ایرانه خانوم ما؛

حیله‌ور اسکو؛ دستکندی قدیمی‌­تر از کندوان

۱۳۹۸/۰۱/۰۸ - ۰۸:۱۷:۰۷
کد خبر: ۸۲۷۹۰۳
حیله‌ور اسکو؛ دستکندی قدیمی‌­تر از کندوان
عید که می‌آید دل هوس سفر می‌کند. دل به جاده زدن و رفتن به جاهای نرفته یا رفتن به مناطقی که رفته‌ایم و تجدید خاطره. نقطه به نقطه ایران؛ زیباست و دیدنی و ما در این روزهای عید؛ هر روز یک نقطه جذاب و قابل توجه برای گردشگری را به شما معرفی می کنیم. امروز حیله‌ور اسکو؛ دستکندی قدیمی­‌تر از کندوان.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛‌ یکی از دیدنی­‌های ناشناخته آذربایجان شرقی روستای تاریخی حیله­‌ور در فاصله ۳ کیلومتری روستای صخره­ای کندوان است.

این روستا که در شمال شهر اسکو و در 44 کیلومتری شهر تبریز واقع شده به‌دلیل شیوه معماری از مجموعه‌های منحصر به فرد کشور محسوب می­‌شود.

خانه­‌های این دهکده تاریخی به سبک منازل روستای کندوان است با این تفاوت که به جای کنده شدن در دل کوه در دل زمین ایجاد شده­‌اند.این خانه­‌ها  به­‌صورت زاغه­‌های زیبا و بسیار عالی و با ترکیب کامل یک خانه یعنی وجود اتاق خواب و پذیرایی و آشپزخانه و انبار در زمین کنده شده و چون از استتار کافی برخوردار بوده و از فاصله نه چندان دور قابل رویت نیست نام حیله‌ور به خود گرفته است.

براساس اسناد موجود این روستا که تعداد خانه‌های آن بالغ بر دویست واحد تخمین زده می­‌شود تا دوران حمله مغول در قرن هفتم هجری مسکون بوده و پس از آن ساکنان آن به کندوان که از منظر ارتفاعی در منطقه­‌ای بالاتر  و البته دل کوه قرار داشته مهاجرت می­‌کنند.

نظر شما