاییانی که خانه های آنها تخریب شده و حادثه دیده است چه در کانکس و چه در خانه های اجاره ای داخل روستا که تمایل داشته باشند تأمین اعتبار انجام شده است.

آشناگر اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز مطالعات لازم برای احداث شهرک جدید 54 هکتاری در روستای حسین آباد کالپوش را نیز آغاز کرده است و انشاءالله توسعه روستا و ساخت و ساز جدید در منطقه ای که مشکل رانش زمین نداشته باشد آغاز خواهد شد و تمهیدات لازم نیز اندیشیده شده است.

وی به ایسنا گفت : خوشبختانه سد کالپوش هیچ گونه مشکل پایداری و استحکام ندارد و از مردم میخواهیم به هجمه هایی که علیه سدسازی در کشور وارد می شود اعتنایی نداشته باشند، اگر این سدها نبودند، این حجم از سیل آب ها و بارش های چند روز اخیر خسارات زیادی را به شهرها و روستاهای کشور وارد می کرد.

 

نظر شما